Tættere på rejsemålet med SuperSpeed

Del
Color Line er nu totalt inde i nyeste generation af passagerskibe på sine overfarter mellem Hirtshals og Norge.

Info fra Color Line


Med indsættelse af SuperSpeed 2 på ruten mellem Hirtshals og Larvik fredag den 20. juni er skiftet fra mere traditionel færgefart til effektiv passagerbefordring og godstransport fuldført.
Sejltiden over Skagerrak er reduceret med op mod 2 timer. Det betyder at rejsende, inden for behagelig tid, når frem og tilbage mellem hjem og attraktive oplevelsesmål.

Tre måneder efter, at Color Line satte SuperSpeed 1 i rute mellem Hirtshals og Kristiansand, er der nu også hurtig forbindelse mellem Danmark og det østlige Norge.
På begge ruter er der dagligt to afgange i hver retning. Det dækker et stigende behov for at komme frem og tilbage mellem kontinentet og Norge.

Fremme på én dag
Med det nye transportkoncept gør Color Line op med en række traditioner. Færgerejsen med mylder mellem bildæk og køjer er fortid. Vil danskerne til Norge, kommer de det ikke sovende. Til gengæld når de frem på en almindelig dagsrejse.

Eksempelvis tilbagelægges rejsen fra det jyske trekantsområde via Hirtshals-Larvik og til det populære feriecenter i Trysil på omkring 12 timer. En behagelig tur, hvor de knap fire timer til søs er et forfriskende element.

Samtidig med at der åbnes mulighed for at komme hurtigt til feriemål lidt længere fra de nor-ske færgehavne, er der med de hurtige skibe og den hyppige afgangsfrekvens skabt oplagte muligheder for attraktive miniferier og weekendture til det sydlige Norge.

Flere pladser, når sengene tages ud
Når de to SuperSpeed skibe afløser traditionelle færger, tages der hvert døgn omkring 6.500 senge ud af overfarten. Til gengæld betyder de nye skibes kapacitet og afgangsfrekvens, at der bliver næsten 1.600 flere overfartspladser i døgnet.

Turen over Skagerrak bliver en koncentreret oplevelse. Passagerkomfort er tænkt ind i de nye skibe. Velindrettede spisefaciliteter. Saloner med komfortable liggestore, der er udstyret med tv, video og andet IT-udstyr giver rig mulighed for adspredelse.
Samtidig kan SuperSpeed undervejs benyttes som en effektiv arbejdsplads for erhvervsman-den.

Den nye form med effektiv transport, der bringer den rejsende hurtigt frem, værdsættes i dag af alle rejsende. For både nordmænd og danskere er det attraktivt at tilbagelægge selve rejsen hurtigst muligt, og så nyde forholdene, når man er fremme.

SuperSpeed er derfor en ny udfordring til rejselivet. Der bliver i endnu højere grad mulighed for at udvikle tour-oplevelser på begge sider af Skagerrak.

Nye muligheder for rejselivet
Det er nærliggende for nordmændene at udvide den traditionelle indkøbstur til en lidt større oplevelse, og der er mulighed for at øge udbuddet af miniferier og weekendophold. Når Super-Speed skibene begge kan befordre 7000-8000 passagerer over Skagerrak i løbet af et døgn, åbner det store muligheder i Jylland. De mange norske passagerer er interessante såvel som indkøbsrejsende som gæster på kortere og længere ophold. For feriecentre og hoteller giver det mulighed for at udnytte kapaciteten endnu bedre, og der vil givetvis vise sig et behov for endnu flere landbaserede tilbud.

Efter tre måneder med SuperSpeed 1 udnytter rejselivet i Kristiansand og den sydvestlige del af Norge i stadigt større omfang de muligheder, der følger i kølvandet på passagerstrømmen.
Larvik-området og den østlige del af Norge er i fuld gang med at indstille sig på de nye forhold.

På den danske side af Skagerrak stilles der også store forventninger. Infrastrukturen med fire-sporet vej lige til havnen og et nyt, velindrettet færgeleje med gode opmarchfaciliteter er næ-sten på plads. Her er man forberedt på yderligere udvikling og nye udfordringer.
 
Fakta SuperSpeed 2:

Passagerkapacitet: 1928
Besætning: 71 personer.
Chaufførkahytter: 54
Antal dæk: 11
Bruttotonnage: 33.500 ton (GRT)
Længde: 211,3 meter
Bredde: 25,8 meter (29,6 meter ved brovinger)
Dybgang: 6,55 meter dybt
Højde: 42,7 meter
Butiksareal: 1400 kvadratmeter
Restaurantområde: 1588 kvadratmeter
Bildæk: 3,9 km bane
Servicefart: 27 knob svarende til ca. 50 km/t
Maskine: diesel
Hovedmotorer: 4 x 9000 kW
Hjælpemotorer: 4 x 3000 kW
Sejltid Hirtshals-Larvik: 3 timer og 45 minutter
Fragtkapacitet, totalt:
Trailere: 2030 lane meter
Biler: Ca. 730

Yderligere oplysninger:

Salgs- og markedschef Henrik Renneberg, tlf. 99 56 19 30,

e-mail: henrik.renneberg@colorline.dk

Billeder

SuperSpeed 1 liggende i Kristiansand
SuperSpeed 1 liggende i Kristiansand
Download
Color Lines danske adm. dir. Jakob Jensen og vor danske salgs- og markedschef Henrik Renneberg
Color Lines danske adm. dir. Jakob Jensen og vor danske salgs- og markedschef Henrik Renneberg
Download

Information om Color Line Danmark A/S

Color Line Danmark A/S
Norgeskajen
9850 Hirtshals

99 56 20 00http://www.colorline.dk

Følg pressemeddelelser fra Color Line Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Color Line Danmark A/S

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye