Aarhus Universitet: Arts

Arts på Aarhus Universitet er et af Nordeuropas største forsknings- og uddannelsesmiljøer.
Vi beskæftiger os med menneskets kulturelle og sociale udtryks- og praksisformer.

  • Aarhus Universitet: Arts

Musik i en tid med corona – forskning bag fænomenet Faber22.5.2020 10:38:58 CEST | Pressemeddelelse

Der sættes nu formel på musikfænomener såsom ”Fællessang hver for sig” og ”Morgensang med Phillip Faber”, som har samlet danskerne under coronakrisen. Et verdensomspændende forskningsprojekt og -samarbejde, som skal kortlægge vores musikadfærd under coronakrisen, er netop sat i gang på initiativ af Aarhus Universitet. De første data viser bl.a., at det er mere populært at lytte til musik fra ens ungdomsår under coronakrisen.

Skoleelever tøver med at tage ordet, når der er fremmedsprog på skemaet13.5.2020 12:19:29 CEST | Pressemeddelelse

Selvom mundtlighed spiller en central rolle i fremmedsprogsundervisningen i Danmark, holder eleverne ofte igen med at tage ordet og kaste sig ud i klassesamtaler på engelsk, tysk eller fransk. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ belyser hvorfor og giver samtidig en række bud på, hvordan de mundtlige kompetencer kan styrkes i grundskolens fremmedsprogsundervisning.

Ny forskergruppe skal undersøge mistillid til videnskabelig ekspertise på nettet26.3.2020 12:21:33 CET | Pressemeddelelse

Mistillid til videnskabelig ekspertise kan få vidtrækkende konsekvenser for folkesundheden. Vi har set en vaccinationsskepsis, der betød et mæslingeudbrud, og piger der ikke lod sig HPV-vaccinere. Nu står vi så over for COVID19, hvor den videnskabelige ekspertise igen skal stå distancen. Et nyt forskningsnetværk skal undersøge, hvordan mistillid til videnskaben opstår og spredes på nettet.

Bæredygtig pædagogik - udfordringer og muligheder på daginstitutionsområdet5.3.2020 10:59:59 CET | Pressemeddelelse

Hvordan kan vi skabe en bedre og mere bæredygtig verden? Blandt politikere, i medierne og blandt borgere er det et af tidens mest presserende spørgsmål. Også på daginstitutionsområdet er der en markant interesse for at drøfte og iværksætte initiativer, der kan skabe en mere bæredygtig verden for landets yngste medborgere lige fra maden til pædagogikken. Det sættes der fokus på ved en konference 28. april i Aarhus.

Digitale læremidler kræver dygtige lærere16.1.2020 10:45:18 CET | Pressemeddelelse

Skolebøgerne har fået konkurrence af digitale læremidler. I en sådan grad endda, at undervisningsministeren har slået alarm. Men teknologien kan ikke ret meget i sig selv. Tværtimod kræver digitale læremidler altid grundig didaktisk refleksion. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ handler om de muligheder, digitale læremidler giver i skolernes danskundervisning – og om de udfordringer og begrænsninger, der følger med.

Pædagoger skal ikke være reservelærere eller brandslukkere i skolen6.1.2020 11:11:59 CET | Pressemeddelelse

Det kræver ledelsesopbakning, uddannelse og en stærkere faglig selvforståelse, hvis vi skal væk fra, at pædagogen bliver lærerens forlængede arm og frem til et reelt tværprofessionelt samarbejde. Ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet peger på det, der hæmmer og fremmer samarbejdet mellem lærere og pædagoger omkring lavtpræsterende drenge i skolen og kommer med en række anbefalinger.

Højtuddannede forældre er særligt aktive i forbindelse med skolevalg6.11.2019 14:33:17 CET | Pressemeddelelse

Forældre med lange videregående uddannelser er mere aktive, når de skal vælge skole til deres barn sammenlignet med andre forældre. Denne forskel i skolevalgsstrategier er dog ikke et udtryk for, at højtuddannede forældre ønsker noget andet af deres barns skole end andre forældre, og det fører kun i begrænset omfang til, at de vælger anderledes mellem offentlige og private skoletilbud.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sidste
  • >>

Arts på Aarhus Universitet er et af Nordeuropas største forsknings- og uddannelsesmiljøer.
Vi beskæftiger os med menneskets kulturelle og sociale udtryks- og praksisformer.

  • Aarhus Universitet: Arts