Sund & Bælt-logo

Sund & Bælt

Sund & Bælt

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Med mere end 20 års erfaring har vi høstet særlig viden om finansiering, anlæg, drift og udvikling af brugerbetalt infrastrukturanlæg, og vores ambition er at dele vores viden og digitale løsninger globalt. Sund & Bælt driver herudover de automatiske betalingsløsninger BroBizz og PayByPlate, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Gennem vores datterselskab BroBizz Operatør A/S tilbyder vi vejopkrævningsløsninger, der bl.a. bruges ved Danmarks første free flow betalingsanlæg ved Fjordforbindelsen Frederikssund. Vi har en vision om at være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Se vores billedarkiv og videoarkiv.

Uden for normal kontortid kan du ringe til vores pressetelefon på +45 51 54 34 21.

Sund & Bælt ansætter digital direktør til strategisk forretningsudvikling og datadrevet innovation4.7.2024 09:27:11 CEST | Pressemeddelelse

Den digitale udvikling går hurtigere end nogensinde før, og hvis Sund & Bælt fortsat skal være forrest i feltet, kræver det et forstærket fokus på IT og digitalisering. På den baggrund etablerer selskabet nu en digital division og ansætter en digital direktør. Til at varetage opgaven med at sikre digitalisering og innovation på tværs af Sund & Bælts værdikæde, har koncernen valgt at ansætte Lene Rasmussen, som bringer mere end 20 års erfaring i arbejdet med IT og digitalisering med sig. Hun kommer fra en stilling som Director i virksomheden Devoteam, hvor hun i de seneste 14 år har hjulpet virksomheder med deres digitale transformation. Med sin mangeårige baggrund inden for digital transformation, organisatorisk forandring og strategisk ledelse, vil Lene Rasmussen få ansvaret for at skabe digital sammenhæng og integration på tværs af hele Sund & Bælts værdikæde. - Sund og Bælt er kendt i hele Danmark og mange øvrige lande for sin vigtige rolle i at forbinde og skabe infrastruktur af hø

Ny aftale om EU-støtte til overhalingsspor ved Kalvebod25.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Europa Kommissionen har den 15. juni 2024 underskrevet en ny aftale om EU-støtte på op til 319 millioner kroner til etablering af to overhalingsspor ved Kalvebod mellem København Syd Station og Ørestad. Der er allerede tildelt op til 26 millioner kroner til forundersøgelserne af samme projekt. Projektet er en del af Aftalen om Infrastrukturplan 2035, som et bredt flertal i Folketinget indgik i 2021. Støtten er givet under EU’s infrastrukturprogram, Connecting Europe Facility (CEF) ifm. en ansøgningsrunde for infrastrukturprojekter, der har til formål at understøtte den civile og militære transportinfrastruktur. Etablering af overhalingsspor ved Kalvebod vil sikre mere kapacitet på den sydlige jernbanekorridor via København Syd Station (tidligere Ny Ellebjerg) og Københavns Lufthavn og blandt andet bidrage til muligheden for transport af tunge militære køretøjer over Øresund. - Investeringerne i Øresundsbanen sikrer, at der ikke vil være kapacitetsudfordringer eller flaskehalse på den d

Sommertrafik og fodboldfeber på Storebæltsbroen25.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sidste skoledag på fredag markerer som altid start på ferietid og dermed også rejseaktiviteter. Det betyder ekstra trafik på vejene og således også over Storebæltsbroen, hvor særligt lørdagene bliver travle. Få et overblik over, hvordan trafikken fordeler sig over sommeren, hvor en særlig bane i betalingsanlægget markerer EM-fodboldfeberen. Der forventes mest trafik i weekenderne. Særligt lørdage fra 10 til 17 og søndage fra 11 til 18 er der travlest. For at undgå ekstra ventetid på turen er det en god ide at betale med bizz eller nummerplade i de grønne Ekspresbaner, hvor hastigheden er 50 km/t. – Ud over at undgå den ekstra ventetid, så får man også den billigste tur over broen og sparer mindst 70 kr. pr. tur. Og mon ikke, man kan finde på noget at bruge dem på i ferien, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen, og fortsætter – Det er dog vigtigt at være godt forberedt på turen hjemmefra. Tjek altid, at betalingskortet er opdateret. Så er man sikker på, at bizz eller nummer

Fortsat stigende personbiltrafik på broerne og første støbning på Femern18.6.2024 13:36:14 CEST | Pressemeddelelse

Personbiltrafikken stiger fortsat på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, mens lastbiltrafikken er faldende i årets første tre måneder. Trafikken bidrager til en stigning i periodens resultat. På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 0,1 pct. i første kvartal af 2024 sammenlignet med sidste år. Personbiltrafikken steg med 0,5 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 2,2 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 690 mio. kr., hvilket er en stigning på 1,5 pct. i forhold til de første tre måneder sidste år. På Øresundsbron steg den samlede trafik i første kvartal med 4,8 pct. i forhold til 2023. Personbiltrafikken steg med 5,9 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 4,7 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 335 mio. kr. og steg med 3,8 pct. Trafiktallene er påvirket af, at påsken i år faldt i april. Det har ført til færre lastbiler og omvendt flere personbiler i årets første kvartal. Indtægter fra koncernens jernbaneforbindelser er på niveau med samme periode sidste år. – I årets

Sund & Bælt opruster med ny AI-afdeling28.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I Sund & Bælt er innovation en integreret del af virksomhedens strategi for at fremme effektivitet og præcision i håndteringen af store infrastrukturprojekter. Med etableringen af en ny AI-afdeling tager Sund & Bælt et afgørende skridt mod at integrere kunstig intelligens i alle led af virksomhedens værdikæde. Når kæmpestore infrastrukturprojekter som Femern-tunnelen og Storebæltsbroen skal planlægges, anlægges og driftes, er der massive mænger data i spil i form af store kontrakter, redegørelser, beregninger og meget andet. Sund & Bælt har i flere år anvendt kunstig intelligens i det arbejde, men nu opruster selskabet med en ny AI-afdeling, der har til formål at implementere AI i flere nøgleområder i virksomheden. Og ifølge Mie Hvas, der netop er tiltrådt som Head of Applied Knowledge & AI i Sund & Bælt, og skal stå i spidsen for afdelingen, er det helt afgørende, at virksomheden arbejder strategisk med AI. - Vi arbejder med projekter, der kræver højt specialiserede kompetencer, og vi

Klatrende betoninspektører afløses af droner med AI21.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når bilister dette forår krydser Storebæltsbroen, vil de muligvis se droner svæve inspicerende rundt om forbindelsens to majestætiske pyloner. Som noget nyt indsætter Sund & Bælt nemlig frem mod sommerferien droner, der skal affotografere og analysere broens bærende konstruktion for skader. Det er en både hurtigere, sikrere og billigere løsning end den hidtidige tilgang. Gennem mere end 25 år har Storebæltsbroen og dens pyloner stået imod storm, solskin, regn og sne samt ikke mindst slid fra trafikken. Det sætter sine spor, og derfor er det afgørende, at betonen løbende inspiceres i forhold til behov for udbedringer. Her kan nye teknologier både effektivisere processen og sikre en længere levetid af pylonerne. Frem til i dag er Storebælts pyloner blevet efterset af klatrere, som via reb har firet sig op og ned, mens de brugte papir, blyant og kamera til at registrere revner, rust og afskalninger. Denne type eftersyn blev senest udført i 2017. Nu er det tid til et nyt eftersyn, men i da

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen i maj8.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

To torsdage i maj – 16. og 30. maj - bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsbroen med vedligeholdsarbejde bl.a. maling af ekspansionsfuger på den ene af broens to 325.000 tons tunge ankerblokke. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet Torsdag den 16 og 30 maj vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 20.00 og 05.00. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis om aftenen kl. 20 og igen om morgenen kl. 05 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægning af trafikken. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarbejderne, og hvornår de præcist vil påvirke trafikken,

En ny ø på tippen af Sprogø skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter15.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har afsat 10 millioner kroner til en række naturprojekter, der skal styrke biodiversiteten omkring Storebæltsbroen. Et af tiltagene er etableringen af en ny ø på tippen af Sprogø, der skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter som fjord-, hav- og dværgternen. Sprogø er meget mere end et sted, vi passerer kortvarigt, når vi krydser Storebælt. Det er også et levested for et væld af forskellige dyrearter som fugle, padder og insekter. For at styrke biodiversiteten endnu mere har Sund og Bælt valgt at afsætte 10 millioner kroner til en række naturprojekter. Den første fase af projektet er nu gået i gang og involverer etableringen af både en ø, en sø og en faunapassage på Sprogøs nordlige del. Projekterne er et vigtigt skridt i Sund og Bælts arbejde med biodiversitet, fortæller Ditte Marie Hjort, der er projektansvarlig i Sund & Bælts afdeling for bæredygtighed. - Sprogø er placeret i et Natura 2000-område, hvilket betyder, at der er naturtyper og dyr, som kræver en

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen i næste uge9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I næste uge – uge 16 - bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsbroen med vedligeholdsarbejde bl.a. maling af ekspansionsfuger på den ene af broens to 325.000 tons tunge ankerblokke. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet I uge 16, startende mandag aften den 15. april, vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 20.00 og 05.00. Det gælder mandag, tirsdag og onsdag aften. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis om aftenen kl. 20 og igen om morgenen kl. 05 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægning af trafikken. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarb

Stigende fritidstrafik bidrager til godt årsresultat5.4.2024 13:05:55 CEST | Pressemeddelelse

Både på Storebæltsbroen og Øresundsbron blev der hen over sommeren sat flere rekorder, og juli blev den største rejsemåned på begge broer hidtil. Trafikudviklingen bidrager positivt til et tilfredsstillende resultat for året. Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 3.155 mio. kr. og steg med 2 pct. i forhold til 2022. Den samlede vækst i trafikken på Storebæltsforbindelsen var på 2,9 pct., og betød at vejtrafikken satte ny årsrekord med 13,6 mio. køretøjer. Stigningen var drevet af personbiltrafikken, der steg med 3,7 pct., mens lastbiltrafikken lå 2,8 pct. lavere end i 2022. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet. På Øresundsbron steg den samlede trafik med 8,3 pct. i forhold til 2022 og nåede næsten op på niveauet fra før covid-19. Personbiltrafikken steg med 9,8 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 5,0 pct. i forhold til året før. I alt passerede 7,3 mio. køretøjer forbindelsen. Indtægterne fra vejtrafikken steg med 163 mio. kr. - 2023 ble

Væltet varebil på Storebæltsbroen skal til lommerne3.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

22. december væltede en varebil i kraftig sidevind og lammede trafikken på årets største rejsedag. Nu er vognmanden gjort erstatningsansvarlig, hvilket ifølge Sund & Bælt sender et vigtigt signal. Det kan have konsekvenser, hvis man ikke vurderer, om det er forsvarligt at passere Storebæltsbroen, inden man kører over forbindelsen. Det mærker den vognmand nu, hvis chauffør valgte at krydse Storebæltsbroen 22. december 2023. I kølvandet på uheldet, der lammede juletrafikken i flere timer, valgte Sund & Bælt at igangsætte en erstatningssag på baggrund af de omkostninger, der var i forbindelse med den væltede varebil. Sagen er nu afsluttet, og vognmanden er blevet gjort erstatningsansvarlig for alle Sund & Bælts udgifter. I alt skal vognmanden betale lidt over 34.000 kroner, hvilket blandt andet dækker udgifter til bjærgning af køretøjet og ekstra mandskabstimer. Selvom beløbet ikke lyder af meget, er sagen vigtig af flere årsager, fortæller Søren Ulrik Hillersborg, der er driftsdirektør i

Påske påvirker trafikken over Storebælt20.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Påskeferien står for døren, og det betyder et øget pres på trafikken i hele landet. Det gælder også på Storebæltsbroen. Få et overblik over, hvordan trafikken fordeler sig over påskedagene, hvor broens pyloner bliver klædt i gult for at markere helligdagene og de lysere dage. Der er ekstra stort pres på gennemkørslen i Storebælts betalingsanlæg i påsken. Onsdag den 27. marts og Skærtorsdag vil være de største udrejsedage , hvor de fleste trafikanter kører mod Fyn og Jylland, mens turen tilbage mod Sjælland er fordelt mellem 1. og 2. påskedag. På grund af den øgede trafik må det forventes, at kø kan forekomme hen over påskedagene, særligt i kort- og kontantbanerne. - Der er flere ting, som man kan gøre for at lette turen over Storebælt – eksempelvis benytte automatisk betaling i de grønne Ekspresbaner og sikre sig, at ens bizz eller nummerpladebetaling virker, siger chef for betalingsanlægget, Jens Kjær Nielsen. Pas på hinanden og kør forsigtigt Derudover kommer Jens Kjær Nielsen med en

Sund & Bælt ansætter kommunikationsdirektør12.3.2024 12:32:49 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt står over for store og komplekse opgaver både nu og fremover, hvor der er behov for kommunikation og inddragelse på mange niveauer både nationalt og lokalt f.eks. til berørte borgere og naboer. Kommunikationsafdelingen bliver derfor samlet på tværs af Sund og Bælt for at skabe mere sammenhæng i den eksterne kommunikation og udnytte synergier og spidskompetencer bedst muligt. Endelig vil Sund & Bælt styrke den interne kommunikation og vidensdeling på tværs af divisioner og projekter.​ Til at varetage og udvikle den opgave har Sund & Bælt ansat Maria Steno i en nyoprettet stilling som kommunikationsdirektør med reference til CEO for Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen. Maria Steno har været selvstændig kommunikationsrådgiver de seneste år og har tidligere været bl.a. adm. direktør og partner i kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese.

Sund & Bælt indgår samarbejde med Boss Ladies8.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Byggebranchen står i fremtiden til at mangle faglært arbejdskraft. Som del af et større initiativ for mere mangfoldighed på arbejdspladsen har Sund og Bælt indgået et samarbejde med Boss Ladies. Den nye aftale skal medvirke til at gøre Sund & Bælts arbejdspladser mere attraktiv for kvinder. I 2024 vil Sund og Bælt sætte yderligere fokus på mangfoldighedsindsatsen i selskabet. Det statsejede selskab sætter først fokus på de store anlægsprojekter, og derfor vil indsatsen især dreje sig om Danmarks største byggeplads ved Rødbyhavn, hvor Femern Bælt-tunnelen er under opførelse, og på de omfattende drifts- og vedligeholdelsesopgaver på Storebæltsbroen. ”Sund & Bælt har både nu og i fremtiden brug for faglært arbejdskraft til vores mange infrastrukturprojekter og vedligehold af eksisterende infrastruktur. En del af løsningen er at tiltrække flere kvinder til bygge- og anlægsbranchen og sikre, at de kvinder, der allerede er der, synes, der er gode og attraktive vilkår og forhold. Sund & Bælt

Sådan kommer juletrafikken til at se ud på Storebæltsbroen19.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Julen nærmer sig, og det betyder travlhed på vejene, når de danske trafikanter pakker bilen og krydser landet. Op mod 230.000 biler ventes at køre over Storebælt fra den 22. til 27. december. Her kan du se, hvordan trafikken fordeler sig i juledagene. Dagene omkring juleaften er traditionelt nogle af årets travleste rejsedage på broen. De mest travle perioder hen over julen bliver 22. og 23. december mod Fyn og Jylland, hvor flest biler forventes at passere gennem betalingsanlægget mellem kl. 10 og kl. 15. I retning mod Sjælland vil der være mest travlt 26. og 27. december mellem kl. 10 og kl. 16. Travl jul på broen I gennemsnit kører ca. 36.000 køretøjer over Storebæltsbroen om dagen, men søndag den 22. december forventes trafikken at runde knap 40.000 biler, og den 26. december kommer mere end 46.000 biler til at krydse bæltet. - Størstedelen af vores kunder benytter i dag enten Bizz eller nummerplade i de grønne ekspresbaner, og det giver helt klart også den hurtigste tur gennem bet
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sidste
  • >>

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Med mere end 20 års erfaring har vi høstet særlig viden om finansiering, anlæg, drift og udvikling af brugerbetalt infrastrukturanlæg, og vores ambition er at dele vores viden og digitale løsninger globalt. Sund & Bælt driver herudover de automatiske betalingsløsninger BroBizz og PayByPlate, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Gennem vores datterselskab BroBizz Operatør A/S tilbyder vi vejopkrævningsløsninger, der bl.a. bruges ved Danmarks første free flow betalingsanlæg ved Fjordforbindelsen Frederikssund. Vi har en vision om at være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Se vores billedarkiv og videoarkiv.

Uden for normal kontortid kan du ringe til vores pressetelefon på +45 51 54 34 21.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye