10 talenter nomineret til Årets Fund 2018

Årets Fund er Danmarks ældste idrætspris, som i år uddeles for 80. gang, når DIF og Team Danmark i samarbejde med Politiken hylder de største gennembrud for dansk idræts talenter i 2018.

2018 har budt på et rekordstort felt på 27 indstillede talenter til Danmarks ældste idrætspris, Årets Fund. Alle specialforbund under DIF har kunnet indstille en kandidat, et par eller et hold, som i 2018 er slået igennem på den internationale scene og som har vist potentiale til på sigt at kunne begå sig på allerhøjeste internationale niveau.

”Det er et virkelig stærkt felt, vi har med at gøre i år. I processen med at vælge de 10 nominerede har vi været nødt til at fravælge unge atleter med internationale toppræstationer i 2018 inklusive medaljevindere fra VM og EM. Det har været vanskeligt, men understreger samtidig, hvor stærk talentudviklingen i dansk idræt er,” siger Lone Hansen, direktør i Team Danmark.

Niels Nygaard, der er formand for DIF, er enig med Team Danmark-direktøren og ser allerede nu frem til OL i Paris i 2024, hvor han håber at se flere af navnene på årets liste:

”Imponerende. Anderledes kan man ganske enkelt ikke karakterisere listen over de ti nominerede til Årets Fund 2018. Deres kvaliteter giver løfter om store præstationer på højeste internationale niveau i årene, der kommer. Vi kan allerede nu se fortrøstningsfuldt frem mod OL i 2024,” siger Niels Nygaard, formand for DIF.

De ti kandidater

Priskomiteen bestående af repræsentanter fra DIF, Team Danmark og Politiken har nomineret et felt på ti kandidater til Årets Fund 2018:

• Badminton: Line Christophersen, 18 år, sølv U19 VM i damesingle
  • Brydning: Rajbek Alvievich Bisultanov, 23 år, guld U23 EM og sølv U23 VM i 77 kg klassen
  • Cykling: Julius Johansen, 19 år, sølv VM 4.000 m hold
  • Fodbold: Jacob Bruun Larsen, 20 år, gennembrud U21-landsholdet og Borussia Dortmund
  • Golf: Nicolai Højgaard, 17 år, guld VM for amatørhold, guld EM individuelt og guld uofficielt VM for drengehold
  • Håndbold: Kristina Jørgensen, 20 år, landsholdsgennembrud
  • Karate: Michel Corbalan, 20 år, guld U21 EM
  • Sejlsport: Anna Munch, 20 år, guld U21 VM og sølv U21 EM i laser radial
  • Skydning: Stephanie Grundsøe, 18 år, guld ved ungdoms-OL og to sølv hold-VM
  • Skøjteløb: Viktor Hald Thorup, 24 år, nr. 5 i speed skating ved OL

Alle 10 nominerede bliver inviteret til den endelige kåring af Årets Fund 2018. Den finder sted fredag 28. december i Politikens Hus.

Listen over tidligere vindere af Årets Fund tæller store navne som fx Viktor Axelsen, Caroline Wozniacki og Daniel Agger.

Yderligere kommentarer:

Lone Hansen, direktør for Team Danmark, 60382527

Niels Nygaard, formand for DIF, 20737112

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.