1 av 3 har ändrat sitt beteende sedan de började titta på Skam

Var tionde Skam-tittare har börjat lyssna på mer norsk musik efter att ha tittat på Skam och var femte använder mer norska ord än tidigare. Detta är några av det sätt som Skam har påverkat de svenska tittarna den senaste tiden.

1 av 5 svenskar som är 18 år eller äldre har tittat eller tittar just nu på Skam. Andelen som tittat är högre i storstäder än i resten av landet och i åldern 18-29 har nästan hälften (44%) tittat. Den populäraste säsongen hittills var säsong 2 som handlade om Noora. Det tyckte 1 av 3 svenskar som tittat på Skam, samma grupp utser även Noora till favoritperson, hon toppar listan med 16 procent.

Cirka 30 procent som tittat på Skam har påverkats på något sätt. Exempel på detta är att man har mer förståelse för folks känslor (14%), några har tänkt på alkohol och vad det innebär (11%) och en del försöker vara lite mer öppen för andra religioner (10%).

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 25 – 28 maj 2017 har sammanlagt 1010 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

Linn Öberg
Nordic Product Manager Omnibus, YouGov
Linn.Oeberg@yougov.com

Holländargatan 17 B

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 300 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet. Omnibus är vår rikstäckande undersökning som ger dig svar på dina frågor inom bara 48 timmar.

Vid sidan av vårt utbud av egenutvecklade produkter erbjuder vi ett komplett utbud av kvantitativa och kvalitativa tjänster för analys och rådgivning och hjälper dig att besvara kritiska frågor.