Tag stilling, tal sammen og lav aftaler om alkohol – også når dit barn er fyldt 16 år

Der er på mange punkter stor forskel på at være forældre til en 13-årig og til en 16-årig. Forskellen ses blandt andet i oplevelsen af at have indflydelse på barnets alkoholvaner. Blandt forældre til 13-årige oplever 95 pct., at de har indflydelse på deres barns alkoholvaner, men når barnet er 16 år, er andelen faldet til 79 pct.
Det viser den nye rapport ’Forældres holdninger til unges alkoholvaner 2016’, der er udgivet af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’. I rapporten indgår svar fra 1.229 forældre til mindst ét barn i alderen 13 -16 år.
Men selvom ens barn har forvandlet sig til en stor teenager, skal forældre dog ikke miste troen på, at de har noget at skulle have sagt, når det kommer til alkohol, mener Peter Dalum, der er projektchef i ’Fuld af liv’-kampagnen.
- Det er naturligt, at teenagere bliver mere selvstændige, jo ældre de bliver, og forældre skal konkurrere med både venners og mediers indflydelse. Men unge, der har aftaler med deres forældre og rammer for alkoholforbruget drikker faktisk mindre end unge, der ikke har det. Derfor skal man som forælder ikke miste modet, selvom det virker som om, ens barn kun lytter til sine venner. Det er nemlig ikke tilfældet, siger Peter Dalum.
Kampagne støtter forældre i dialogen om alkohol
Kampagnen ’Dit barn – din alkoholdning’ blev lanceret i 2015 med fokus på forældre til 13-15-årige. Nu er kampagnen blevet videreudviklet, så den også indeholder elementer målrettet forældre til 16 -17-årige. I den alder har mange unge prøvet at drikke, så formålet her er at begrænse alkoholforbruget ved at bevare dialogen om alkohol mellem forældre og teenagere, samt give forældre til store teenagere indsigt i, hvad andre forældre gør og mener, når det kommer til unge og alkohol.
Kampagnen består af en hjemmeside med spil, tests og film med psykologer, der giver gode råd til forældre omkring dialogen om alkohol. Hjemmesiden indeholder bl.a. web-spillet ’Dåseskjul’, hvor man som forælder skal vælge de rigtige argumenter i forsøget på at vriste dåseøl fra en virtuel teenager, der er på vej til fest.
- Sommeren er højtid for nye festarenaer for mange 16 -17-årige, som måske skal alene på festival for første gang og efter sommerferien skal begynde på en ny ungdomsuddannelse. Vi håber, at vi med vores kampagne på en legende og positiv facon vil kunne give forældre værktøjer til at bevare dialogen om alkohol i de nye situationer, så de unge får en god og tryg festivaloplevelse og den bedst mulige start på deres nye ungdomsuddannelse, siger Mette Meldgaard, der er programchef i TrygFonden.
Læs mere om kampagnen ’Dit barn – din alkoholdning’ og se, om du kan nappe øl fra den virtuelle teenager på www.fuldafliv.dk.
-----------------------------------------------------
Om undersøgelsen
Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden har i undersøgelsen ’Forældres holdninger til unges alkoholvaner 2016’ kortlagt forældres tanker, viden og holdninger til unge danskeres, og egne børns alkoholvaner. I rapporten indgår svar fra 1.229 forældre, som har mindst ét barn i alderen 13-16 år. Rapporten kan læses her
Alkohol er sundhedsskadeligt
Indtagelse af alkohol er forbundet med over 60 forskellige sygdomme, ulykker og over 4.000 årlige dødsfald. Alkohol har siden 2007 været på WHO’s lister over stoffer, der med sikkerhed er kræftfremkaldende for mennesker.
Om ’Dit barn – din alkoholdning – målrettet forældre til 16-17-årige
’Dit barn – din alkoholdning’ er tilgængelig på www.fuldafliv.dk. Der er udviklet tre nye elementer målrettet forældre til 16-17-årige:
- Dåseskjul – Et spil, der handler om, at man ved hjælp af de rigtige argumenter skal få vristet så mange dåseøl som muligt fra en virtuel teenager, inden hun skal til fest. Jo flere gode argumenter man vælger, des færre dåseøl vil den virtuelle teenager tage med til fest.
- Aftaletesten– En test, hvor forældre kan teste deres holdninger og de aftaler, de har med deres teenager omkring alkohol og sammenligne sig selv med andre forældre med børn på samme alder.
- Gode råd til dialogen om alkohol med din teenager – Tre små film, hvor to psykologer giver tips til samtalen med unge om alkohol.
Kontakter
Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’: pd@cancer.dk / tlf. 3525 7570 / 3038 1502
Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden: mm@trygfonden.dk / tlf. 2058 5645
Billeder
Information om Kræftens Bekæmpelse
Om Fuld af liv-kampagnen
Alkoholkampagnen ’Fuld af liv’ er et samarbejde mellem TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse. Formålet er at få danske unge til at udsætte deres alkoholdebut og drikke mindre. Læs mere om kampagnen på www.fuldafliv.dk.
Følg pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Nye beregninger bør genstarte debat om dyrere cigaretter7.6.2025 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at dyrere cigaretter koster staten langt mindre end hidtil antaget.
Nye tal: 4 ud af 10 forældre har svært ved at blande sig i deres teenagers alkoholvaner6.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Men det betaler sig, for forskning viser, at aftaler om alkohol virker.
Rejsegilde i Nuuk: Kræftpatienter i Grønland får deres eget hus31.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt rådgivningshus skal give kræftramte i Grønland tryghed og viden.
Stort løft til kræftforskningen: 104 mio. kroner uddelt til nye projekter27.5.2025 08:56:14 CEST | Pressemeddelelse
42 nye projekter får støtte fra Kræftens Bekæmpelse.
Kræftens Bekæmpelse om ny kræftplan: Forebyggelse er den helt rigtige kurs23.5.2025 13:51:51 CEST | Pressemeddelelse
Der er meget at vinde ved at forebygge livsstilsrelateret kræft – og det bidrager Kræftplan V til.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum