Dansk Supermarked Group årsregnskab 2016: Solidt 2016-resultat åbner for digitale investeringer og fortsat ekspansion

Med et EBIT på 2,164 mia. kr. i 2016 fastholder Dansk Supermarked Group sin position som den finansielt stærkeste danske dagligvarekoncern. Resultatet er som ventet negativt påvirket af højere afskrivninger, mindre fortjeneste på salg af non-core ejendomme samt nedlukning af Netto UK.
Den underliggende forretning leverede et solidt resultat på niveau med tidligere år.
I 2016 blev der investeret kraftigt i en øget digitalisering af virksomheden, og administrerende direktør i Dansk Supermarked Group Per Bank siger om 2016:
- Vores fortsat stærke resultat giver os mulighed for at investere i fremtidig vækst blandt andet via lancering af nye, innovative tiltag, der forbedrer hverdagen for vores kunder. Samtidig sikrer vi, at vi fastholder vores stærke konkurrenceevne.
På trods af, at det danske marked var præget af stagnerende forbrug, voksende prisfølsomhed og fortsat intens kamp om kunderne, bidrog alle forretningsområder til omsætningsvækst.
- De kommende år vil vi styrke vores position i Danmark via forbedret udnyttelse af de digitale muligheder samt fortsat investering i vores fysiske butikker. Herudover vil vi øge tempoet i ekspansionen i Sverige og Polen, hvor vi fortsat ser store muligheder for Netto, siger Per Bank.
På nonfood og tekstil vandt Dansk Supermarked Group markedsandele i Danmark grundet stigende salg i Bilka og føtex samt markant forøget onlinesalg gennem wupti.com, Bilka.dk og føtex.dk. På tekstil bidrog koncernens masterbrand VRS flot til denne udvikling gennem fokus på høj kvalitet til yderst konkurrencedygtige priser.
Nye tiltag forstærker E-commerce satsning
Med lanceringen af wupti.com som markedsplads, test i Bilka af click-and-collect online dagligvaresalg samt sidste års introduktion af abonnementsordningen ØKO+ og øvrige digitale lanceringer fortsætter Dansk Supermarked Group med at accelerere virksomhedens E-commerce satsning og en indfrielse af ambitionen om at blive den førende online retailer i Danmark.
- Vores finansielle styrke gør det muligt at satse digitalt, samtidig med at vi fortsætter med at udvikle vores vareudbud og sænker priserne til fordel for vores kunder, som får mere værdi for pengene. Det kan udelukkende lade sig gøre i kraft af vores 50.000 dygtige kolleger, som jeg gerne vil takke for en stor indsats i 2016, siger Per Bank, administrerende direktør i Dansk Supermarked Group.
Kontakter
Group Communication, Dansk Supermarked Group.
Telefon: 8778 5002
E-mail: press@dsg.dk
Billeder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
Erfaren detailprofil skal styrke Netto i Tyskland10.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en erfaren leder med erfaring fra både dagligvarebranchen og den internationale scene, der får ansvaret for at styrke udviklingen af Salling Groups tyske forretning, Netto.
Salling Group gør klar til Danmarks største firmafest med rekordmange deltagere6.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
25.000 Salling Group-medarbejdere sætter søndag 8. juni kurs mod hovedkontoret i Aarhus, hvor der henover hele dagen holdes fest med nogle af landets største kunstnere til allin25.
Salling Groups opkøb af Rimi Baltic gennemført2.6.2025 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største dagligvarekoncern har netop gennemført virksomhedens største opkøb nogensinde, efter ejerskabet over Rimi Baltic i dag har skiftet hænder. Det betyder, at Salling Group per dags dato vil være tilstede i seks europæiske lande.
Salling Group justerer ledelsesstrukturen til ny strategi28.5.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Omsætningen hos landets største dagligvarekoncern, Salling Group, er over de seneste år vokset markant. Med ambitioner om yderligere vækst, også udenfor Danmarks grænser, justerer virksomheden nu sin ledelsesstruktur med fokus på de geografiske områder, hvor virksomheden er til stede.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum