Aarhus Universitet: Arts

Arts på Aarhus Universitet er et af Nordeuropas største forsknings- og uddannelsesmiljøer.
Vi beskæftiger os med menneskets kulturelle og sociale udtryks- og praksisformer.

  • Aarhus Universitet: Arts

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

Ny forskningsoversigt: Omsorg er en gordisk knude for daginstitutioner30.11.2023 13:36:21 CET | Pressemeddelelse

Børns erfaringer med omsorg er afgørende for deres trivsel, læring og udvikling. Men selvom omsorg er en helt central pædagogisk opgave i daginstitutioner, er den påfaldende fraværende i policy på området, der tager den for givet. En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ gennemgår den eksisterende forskningsviden om omsorg i daginstitutioner. Hør også podcast om forskningen på området, og om hvordan en af landets kommuner arbejder med omsorg.

Ny international undersøgelse: Trods tilbagegang ligger danske unges viden om samfund og demokrati stadig i top28.11.2023 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske 8. klasse-elever scorer endnu engang topkarakter sammenlignet med unge i andre lande, når det kommer til viden om samfund og demokrati. Den nyeste internationale ICCS-undersøgelse af unges demokratiske dannelse og medborgerskab viser, at kun Taiwan ligger bedre. Det danske resultat er imidlertid faldet markant siden den foregående undersøgelse i 2016, og samtidig er det de danske elever, der i mindst grad forventer at blive politisk aktive. Det kalder på eftertanke, mener forskere fra DPU, Aarhus Universitet, der står bag den danske del af undersøgelsen.

Ny international undersøgelse: Trods tilbagegang ligger danske unges viden om samfund og demokrati stadig i top28.11.2023 10:06:48 CET | Pressemeddelelse

Danske 8. klasse-elever scorer endnu engang topkarakter sammenlignet med unge i andre lande, når det kommer til viden om samfund og demokrati. Den nyeste internationale ICCS-undersøgelse af unges demokratiske dannelse og medborgerskab viser, at kun Taiwan ligger bedre. Det danske resultat er imidlertid faldet markant siden den foregående undersøgelse i 2016, og samtidig er det de danske elever, der i mindst grad forventer at blive politisk aktive. Det kalder på eftertanke, mener forskere fra DPU, Aarhus Universitet, der står bag den danske del af undersøgelsen.

Behov for udvikling af samarbejdet mellem PPR og skole og bedre inddragelse af børn og forældres perspektiver30.10.2023 12:10:21 CET | Pressemeddelelse

Mistrivslen blandt børn og unge i skolen vokser. Hvis der skal dæmmes op for udviklingen, er det afgørende at få udviklet samspillet mellem skolen og den pædagogiske psykologiske rådgivning (PPR). En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ gennemgår den eksisterende forskningsviden om samarbejdet mellem PPR og skolen: Hvad er udfordringerne, og hvor kan der sættes ind for at forbedre indsatserne? Sammen med forskningsoversigten udgiver DPU en podcast, hvor du kan høre om forskningen på området og om, hvordan det opleves blandt de ledere og psykologer i PPR, der sidder med udfordringerne til daglig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sidste
  • >>

Arts på Aarhus Universitet er et af Nordeuropas største forsknings- og uddannelsesmiljøer.
Vi beskæftiger os med menneskets kulturelle og sociale udtryks- og praksisformer.

  • Aarhus Universitet: Arts
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye