Irma stopper salg af traditionelle el-pærer
Fremover vil Irma kun sælge el-sparepærer. De konventionelle gløde-pærer forsvinder dermed ud af de 78 supermarkeders sortiment.
Det sker som led i Irmas ansvarlighedsplan, hvor introduktion af et sortiment, der udelukkende består af de klimavenlige lavenergi-pærer, er et element.
"Vores kunder er meget bevidste omkring miljø og klima, og vi synes derfor, det er naturligt at gå forrest. På kort sigt vil vi nok miste lidt omsætning, når vi ikke længere sælger konventionelle pærer, men vi forventer at vinde det ind på den lange bane," siger varechef Leif Larsen, Irma.
Fordelen ved lavenergi-pærene er, at de giver en besparelse på ikke mindre end 80 procent i strøm.
El-sparepæren, der introduceres som erstatning for de konventionelle i Irma, er Megaman, som er godkendt af Elspare Fonden, som i forbindelse med Miljøugen har ekstra fokus på de elektriske pærer som energislugere.
Megamans elsparepærer er ca. samme størrelse som kendte glødepærer og har samme varme hvide lys som glødepæren. Der ud over har de en levetid på 10.000 timer, hvilket gør at den ikke skal skiftes de første mange år, til trods for dagligt brug.
I forvejen er Irma i gang med at omlægge sit sortiment af vaskemidler til udelukkende at omfatte produkter, der bærer det officielle nordiske miljømærke Svanen.
Irma har også i år lanceret Irma Tusindfryd Koldtvandsvaskepulver, der i kraft af ny teknologi har gjort det muligt at vaske ved henholdsvis 20 og 30 grader og dermed spare 60 procent af det normale energiforbrug. Og man opnår vel og mærke samme resultat, som når man vasker ved 40 og 60 grader med normalt vaskepulver. Tusindfryd er Svanenmærket, som forbrugernes garanti for, at det både har høj vaskekvalitet og lever op til de strenge krav om miljøvenlighed.
Som de første i Danmark har Irma også i år lanceret et flydende vaskemiddel til kulørt, der også bærer det officielle nordiske miljømærke, Svanen.
"Klima er ikke længere noget, danskerne blot taler om. Det påvirker nu også det daglige forbrug meget konkret. Tydeligst har vi hidtil set det ved vores salg af vaskepulver, hvor Irmas svanemærkede Tusindfryd serie udgør ikke mindre end 94 procent af vores samlede salg," siger Leif Larsen.
At de klimavenlige varer bliver stadig vigtigere for forbrugerne, viser den kendsgerning, at den svanemærkede Tusindfryd-serie er så stærk, at den i sig selv er med til at trække kunder i Irma. Det dokumenteres af, at Irma har en markedsandel på koncentreret vaskepulver, der er 230 procent større end kædens samlede, generelle markedsandel.
Yderligere information: Varechef Leif Larsen, 5159 3882
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:20:56 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:15:36 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
Ny madspildsløsning til hjemmet forlænger holdbarheden på frugt og grønt11.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Private husholdninger i Danmark smider hvert år 235.000 ton mad ud. En væsentlig del af madspildet består af frugt og grønt. Men nu er der hjælp at hente, hvis man vil holde sin frugt og grønt frisk i længere tid: Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
Her er Coops nye Ungeminister: Amalie Smidt Banggaard10.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter en spændende og demokratisk valgproces har Coop nu fundet sin nye ungeminister. Det er med stor glæde, at Coop kan præsentere Amalie Smidt Banggaard som den nye stemme for de unge medarbejdere.
Salget af dagligvarer stiger stærkt syd for grænsen4.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Gennem det seneste år er salget af de mest almindelige fødevarer som mælk, frugt og grønt, kød og pålæg steget med over 10 procent i de tre store butikker, som Coop har syd for grænsen, Fakta Tyskland. ”Vi sælger stadig de store traditionelle grænsehandelsvarer – øl, vand og slik – men det er på de øvrige dagligvarer, at vi oplever den store vækst, både lige nu og over hele det seneste år,” siger direktør Kasper Allermann, Fakta Tyskland. Prisstigningerne på dagligvarer i Danmark generelt har fået flere danskere til at købe flere af deres basale dagligvarer, når de er i Tyskland. ”Vi har hele tiden satset på at have et større udvalg af almindelige dagligvarer, og ikke kun satse på øl, vand og slik. Det giver bonus nu, ikke mindst fordi vi også kan tilbyde mange af de gode varer fra Coop,” siger Kasper Allermann. Hvis man undrer sig over, hvordan det er muligt at sælge de samme varer billigere i Tyskland end i Danmark, er forklaringen mindre moms, færre afgifter og et generelt lavere om
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum