Dansk Sygeplejeråd 1

100 års nordisk kamp og stadig ingen ligeløn

Den 8. september er det præcis 100 år siden, at 1.000 sygeplejersker fra de nordiske lande stiftede Sygeplejerskernes Samarbejde i Norden (SSN). De ville kæmpe for bedre uddannelse, arbejdsvilkår og løn. To mål er nået, men der er stadig ulighed i løn.

1.000 sygeplejersker tog i september 1920 deres hatte og frakker på og drog mod København med skib og tog fra Norge, Sverige, Finland og andre egne i Danmark. De var kaldt til ”Det Første Nordiske Fællesmøde for Sygeplejersker”.

Helt fra begyndelsen kæmpede SSN for bedre uddannelse, arbejdsvilkår og løn til sygeplejersker. Et af kravene er endnu ikke opfyldt efter 100 års kamp. I 2020 får sygeplejersker i Norden stadig lavere løn sammenlignet med andre faggrupper med tilsvarende uddannelse og ansvar.

Derfor er det stadigvæk aktuelt med et fælles nordisk samarbejde, mener Grete Christensen, formand for SSN og Dansk Sygeplejeråd.

”Det handler om at få forbedret lønnen. Det handler også om at bevare og udvikle en god klinisk uddannelse og om at styrke ledelsen og den sygeplejefaglige forskning – alt sammen som løftestang for bedre sundhed. Tålmodighed er desværre kodeordet, når man arbejder for bedre vilkår for sygeplejersker. Vi er i hele Norden gået efter at få bedre uddannelse, anerkendelse og dermed højere lønniveau. Jeg ser ikke anden udvej, end at man må afsætte flere penge til sygeplejersker fra regeringernes side for at få rettet op på uligheden,” siger hun.

I dag er SSN paraplyorganisation for 340.000 sygeplejersker i seks nordiske lande. 100 års jubilæet bliver markeret i alle seks nordiske sygeplejerskeorganisationer den 8. september.

Billedtekst: Deltagerne i det første møde i Sygeplejerskernes Samarbejde i Norden, SSN, i 1920 foran Folketinget, Christiansborg i København. Foto: Dansk Sygeplejehistorisk Museum.

Information om Dansk Sygeplejeråd 1

Dansk Sygeplejeråd 1