Max Havelaar
Danskerne har for alvor fået øjnene op Fairtrades etisk korrekte og bæredygtige fødevarer.
Det får i denne uge Fakta til at gennemføre sit første og et af de hidtil største fremstød for Max Havelaar-produkterne i dansk detailhandel.
En undersøgelse foretaget af FDB har vist, at 68 % af kunderne ville købe flere Fairtrade-produkter, hvis de var lettere at se i butikkerne. Derudover ville 66 % af kunderne købe flere Fairtrade-produkter, hvis udvalget var større.
- Vi har 12 produkter klar til en stor lancering, der kommer i vores tilbudsavis i næste uge. Det er et udtrykt ønske fra vores kunders side, at vi får flere bæredygtige produkter på hylden, så nu må vi se, hvordan de reagerer på det. Hvis det bliver en succes, så fortsætter vi med at satse på Fairtrade-varer, siger indkøbsdirektør i Fakta, Stig Laursen.
Max Havelaars Fairtrade-produkter er blevet et velkendt navn blandt forbrugerne siden lanceringen i 1995. I 2006 købte de danske forbrugere alene for over 100 mio. kroner Fairtrade-varer og tendenserne på verdensplan peger på, at udviklingen fortsætter i samme hastige tempo.
Nu skal kunderne i Fakta også lære at drikke den bæredygtige kaffe og de andre bæredygtige produkter, der både giver en lidt bedre smag i munden og bedre forhold for bønderne i verden. Rækken af Max Havelaar-produkter i Fakta inkluderer kaffe, chokoladekiks, ris, juice, chokolade og meget mere.
Ifølge generalsekretær i Max Havelaar, Judith Kyst, så er Danmark ved at komme rigtig godt med, når det gælder Fairtrade-produkter, efter det i flere år har været en stor succes i f.eks. Storbritannien.
"Det er en klar tendens blandt forbrugerne, at der er opstået en større bevidsthed om Fairtrade. Man kan som forbruger måske ikke gøre så meget ved verdens helt store problemer på egen hånd, men man kan gøre en lille forskel. Der er Max Havelaar-produkter et værktøj for forbrugeren til at hjælpe folk, der har brug for det, på en nem måde. Danmark har været lidt bagefter, når det gælder Fairtrade, men nu tror vi, at det slår igennem for fuld kraft. Når kæder som Fakta beslutter sig for at satse på vores produkter, så giver det en øget synlighed, der igen medfører at forbrugerne ved, hvad de støtter igennem vores varer," siger Judith Kyst.
Yderligere information: Indkøbsdirektør Stig Laursen, 7641 4342
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop udskriver valg til ny ungeminister7.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter tre år med en stærk stemme for unge i Coop er tiden moden til, at Coops ungeminister, Tobias Simonsen, træder af. Derfor udskriver Coop nu valg til posten som ungeminister, der skal fortsætte indsatsen for at gøre det sjovt, meningsfuldt og udviklende for de over 25.000 ansatte i alderen 13-25 år at arbejde i Coop.
Kvickly Ry lancerer TRYG kassen30.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Måske den første af sin slags i Danmark: En kasse med ro og tid til snak åbner i Kvickly Ry
Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.
Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for
Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum