1 år med corona - flere opdager skader på deres hus

Byggemarkederne har haft rekordomsætning, og mange danskere har brugt det seneste år under corona til at kaste sig over renovering af deres hus. Men mange har også fået sig en kedelig overraskelse, viser nye tal fra Topdanmark. Antallet af anmeldte skader på huse efter råd-, svampe- og insektangreb har siden corona-nedlukningen sidste forår været næsten 30 pct. højere end normalt.

Mange danskere har det seneste år under corona istandsat deres hus. Men de mange husprojekter har samtidig også medført, at langt flere end normalt har opdaget skader på deres hus. Det viser nye tal fra forsikringsselskabet Topdanmark.

I det seneste år, hvor mange danskere har været meget hjemme, er antallet af anmeldte skader på huse efter råd, svampe- og insektangreb fra marts 2020 til marts 2021 steget med 29 pct. sammenlignet med året før.

”Vi har i løbet af det seneste år set en stor stigning i, hvor mange der har opdaget råd-, svampe- eller insektskader i deres hus. Den eneste forklaring på stigningen vi kan se, er at mange danskerne på grund af corona-nedlukning og meget tid hjemme har sat gang i renovering af deres hus og derfor har opdaget usædvanligt mange skader på deres hus, siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.

Selvom det er ærgerligt at opdage en alvorlig skade midt i renoveringen af sit hus, ser Topdanmark ikke negativt på udviklingen.

”En rådskade eller svampeskade kan potentielt udvikle sig til en meget alvorlig skade, hvis den ikke bliver opdaget i tide. Selvom det i situationen er meget ærgerligt at få en ubehagelig overraskelse midt i sit husprojekt, så er det godt, at mange skader bliver opdaget, så vi hurtigt kan hjælpe husejerne, inden skaden bliver endnu værre”, siger Rasmus Ruby-Johansen.

Gode råd – tjek dit hus for råd og svamp

• Råd og svamp kan nedbryde træværk og andre organiske byggematerialer i dit hus. Skader skal derfor opdages og udbedres, inden de udvikler sig kritisk.

• For at opdage tegn på råd og svamp skal huset gennemgås omhyggeligt. Det er særligt vigtigt efter en vandskade.

Steder der særligt bør gennemgås:

• Gulve
  • Trævinduer
  • Ydervægge og indervægge
  • Kælder
  • Indvendige lofter, tag og loftsrum

Tegn på råd eller svamp:

• Lugt af mug
  • Flosset træ
  • Misfarvninger og skjolder

Hver fjerde mindre virksomhed skal købe forsikringer 100% online hos Topdanmark18.6.2021 11:35:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark er blandt de første til at introducere et reelt onlinesalg af forsikringer til erhvervskunder. På selskabets hjemmeside kan virksomheder nu købe pakker med samtlige forsikringer, der er behov for, når man driver virksomhed, blandt andet arbejdsskade-, retshjælps- og ansvarsforsikring, og så er der mulighed for at tilkøbe fx cyberforsikring. ”Efter få klik har man en aktiv dækning, og vi regner med, at det bliver en gamechanger på erhvervsmarkedet. Det kan lyde banalt, at vi nu sælger online, men det har ikke været udbredt herhjemme, specielt ikke for erhvervskunder. Det skal og vil vi lave om på,” siger Monica Diaz, koncerndirektør for Landbrug & Erhverv i Topdanmark. ”Vi oplever, at mindre virksomheder hellere vil bruge tid på at drive deres forretning og betjene kunder fremfor administrative opgaver. Nu kan de købe forsikringer lige præcis på den tid af døgnet, der passer dem bedst,” siger hun. Handler på et åbenlyst behov I første omgang bejler Topdanmark til virksomheder