Krifa

Tre bøvlede regler, der gør det svært at være ledig

Del
En del af de regler, som dagpengemodtagere er underlagt, giver ikke nogen mening. Krifa har derfor kigget paragrafferne efter i sømmene, og kommer her med forslag til, hvordan det kan blive lidt lettere at være ledig.

Med Meld-En-Regel kampagnen vil regeringen gøre det mindre bureaukratisk at være dansker. Som fagforening og a-kasse for knap 200.000 danskere vil Krifa bidrage til oprydningsarbejdet. Derfor kommer her tre bud på åbenlyst bøvlede regler, der spilder tid og skaber frustration hos ledige.

1)                         Drop den overdrevne kontrol via jobloggen

Alle ledige på dagpenge skal hver eneste uge registrere og dokumentere deres jobsøgningsaktiviteter i jobloggen. Det giver ingen mening, mener Krifa. Selvfølgelig skal man dokumentere sin jobsøgning, når man modtager dagpenge. Men den ledige er i forvejen i jævnlig kontakt med både a-kassen og jobcentret, og i den forbindelse bør den enkelte sagsbehandler eller jobkonsulent gøre den enkelte ledige opmærksom på problemet, hvis jobsøgningen er mangelfuld. Krifa foreslår derfor mindre kontrol og større tillid til den ledige.

2)                         Drop krav om personligt fremmøde til ALLE samtaler

Fra 2012 til 2014 kørte forsøget ”den gode samtale”, hvor a-kasserne blandt andet fik mulighed for at tage nogle af samtalerne med de ledige over telefon i stedet for ved personligt fremmøde. Det var en ordning, som Krifas medlemmer var glade for, fordi det betød meget sparet tid og ressourcer, især for de medlemmer, der ikke bor i nærheden af en a-kasseafdeling. Krifa foreslår, at kravet om personligt fremmøde droppes, og at nye teknologier som Skype-samtaler i stedet tages i brug - i de tilfælde hvor det vurderes, at den ledige er mere eller mindre selvkørende i forhold til jobsøgningen. Det giver medlemmerne større mulighed for at bruge tiden på at søge job - frem for at bruge den på transport til nærmeste a-kasseafdeling.

3)                         Drop det fælles ansvar for ledige de første seks måneder

I dag skal dagpengemodtagere til seks samtaler i jobcentret og tre samtaler i a-kassen inden for det første halve års ledighed. Den ledige skal altså møde op til samtale ni gange på få måneder. Mange af Krifas medlemmer oplever det som dobbeltkonfekt at skulle til møder to steder, især fordi der ofte opleves et stort overlap i de emner, som der informeres om på møderne. Krifa anerkender, at det er vigtigt med en koncentreret indsats i den første tid som ledig, da det kan hjælpe ledige hurtigt i arbejde igen. Men Krifa foreslår et langt mere tillidsbaseret system, hvor man skærer ned på kontrollen de første seks måneder og lader ledige medlemmer koncentrere sig om deres jobsøgning. Desuden bør man overlade hele ledighedsindsatsen de første seks måneder til a-kasserne og skære samtalerne med jobcentret væk. Det, mener Krifa, vil betyde mindre forvirring og dobbeltarbejde for både ledige og sagsbehandlere.

Der er mange flere regler, der trænger til at blive set efter i sømmene. Sammen med medlemmerne vil Krifa i den nærmeste tid sætte ekstra fokus på, om der er fornuft i de regler, der sætter rammerne for danskernes arbejdsliv.

Nøgleord

Kontakter

Journalist i Krifa, Dorthe Gærup Nielsen: 51381862 eller dgnn@krifa.dk

Billeder

Information om Krifa

Krifa
Krifa
Klokhøjen 4
8200 Aarhus N

http://www.krifa.dk

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 185.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Følg pressemeddelelser fra Krifa

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Krifa

Regeringen vil ikke digitalisere og sender milliardregning til a-kassemedlemmerne20.3.2025 14:40:49 CET | Pressemeddelelse

Digitale samtaler er lige så effektive som fysiske, når det gælder om at få dagpengemodtagerne tilbage på arbejdsmarkedet. Alligevel fastholder regeringen i sit udspil til de igangværende forhandlinger om fremtidens beskæftigelsessystem, at dagpengemodtagernes første samtale med a-kassen skal gennemføres som et gammeldags fysisk møde. Det politiske krav om fysiske møder med alle ledige dagpengemodtagere tvinger a-kasserne til at opretholde et fintmasket net af filialer, hvilket koster op mod 400 millioner kroner årligt i mistede produktivitetsgevinster, viser ny Krifa-analyse.

Krifa: Obligatoriske samtaler giver underskud – ny reform må sikre individuelt kontaktforløb og metodefrihed til a-kasserne18.2.2025 06:07:00 CET | Pressemeddelelse

Fundamentet i den danske beskæftigelsesindsats har været samtaler. Under mantraet ”samtaler virker” har jobcentre og a-kasser i årtier holdt millioner af obligatoriske samtaler med ledige. Men hovedparten af samtalerne har været en decideret underskudsforretning for samfundet, viser ny Krifa-analyse, baseret på tal fra Beskæftigelsesministeriet gældende for alle a-kasser.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye