
Fokus på lærernes arbejdsbetingelser
Mediciner v. Pettenkofer fastslog allerede for 150 år side, at CO2-koncentrationen i klasseværelsets indeluft, ikke bør overstige 1.000 ppm. De tyske medicinere Burgerstein og Netolizky fandt i 1886 ud af det samme, og deres forskning var årsagen til, at man ændrede undervisningstimerne fra 60 min til 45 min. Den moderne forskning har med avancerede måleinstrumenter og forskningsmetoder bekræftet, hvad man allerede har vidst i 150 år.
Hvordan påvirker dårligt indeklima eleverne
I et klasseværelse uden ventilation vil indholdet af CO2 i luften hurtigt stige og efter ca. 15 min vil CO2-koncentrationen bevæge sig over de anbefalede 1.000 ppm. Temperaturen, der bør ligge på ca. <st1:metricconverter w:st="on" ProductID="21 ᄚC">21 °C </st1:metricconverter>, vil typisk også stige. Det medfører at eleverne begynder at miste koncentrationen, bliver trætte og de kan ikke længere følge med i undervisningen. For ikke at falde i søvn, begynder nogle elever at blive urolige, de begynder at hviske til hinanden, kaste med viskelæder o. lign. Det betyder at lærerne bliver nødt til at ændre undervisningen fra to-vejs-kommunikation til en-vejs-kommunikation og samtidig bruge flere ressourcer på at irettesætte de urolige elever.
Svære arbejdsbetingelser for lærerne
Der er ingen tvivl om, at den teknologiske og generelle udvikling i samfundet og i hele verdenen stiller meget større krav til undervisningen end for bare 20 år siden. Der er konstant fokus på folkeskolen. Der udvikles nye undervisningsmetoder, stilles større krav fra politikere og forældre, imens lærernes arbejdsbetingelser forværres år for år. Gamle nedslidte skoler der ikke er fulgt med den moderne teknologiske udvikling. Dårligt indeklima der giver urolige og ukoncentrerede elever. Det er ikke så mærkeligt, at det er svært at tiltrække nye lærere, samt at mange lærer vælger at stoppe.
Fundamentet skal være i orden
Ligesom alt andet skal fundamentet være i orden. Hvor det private erhvervsliv gør sig store anstrengelser for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft, ved bl.a. at sikre gode arbejdsforhold, halter det offentlige, især skolerne, langt bagefter.
Fundamentet i skolerne er godt indeklima, for hvad hjælper det med smart interiør og godt undervisningsmateriale, hvis ikke eleverne er modtagelige overfor undervisningen?
Godt indeklima er ikke dyrt
For mange skoler føles det økonomisk uoverkommeligt, at skulle investere i ordentlig ventilation. Kan vi ikke bare åbne vinduet? For at holde CO2-niveauet under de anbefalede 1.000 ppm, skal vinduerne åbnes på fuldt gab mindst 2 gange i timen. Det er, set over et år, en meget dyr løsning, da den kolde friske luft skal opvarmes til stuetemperatur. Samtidig får eleverne ufiltreret luft med f.eks. bilers og fabrikkers forurening, pollen og andet, og de kan blive generet af støj fra trafikken udenfor.
Mekanisk ventilation med varmegenvinding opvarmer den indsugede luft ved hjælp af varmen fra den udsugede luft, og man sparer derfor på varmekontoen. Samtidig bliver den indsugede luft filtreret, så forureningen holdes ude sammen med støjen udefra.
Mange skoler har endvidere problemer med skimmelsvamp, der trives godt i et varmt og fugtigt klasseværelse. Det giver syge elever og lærere, og kan være svært at komme af med. Mekanisk ventilation sikrer en ren luft, der kan fjerne de fleste problemer med fugt og skimmelsvampe.
Ser man på Totalomkostningerne (Totalomkostninger = Anlægsinvestering + Driftsomkostninger) vil et mekanisk ventilationsanlæg med varmegenvinding relativt hurtigt tjene sig ind ved hjælp af sparede varmeudgifter. Så virker investeringen ikke længere så uoverkommelig.
Set i et større perspektiv
Kigger man i et større perspektiv, er besparelsen måske endnu større? Et godt indeklima sikrer elever, der er koncentrerede og mere modtagelige for undervisningen. Den rene luft formindsker risikoen for sygdomme blandt eleverne og lærerne, hvilket vil medføre et mindre fravær.
Det skulle gerne resultere i færre elever på specialundervisning samt færre vikartimer. Denne økonomiske sidegevinst skal man ikke se bort fra, men det vigtigste er at vi sikrer lærerne gode arbejdsbetingelser.
Få mere information på www.exhausto.dk/learning
Billeder

Information om Exhausto DK
Følg pressemeddelelser fra Exhausto DK
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Exhausto DK
Indeklimaet kan måles!14.5.2009 12:03:08 CEST | Pressemeddelelse
EXHAUSTO stiller indeklima-måler til rådighed for udlån til skoler og institutioner – et såkaldt Learn-o-meter, som med det samme viser det aktuelle indeklimaniveau.
Elever lider af iltmangel4.11.2008 10:34:33 CET | Pressemeddelelse
Besparelser i kommunerne giver flere elever i klasserne.
Indeklimaet i folkeskolerne skal være bedre25.8.2008 15:46:43 CEST | Pressemeddelelse
Hvad nytte gør god undervisning, hvis ikke eleverne er modtagelige på grund af et dårligt indeklima.