Sund & Bælt
Sund & Bælt

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Med mere end 20 års erfaring har vi høstet særlig viden om finansiering, anlæg, drift og udvikling af brugerbetalt infrastrukturanlæg, og vores ambition er at dele vores viden og digitale løsninger globalt. Sund & Bælt driver herudover de automatiske betalingsløsninger BroBizz og PayByPlate, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Gennem vores datterselskab BroBizz Operatør A/S tilbyder vi vejopkrævningsløsninger, der bl.a. bruges ved Danmarks første free flow betalingsanlæg ved Fjordforbindelsen Frederikssund. Vi har en vision om at være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Se vores billedarkiv og videoarkiv.

Uden for normal kontortid kan du ringe til vores pressetelefon på +45 51 54 34 21.

En ny ø på tippen af Sprogø skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter15.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har afsat 10 millioner kroner til en række naturprojekter, der skal styrke biodiversiteten omkring Storebæltsbroen. Et af tiltagene er etableringen af en ny ø på tippen af Sprogø, der skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter som fjord-, hav- og dværgternen. Sprogø er meget mere end et sted, vi passerer kortvarigt, når vi krydser Storebælt. Det er også et levested for et væld af forskellige dyrearter som fugle, padder og insekter. For at styrke biodiversiteten endnu mere har Sund og Bælt valgt at afsætte 10 millioner kroner til en række naturprojekter. Den første fase af projektet er nu gået i gang og involverer etableringen af både en ø, en sø og en faunapassage på Sprogøs nordlige del. Projekterne er et vigtigt skridt i Sund og Bælts arbejde med biodiversitet, fortæller Ditte Marie Hjort, der er projektansvarlig i Sund & Bælts afdeling for bæredygtighed. - Sprogø er placeret i et Natura 2000-område, hvilket betyder, at der er naturtyper og dyr, som kræver en

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen i næste uge9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I næste uge – uge 16 - bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsbroen med vedligeholdsarbejde bl.a. maling af ekspansionsfuger på den ene af broens to 325.000 tons tunge ankerblokke. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet I uge 16, startende mandag aften den 15. april, vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 20.00 og 05.00. Det gælder mandag, tirsdag og onsdag aften. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis om aftenen kl. 20 og igen om morgenen kl. 05 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægning af trafikken. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarb

Stigende fritidstrafik bidrager til godt årsresultat5.4.2024 13:05:55 CEST | Pressemeddelelse

Både på Storebæltsbroen og Øresundsbron blev der hen over sommeren sat flere rekorder, og juli blev den største rejsemåned på begge broer hidtil. Trafikudviklingen bidrager positivt til et tilfredsstillende resultat for året. Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 3.155 mio. kr. og steg med 2 pct. i forhold til 2022. Den samlede vækst i trafikken på Storebæltsforbindelsen var på 2,9 pct., og betød at vejtrafikken satte ny årsrekord med 13,6 mio. køretøjer. Stigningen var drevet af personbiltrafikken, der steg med 3,7 pct., mens lastbiltrafikken lå 2,8 pct. lavere end i 2022. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet. På Øresundsbron steg den samlede trafik med 8,3 pct. i forhold til 2022 og nåede næsten op på niveauet fra før covid-19. Personbiltrafikken steg med 9,8 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 5,0 pct. i forhold til året før. I alt passerede 7,3 mio. køretøjer forbindelsen. Indtægterne fra vejtrafikken steg med 163 mio. kr. - 2023 ble

Væltet varebil på Storebæltsbroen skal til lommerne3.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

22. december væltede en varebil i kraftig sidevind og lammede trafikken på årets største rejsedag. Nu er vognmanden gjort erstatningsansvarlig, hvilket ifølge Sund & Bælt sender et vigtigt signal. Det kan have konsekvenser, hvis man ikke vurderer, om det er forsvarligt at passere Storebæltsbroen, inden man kører over forbindelsen. Det mærker den vognmand nu, hvis chauffør valgte at krydse Storebæltsbroen 22. december 2023. I kølvandet på uheldet, der lammede juletrafikken i flere timer, valgte Sund & Bælt at igangsætte en erstatningssag på baggrund af de omkostninger, der var i forbindelse med den væltede varebil. Sagen er nu afsluttet, og vognmanden er blevet gjort erstatningsansvarlig for alle Sund & Bælts udgifter. I alt skal vognmanden betale lidt over 34.000 kroner, hvilket blandt andet dækker udgifter til bjærgning af køretøjet og ekstra mandskabstimer. Selvom beløbet ikke lyder af meget, er sagen vigtig af flere årsager, fortæller Søren Ulrik Hillersborg, der er driftsdirektør i

Påske påvirker trafikken over Storebælt20.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Påskeferien står for døren, og det betyder et øget pres på trafikken i hele landet. Det gælder også på Storebæltsbroen. Få et overblik over, hvordan trafikken fordeler sig over påskedagene, hvor broens pyloner bliver klædt i gult for at markere helligdagene og de lysere dage. Der er ekstra stort pres på gennemkørslen i Storebælts betalingsanlæg i påsken. Onsdag den 27. marts og Skærtorsdag vil være de største udrejsedage , hvor de fleste trafikanter kører mod Fyn og Jylland, mens turen tilbage mod Sjælland er fordelt mellem 1. og 2. påskedag. På grund af den øgede trafik må det forventes, at kø kan forekomme hen over påskedagene, særligt i kort- og kontantbanerne. - Der er flere ting, som man kan gøre for at lette turen over Storebælt – eksempelvis benytte automatisk betaling i de grønne Ekspresbaner og sikre sig, at ens bizz eller nummerpladebetaling virker, siger chef for betalingsanlægget, Jens Kjær Nielsen. Pas på hinanden og kør forsigtigt Derudover kommer Jens Kjær Nielsen med en

Sund & Bælt ansætter kommunikationsdirektør12.3.2024 12:32:49 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt står over for store og komplekse opgaver både nu og fremover, hvor der er behov for kommunikation og inddragelse på mange niveauer både nationalt og lokalt f.eks. til berørte borgere og naboer. Kommunikationsafdelingen bliver derfor samlet på tværs af Sund og Bælt for at skabe mere sammenhæng i den eksterne kommunikation og udnytte synergier og spidskompetencer bedst muligt. Endelig vil Sund & Bælt styrke den interne kommunikation og vidensdeling på tværs af divisioner og projekter.​ Til at varetage og udvikle den opgave har Sund & Bælt ansat Maria Steno i en nyoprettet stilling som kommunikationsdirektør med reference til CEO for Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen. Maria Steno har været selvstændig kommunikationsrådgiver de seneste år og har tidligere været bl.a. adm. direktør og partner i kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese.

Sund & Bælt indgår samarbejde med Boss Ladies8.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Byggebranchen står i fremtiden til at mangle faglært arbejdskraft. Som del af et større initiativ for mere mangfoldighed på arbejdspladsen har Sund og Bælt indgået et samarbejde med Boss Ladies. Den nye aftale skal medvirke til at gøre Sund & Bælts arbejdspladser mere attraktiv for kvinder. I 2024 vil Sund og Bælt sætte yderligere fokus på mangfoldighedsindsatsen i selskabet. Det statsejede selskab sætter først fokus på de store anlægsprojekter, og derfor vil indsatsen især dreje sig om Danmarks største byggeplads ved Rødbyhavn, hvor Femern Bælt-tunnelen er under opførelse, og på de omfattende drifts- og vedligeholdelsesopgaver på Storebæltsbroen. ”Sund & Bælt har både nu og i fremtiden brug for faglært arbejdskraft til vores mange infrastrukturprojekter og vedligehold af eksisterende infrastruktur. En del af løsningen er at tiltrække flere kvinder til bygge- og anlægsbranchen og sikre, at de kvinder, der allerede er der, synes, der er gode og attraktive vilkår og forhold. Sund & Bælt

Sådan kommer juletrafikken til at se ud på Storebæltsbroen19.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Julen nærmer sig, og det betyder travlhed på vejene, når de danske trafikanter pakker bilen og krydser landet. Op mod 230.000 biler ventes at køre over Storebælt fra den 22. til 27. december. Her kan du se, hvordan trafikken fordeler sig i juledagene. Dagene omkring juleaften er traditionelt nogle af årets travleste rejsedage på broen. De mest travle perioder hen over julen bliver 22. og 23. december mod Fyn og Jylland, hvor flest biler forventes at passere gennem betalingsanlægget mellem kl. 10 og kl. 15. I retning mod Sjælland vil der være mest travlt 26. og 27. december mellem kl. 10 og kl. 16. Travl jul på broen I gennemsnit kører ca. 36.000 køretøjer over Storebæltsbroen om dagen, men søndag den 22. december forventes trafikken at runde knap 40.000 biler, og den 26. december kommer mere end 46.000 biler til at krydse bæltet. - Størstedelen af vores kunder benytter i dag enten Bizz eller nummerplade i de grønne ekspresbaner, og det giver helt klart også den hurtigste tur gennem bet

Nye priser på Storebælt i 202414.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

I 2024 stiger prisen for at passere Storebælt med automatisk betaling i personbil med 2 kroner til 196 kr., mens prisen for personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger til 275 kr. Dermed bliver gevinsten ved at benytte automatisk betaling minimum 79 kr. pr. tur. Den lavere pris til trafikanter, der betaler automatisk med bizz eller nummerplade, er resultatet af en politisk aftale fra 2017 om en prisnedsættelse på i alt 25 pct. frem mod 2023. Den er nu fuldt indfaset, og prisreguleringen for 2024 omfatter derfor alene en justering af taksterne som følge af inflation. Det er muligt at få ekstra rabat på turen over Storebælt på hhv. aftener, weekender og helligdage med Storebælts rabatprodukter. Storebælts pris- og rabatstruktur er fastsat af Transportministeriet og justeres årligt på baggrund af den almindelige prisudvikling. Priser for passage for privatkunder i 2024 Køretøjstype Pris med automatisk betaling Pris med kort og kontant MC / personbil under 3 m 103 145 Personbil

Trafikrekorder på begge broer bidrager til godt resultat6.12.2023 17:10:22 CET | Pressemeddelelse

I årets tredje kvartal var der travlt på både Storebæltsbroen og Øresundsbron med en lang række rekorder drevet af ferietrafikken. Lastbiltrafikken var fortsat aftagende på begge broer. Trafikken bidrager sammen med en faldende inflation positivt til resultatet for årets tredje kvartal. På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 3,1 pct. i forhold til samme periode sidste år. Personbiltrafikken steg med 4,0 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 3,0 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.412 mio. kr., hvilket er en stigning på 2,2 pct. i forhold til de første ni måneder af 2022. Omsætning fra jernbanen faldt med 31 mio. kr. Faldet skyldes, at Banedanmark har foretaget omfattende sporarbejder, som reducerede antallet af tog over Storebæltsforbindelsen i en periode. Jernbanevederlaget for Storebæltsforbindelsen er baseret på den faktiske trafik. På Øresundsbron steg trafikken med 9,2 pct. i forhold til samme periode i 2022. Personbiltrafikken steg med 10,8 pct., mens lastbiltra

Nu kan flere køre over Storebælt når det blæser23.10.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kraftig sidevind er en af de hyppigste årsager til uheld på Storebæltsbroen, hvor særligt de vindfølsomme køretøjer har været udsat for at vælte i vinden til fare for både chaufføren og de øvrige trafikanter. Det har betydet, at vindfølsomme køretøjer har haft forbud mod at køre over ved kraftig vind. For at imødekomme ønsker om at kunne køre over Storebæltsbroen ved kraftig blæst har Sund & Bælt de seneste år arbejdet målrettet med at undersøge, hvordan dette kan gøres mere sikkert. En række analyser og beregninger af vindforholdene har gjort det muligt mere præcist at identificere vindens påvirkning. Det har resulteret i, at der i starten af 2023 blev opsat lokal vindafskærmning ved pyloner og ankerblokke på Østbroen, hvor risikoen for, at vindfølsomme køretøjer vælter, er størst. På den baggrund er det nu muligt at målrette restriktionerne mod langt færre og mere konkrete køretøjstyper. Forbud ophæves for langt de fleste, men hastighedsrestriktionerne skal overholdes Fra mandag den

Udvidelse af Øresundsmotorvejen: Sund & Bælt fremlægger resultatet af miljøkonsekvensvurdering13.10.2023 14:05:28 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har afsluttet arbejdet med den miljøkonsekvensvurdering, som indgår i grundlaget for den politiske behandling af forslaget om en udvidelse af Øresundsmotorvejen. Nu sendes miljøkonsekvensrapporten for projektet i offentlig høring. På store dele af Øresundsmotorvejen er der i dag trængselsproblemer i myldretiden og omfattende kødannelse ved f.eks. trafikuheld. Det gælder især på den vestlige del af vejen og ved tilslutningsanlæggene i Kastrup og Tårnby. Med den forventede trafikvækst vil Øresundsmotorvejen i endnu højere grad udgøre en trafikal flaskehals i fremtiden med kritisk trængsel. Derfor besluttede et flertal i Folketinget som en del af Aftale om Infrastrukturplan 2035, at en udvidelse af Øresundsmotorvejen skulle undersøges, og resultaterne af undersøgelsen foreligger nu i form af en miljøkonsekvensrapport. Flere løsningsmuligheder er undersøgt Miljøkonsekvensrapporten omhandler de miljømæssige virkninger af en udvidelse af Øresundsmotorvejen. Som en del af miljøkon

Storebæltsbroen lukkes kortvarigt på torsdag3.10.2023 08:44:29 CEST | Pressemeddelelse

På torsdag udføres vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen. Det vil medføre kortvarige lukninger af forbindelsen i aften- og nattetimerne. Mens der arbejdes på broen, kører trafikken dobbeltrettet i de nordlige spor. Forbindelsen lukkes i begge retninger under omlægning til dobbeltrettet trafik torsdag aften fra kl. 19.00 til kl. 19.30 og igen fredag morgen fra kl. 05.00-05.30, hvor der vil opstå kort ventetid. Herefter vil der frem til kl. 09.00 kun være ét spor farbart i retning mod Sjælland med en hastighedsnedsættelse til 50 km/t omkring arbejdsområdet. Find prognose for trafikken de kommende weekender på Storebælts hjemmeside og få info om den konkrete trafiksituation via sms. Send til 1231 med teksten BRO INFO. Tjenesten ophører automatisk efter 7 dage.

Storebæltsbroen lukkes kortvarigt i weekenden29.9.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I den kommende weekend udføres vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen. Det vil medføre kortvarige lukninger af forbindelsen i aften- og de tidlige morgentimer. Mens der arbejdes på broen, kører trafikken dobbeltrettet i de sydlige spor. Forbindelsen lukkes helt under omlægning til dobbeltrettet trafik lørdag aften fra kl. 19.00 til kl.19.45 og igen søndag morgen fra kl. 09.00-09.45, hvor der vil opstå kort ventetid. Find prognose for trafikken de kommende weekender på Storebælts hjemmeside og få info om den konkrete trafiksituation via sms. Send til 1231 med teksten BRO INFO. Tjenesten ophører automatisk efter 7 dage.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sidste
  • >>

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Med mere end 20 års erfaring har vi høstet særlig viden om finansiering, anlæg, drift og udvikling af brugerbetalt infrastrukturanlæg, og vores ambition er at dele vores viden og digitale løsninger globalt. Sund & Bælt driver herudover de automatiske betalingsløsninger BroBizz og PayByPlate, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Gennem vores datterselskab BroBizz Operatør A/S tilbyder vi vejopkrævningsløsninger, der bl.a. bruges ved Danmarks første free flow betalingsanlæg ved Fjordforbindelsen Frederikssund. Vi har en vision om at være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Se vores billedarkiv og videoarkiv.

Uden for normal kontortid kan du ringe til vores pressetelefon på +45 51 54 34 21.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye