
Forbrugerne går op i dyrevelfærd, men…
I en undersøgelse, hvor Gallup for Landbrug & Fødevarer har spurgt 2.982 danskere om, hvad kriterierne for deres seneste indkøb af kød har været, svarer blot seks procent, at dyrevelfærd er et kriterie, der har betydning for købet.
- Jeg tror ikke, danskerne nødvendigvis er dobbeltmoralske, når de handler. Det drejer sig i højere grad om, at mærkningen på kød halter bagefter. Man kan som forbruger ganske enkelt ikke se på en pakke med koteletter, hvordan grisen har haft det, siger Karen Hækkerup.
Der er i købsøjeblikket andre, mere overordnede kriterier, der vægtes højere. F.eks. at kødet smager godt, gode tilbud eller om kødet er nemt at tilberede. Men måske ville ’god dyrevelfærd’ ligge højere på listen, hvis det var tydeligere for forbrugerne hvordan dyret har levet.
En stor del af forbrugerne køber danske fødevarer, når de gerne vil være sikre på at dyrevelfærden er i orden. Men ”dansk” dækker også over mange andre ting end god dyrevelfærd. F.eks. fødevaresikkerhed, kort transport og sikring af danske arbejdspladser. Derfor bakker Landbrug & Fødevarer om det nye statslige dyrevelfærdsmærke, der præsenteres i dag.
- Vi kan se af vore undersøgelser, at forbrugerne generelt har en lav grad af viden om dyrevelfærd. Derfor er det vores håb, at det nye mærke kan hjælpe med en større gennemsigtighed for forbrugerne i forhold til hvordan dyrene har levet, siger Karen Hækkerup, der er administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer.
I en større, europæisk undersøgelseaf forbrugernes holdning til dyrevelfærd er der spurgt ind til forbrugernes betalingsvillighed. Her viser det sig, at danskerne er særligt villige til at betale ekstra for dyrevelfærdsvenlige produkter. 82 pct. af danskere (til sammenligning er det 59 pct. af europæere) er villige til at betale ekstra for dyrevelfærdsvenlige produkter. Det er kun Sverige, Holland og Luxemborg, der har en større betalingsvillighed end Danmark. Alligevel viser de nye tal, at det ikke er et kriterie, der spiller så stor en rolle, når indkøbet bliver foretaget i praksis.
Statens nye dyrevelfærdsmærke for grisekød bliver præsenteret mandag morgen. Ifølge Landbrug & Fødevarers undersøgelser er det et mærke, som danskerne gerne vil have. Otte ud af ti adspurgte mener, at et dyrevelfærdsmærke på grisekød, er en god idé.
- Det siger mig, at forbrugerne faktisk gerne vil gå op i dyrevelfærd, når de står ved køledisken. Men man er nødt til at blive guidet. Derfor tror jeg også på, at vi vil se en stigning i salget af grisekød med høj dyrevelfærd, når først det nye mærke er blevet indført og kendt blandt forbrugerne, siger Karen Hækkerup.
Kontakter
Søren Andersen, pressechef i Landbrug & Fødevarer, 21567011
Information om L&F
Landbrug & Fødevarer er erhvervsorganisation for landbruget, fødevare- og agroindustrien. Med en eksport på 156 milliarder kroner årligt og med 169.000 beskæftigede repræsenterer vi et af Danmarks vigtigste eksporterhverv. Ved at nytænke og synliggøre erhvervets bidrag til samfundet sikrer vi vores medlemmer en stærk placering i Danmark og globalt.
Følg pressemeddelelser fra L&F
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra L&F
Foreningen Biogasbranchen: Danmark er foregangsland med 25 pct. biogas i 202226.4.2018 12:17:54 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen lægger i sit oplæg til det kommende energiforlig op til en fortsat udbygning på biogasområdet, og at eksisterende biogasanlæg kan fortsætte på de nuværende vilkår en årrække.
L&F om energiudspil: Biogas er cirkulær bioøkonomi, når det er bedst26.4.2018 10:11:36 CEST | Pressemeddelelse
Landbrug & Fødevarer er i hovedtræk positive over for regeringens energiudspil. Særligt de fire mia. kr., der er afsat til biogasudbygningen, vækker optimisme. En udbygning af biogas er afgørende for, at Danmark fortsat kan være i front på genanvendelse og genbrug af vores restprodukter.
L&F: ’Made in Denmark’ åbner døre i Mexico23.4.2018 07:12:36 CEST | Pressemeddelelse
Med weekendens nyhed om en ny og forbedret handelsaftale mellem EU og Mexico, er tidspunktet ideelt, når Landbrug & Fødevarer de kommende dage er hovedarrangør af et eksportfremstød til Mexico. Fremstødet begynder i dag.
Nye anbefalinger sætter maden i centrum20.4.2018 07:10:24 CEST | Pressemeddelelse
Advisory Board for mad, måltider og sundhed overdrager i dag deres anbefalinger til regeringen repræsenteret ved fem ministerier. Landbrug & Fødevarer byder anbefalingerne velkomne, og opfordrer ministerierne til aktivt at gå videre med dem. Meget gerne med inddragelse fra erhvervet.
Kommissionen: Reduktion i betaling af spildevand er berettiget19.4.2018 14:56:41 CEST | Pressemeddelelse
L&F er lettet over afgørelse fra Kommissionen, der fastslår, at der er ikke tale om statsstøtte, når fødevarevirksomheder får en reduktion i deres spildevandsbetaling.