Slut med madspild i føtex, Bilka og Netto

Siden 1. juni er madaffald fra alle fynske føtex og Bilka-varehuse blevet forvandlet til biogas på et anlæg i Ørbæk på Fyn - i stedet for at ende på forbrændingen. Frem for at gå op i røg, kommer affaldet nu tilbage som en ressource i form af elektricitet, naturgas eller gødning. Ordningen på Fyn er et pilotprojekt, men inden udgangen af 2013 vil alle føtex og Bilka-varehuse over hele Danmark sende deres organiske affald til "bioforgasning", som forarbejdningen hedder. Og i løbet af 2014 følger alle Netto-butikker med.
Dansk Supermarkeds CSR-chef Helene Regnell er meget tilfreds med, at biogasforsøget viste sig at være både praktisk muligt, og at det samtidig medfører flere fordele for både virksomhed og omverden.
- Vi reducerer jo vores miljøbelastning betragteligt, når vi sender mindre affald til forbrænding. Frem for at brænde madaffaldet, bliver det nu omdannet til biogas, elektricitet og til gødning på markerne. Det kan vi kun være tilfredse med, men det betyder ikke, at vi har løst opgaven. Vi vil fortsat arbejde målrettet på at nedbringe mængden af madaffald og i det hele taget nedbringe den mængde af affald, som vores virksomhed genererer. På sigt skulle vi gerne opnå, at alt affald genanvendes på en eller anden måde, siger hun.
Renovationsudgifter nedbringes, og så er det endda godt for miljøet
Dansk Supermarked forventer at reducere sine renovationsudgifter med et tocifret millionbeløb om året, når alle butikker er med i ordningen, da det er billigere at sende affald til bioforgasning end til forbrænding.
En af målsætningerne i regeringens ressourcestrategi er, at organisk affald fra bl.a. dagligvarehandel i langt højere grad skal indsamles og udnyttes til biogas. Frem mod 2018 skal mængden flerdobles. Men allerede i år har føtex, Netto og Bilka hævet sin andel, og når Dansk Supermarkeds butikker alle kommer med i løbet af næste år, vil det virkelig kunne mærkes, mener Ulrik Lolk, afdelingschef i Dansk Supermarked.
- I forvejen er vi ret gode til at sortere både pap, plast og papir. Men ved at sortere og sende vores organiske affald til bioforgasning, forventer vi at kunne reducere mængden af affald til forbrænding med 20.000-30.000 tons om året, forklarer Ulrik Lolk.
- At genanvende al organisk affald stiller naturligvis nogle nye krav til medarbejderne i butikkerne, som skal sortere affaldet endnu mere omhyggeligt, end de gør i forvejen. Men det er et spørgsmål om opdragelse. Vi kan se, at nogle butikker hurtigt er blevet rigtig gode til det, siger han.
Affaldssortering kræver nye rutiner
Ulrik Lolk fremhæver føtex i Nyborg som et godt eksempel: Førhen genanvendte føtex Nyborg 54 pct. af varehusets samlede mængde affald ved at sortere plast, papir og pap. Men efter at medarbejderne også er begyndt at sortere det organiske affald, er det hele 78 pct. af al varehusets affald, der bliver genanvendt.
- Vi har samlet alle vores affaldsstationer på ét sted ude bagved, så det er nemt for medarbejderne at sortere affaldet i de rigtige containere. Det bliver hurtigt en vane, når man først har vænnet sig til det nye, og alle er jo glade for at kunne gøre noget godt for miljøet, siger varehuschef Dennis Larsen fra føtex Nyborg.
Der er dog én type madaffald, som ikke bliver sendt til bioforgasning på Fyn: Nemlig brød. Det bliver allerede lavet til grisefoder. Siden 2012 er alt overskydende brød fra bagerne i føtex og Bilka blevet sendt videre til to landmænd, som anvender det som et supplement til deres øvrige dyrefoder.
Anlægget, som forarbejder det organiske affald til biogas, elektricitet og gødning drives af miljøvirksomheden N. C. Miljø. Anlægget kan både håndtere emballerede og uemballerede varer.
Fakta om Dansk Supermarked / Affald
- Dansk Supermarked driver supermarkedskæderne føtex, Bilka og Netto
- I Danmark er der 18 Bilka-varehuse, 89 føtex-varehuse og 447 Netto-butikker
- Virksomheden sender hvert år 40.000 tons pap og 500 tons plast til genbrug
- 5.000 tons brød bliver til dyrefoder
- Når alle butikker er med i biogasordningen forventer Dansk Supermarked at sende mellem 20.000 og 30.000 tons affald til bioforgasning
Kontaktinformation
Pressechef Mads Hvitved Grand telefon: 29 65 45 66
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Bilka sætter kurs mod eldreven hjemmelevering9.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på klimamål.
Nu kan du få målt dit blodtryk i Netto6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I uge 19 lancerer Hjernesagen og Salling Group et nyt skridt i arbejdet for at forbedre danskernes sundhed og forebygge stroke. Her vil man for første gang invitere kunderne i udvalgte Netto-butikker til gratis blodtryksmåling og en snak om farerne ved forhøjet blodtryk.
Salling Groups overtagelse af Rimi Baltic godkendt5.5.2025 12:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Europa-Kommissionen har godkendt Salling Groups opkøb af Rimi Baltics forretning i Estland, Litauen og Letland.
Salling Group styrker sin markedsposition i historisk 202428.4.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Både top- og bundlinje blev løftet i et tilfredsstillende 2024 præget af et rekordstort investeringsniveau og en ny ambitiøs strategi for de kommende år.
Bilka fortsætter sin udvidelse af BilkaToGo Hjemmelevering28.4.2025 10:17:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 udvidet sin hjemmelevering markant, og nu kan kunderne i Esbjerg og Sønderborg også benytte sig af Bilkas populære hjemmeleveringstjeneste.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum