100 el-ladere på hovedkontoret og udskiftning af alle firmabiler

Salling Group har ændret sin firmabil-aftale og udskifter over de næste fire år alle firmabiler til el- og hybrid og stiller samtidig 100 ladeudtag til rådighed for medarbejdere på hovedkontoret ved Aarhus.

Hvert et skridt tæller i indsatsen for at nedbringe den samlede CO2-udledning, og som et led i Salling Groups grønne omstilling blev koncernens interne regler for firmabiler ændret i foråret 2021, således at medarbejdere med firmabilsordning fremover kun kan vælge mellem hybrid- og el, når firmabilen skal skiftes ud.

”Som Danmarks største dagligvarevirksomhed har vi i Salling Group både en forpligtelse til og en reel mulighed for at gøre en forskel for klimaet, og hele virksomheden arbejder på alle fronter for at nedbringe det samlede CO2-aftryk. Vores firmabil-vognpark er ikke den største synder i vores CO2-regnskab, men udskiftningen er et af mange skridt i den rigtige retning og et vigtigt internt signal om den rejse, vi er på – en rejse, hvor vi ikke bare gør hverdagen bedre for vores kunder her og nu, men også gør alt, hvad vi kan for at forbedre fremtiden, allerede i dag,” understreger CSR-direktør i Salling Group Henrik Vinther Olesen.

Med 125 udskiftede biler om året, forventer Salling Group at have udskiftet sin samlede vognpark af firmabiler om fire år og dermed at kunne reducere CO2-udledningen fra vognparken med mindst 65 %.

Første spadestik på ladestandere til alle

Samtidig med udskiftningen opgraderer Salling Group antallet af ladestandere på hovedkontorets parkeringsplads fra de eksisterende tre ladere til i alt 50 ladestandere med i alt 100 lade-udtag, der gør det muligt at dække det stigende behov som følge af både firmabiler og den generelle udvikling i salget af el- og hybridbiler.

”Vi tager det første spadestik på p-pladsen ved Salling Groups hovedkontor i december og forventer, at de nye ladestanderne står klar 1. februar i 2022,” fortæller Henrik Vinther Olesen.

Salling Groups hovedkontor huser ca. 1500 medarbejdere, der alle vil kunne benytte sig af de nye ladestandere - firmabil eller ej.

Clever leverer ladestandere

Salling Group driver bl.a. dagligvarekæderne føtex, Netto og Bilka, og selv om mange møder kan klares online, er det, med flere end 1400 varehuse fordelt over Danmark, Tyskland og Polen, fortsat nødvendigt med transport til og fra besøg i alle dele af koncernen. I lighed med mange andre virksomheder har manglen på ladestandere udgjort en reel barriere for overgangen til elbiler.

I uge 45 lancerede føtex og Clever et ambitiøst anlægsprojekt, der indebærer opsætningen af 300 lynlade-udtag på tværs af landet, og med dén udbygning af det offentligt tilgængelige ladenetværk, bliver det nu endnu mere trygt at vælge elbilen til.

”Det, at man snart kan lynlade ved den nærmeste føtex med en p-plads, uanset hvor i landet man er, gør det væsentligt lettere at planlægge en effektiv arbejdsdag, uanset hvor turen går hen. Når man samtidig kan lade bilen op i løbet af en normal arbejdsdag på kontoret, bliver det langt lettere for medarbejdere - firmabilordning eller ej - at vælge el- og hybridvarianterne, næste gang bilen skal skiftes ud,” siger Henrik Vinther Olesen.

Clever leverer også ladeudtag til Salling Groups hovedkontor, og den overordnede rammeaftale mellem Clever og Salling Group betyder, at der udover føtex-netværket af lynladere, i de kommende år også vil blive opsat lynladere ved mange af koncernens øvrige varehuse i regi af Bilka og Netto.

Fakta

• I februar 2022 forventes 100 destinationsladeudtag til el- og hybridbiler at stå klar ved Salling Groups hovedkontor i Aarslev ved Aarhus.
  • Destinationsladere passer godt til rytmen i en normal arbejdsdags på kontoret og kan benyttes af alle medarbejdere med el- eller hybridbiler.
  • Salling Groups samlede firmabil-vognpark bliver løbende skiftet ud med el- og hybrid over de næste fire år. I alt godt 500 biler.
  • Ladeoperatøren Clever leverer ladestandere og -udtag som en del af Salling Group og Clevers overordnede rammeaftale. Aftalen omfatter også opsætning af lynladere ved samtlige føtex-varehuse med en p-plads i løbet af 2022 samt en række Netto- og Bilkalokationer.

Salling Group Pernille Bonne Neisig
CSR Manager, Salling Group

Om Salling Group

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder. Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.