fedmedebat
Dagligvarehandelen har i fællesskab tilbudt familie- og forbrugerministeren en handlingsplan for butikkernes indsat mod fedmeepidemien, men De Samvirkende Købmænd er skuffet over, at regeringen ikke vil understøtte dagligvarehandelens indsats med en momsnedsættelse på frugt og grønt. "Ministeren skylder det alvorlige fedme-problem, at man i hvert fald grundigt analyserer fordele og ulemper ved en momsdifferentiering, hvad også 88% af forbrugernes ønsker", siger DSK's adm. direktør, John Wagner.
Sammen med Dansk Erhverv, Coop, Dansk Supermarked, Aldi og Lidl har DSK
fremlagt en 13-punkts plan med initiativer med henblik på at fremme sundheden i den danske befolkning.
Blandt forslagene er bl.a. en mere markant markedsføring af de otte nye kostråd, mindre aggressiv markedsføring af usunde fødevarer over for børn samt et samar-bejde med FødevareIndustrien om at begrænse udviklingen i pakkestørrelser på slik, konfekture og læskedrikke.
"Det er alt sammen fremragende forslag, som hele dagligvarehandelen nu bør efterleve. Men de løser ikke i sig selv det stigende fedme-problem, hvis ikke de følges op af mere vidtgående politiske tiltag, f.eks. en afskaffelse af momsen på frugt og grønt. Man skylder i hvert fald sagen at analysere fordele og ulemper, hvad jo også 88% af forbrugerne i en meningsmåling i MetroXpress i denne uge har udtrykt ønske om", siger John Wagner.
DSK foreslår endvidere, at der fra politisk hold tages initiativ til flere idrætstimer, mere ernæringslære via hjemkundskab og matematik og sund skolemad til alle.
"Men vi løber ikke fra vort medansvar. Og vi i DSK havde såmænd også gerne set mere vidtgående tiltag end dem, der indgår i dagligvarehandelens samlede plan. Lad mig som eksempel nævne en begrænsning af sliktilbudene på tilbudsavisernes forsider og en begrænsning af såkaldt multisalg af slik, men den slags tør vi simpelthen ikke anbefale vore medlemmer, fordi det vil være konkurrenceforvridende, medføre en stigende grænsehandel og formentlig også være i strid med konkurrenceloven", siger DSK's direktør.
De Samvirkende Købmænd har faktisk allerede gjort og gør en masse for at fremme det sunde valg:
- Hundredvis af butikker har flyttet frugt og grønt frem i butikken og samtidig udvidet afdelingen.
- Frugt og grønt markedsføres langt mere markant end tidligere.
- Mange uddeler smagsprøver og sunde opskrifthæfter.
- Der reklameres for "6 om dagen", "fisk 2 gange om ugen" og fuldkornsprodukter i både butikkerne og tilbudsaviser.
- Der samarbejdes med "vægtkonsulenter" om både sortiment og opskrifter.
- Adskillige butikker har (for lang tid siden) flyttet slikket væk fra kasseområdet eller har "slikfrie" kasser.
- De fleste har opprioriteret salget af fedtfattigt kød og pålæg, fisk og "nemt" grønt.
- DSK's medlemmer er dagligvarehandelens ubestridt største sponsor til såvel elite- som bredde-idrætten i Danmark.
- DSK kæmper for en afskaffelse af momsen på frisk frugt og grønt.
- Vi er med i Fødevarekonsortiets arbejde for et sundere supermarked.
- Vi deltager også i netværk hos Suhr om sunde kostvaner.
- Vi går også med i Læskedrik-industriens nye håndhævelsesudvalg.
- Osv. osv.
Yderligere oplysninger kan fås hos adm. direktør John Wagner, mobil 20 23 26 16.
Information om DSK - De Samvirkende Købmænd
Vi passer godt på de danske købmænd.
Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.
Medlemskredsen omfatter ca. 1.500 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og REMA Distribution.
I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.
Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Vægttabsmedicin kan koste dagligvarehandlen op mod en milliard kroner18.7.2025 06:38:59 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse fra De Samvirkende Købmænd sætter fokus på en overraskende bivirkning ved den hastigt stigende brug af vægttabsmedicin i Danmark: En potentiel omsætningsnedgang på op mod 1,2 milliarder kroner i dagligvarehandlen.
Bureaukrati koster dagligvarebutikker over 1,3 milliarder kroner årligt16.7.2025 06:32:08 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse viser, at dagligvarehandlen i Danmark hvert år bruger mere end 1,3 milliarder kroner på bureaukrati. Nogle af de penge kunne være brugt på udvikling, bedre kundeoplevelser og lavere priser.
Kun fire ud af ti danskere har et nødlager – trods myndighedernes opfordring15.7.2025 07:54:03 CEST | Pressemeddelelse
For over et år siden udsendte myndighederne en klar opfordring til alle danskere: Hav et nødberedskab, så du og din husstand kan klare jer i tre døgn uden strøm, vand eller internet. Alligevel viser en ny undersøgelse fra Norstat, foretaget for De Samvirkende Købmænd (DSK), at kun 40 pct. af befolkningen rent faktisk har taget anbefalingen til sig.
Aftale om Dankort er et vigtigt skridt for billige betalinger i Danmark26.6.2025 14:20:09 CEST | Pressemeddelelse
De Samvirkende Købmænd (DSK) glæder sig over den politiske aftale om Dankortets fremtid, som netop er blevet indgået mellem regeringen og en bred kreds af Folketingets partier.
Milliardhandel over grænsen dræner dansk økonomi20.6.2025 12:40:52 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes grænsehandel med dagligvarer når nye højder. Ifølge De Samvirkende Købmænds (DSK) seneste analyser beløb grænsehandlen med dagligvarer sig i 2024 til mere end 9 mia. kroner. Det svarer til et omfattende økonomisk tab for Danmark – både i mistede skatteindtægter og tabte arbejdspladser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum