De moderne jazz-helte Ezra Collective er klar til at erobre verden med ny musikalsk magi i 2024

Det britiske musikkollektiv, der gav en seksstjernet koncert ved deres seneste besøg i Danmark, udgiver i dag singlen ”Ajala” og annoncerer samtidig Europaturné med kommende nyt album, der bringer dem til Amager Bio til efteråret.

Ezra Collective
Ezra Collective Foto: Temi Adegbayibi

Ezra Collective, der vandt den prestigefyldte 2023 Mercury Music Prize Award som det første jazz act nogensinde, er tilbage med deres første nye single i år. Singlen, der har fået titlen ”Ajala” inspireret af den ghanesisk-nigerianske eventyrer Olabsi Ajala, kickstarter bandets tilbagekomst med et imødeset nyt album og tilhørende turné på vej i horisonten.

Bandlederen Femi Koleoso kobler følgende ord til det nye musikalske udspil:

”‘Ajala travel’ is slang for someone that can't sit still. It's the way a lot of people would describe me, but for me it's also what a great drum beat does, it's what great music does to me, it means I can't sit still and I just want to move. Ajala is all about that movement.”

Londongruppen er blevet hædret i musikmedier verden over for at bringe jazzen ind i mainstreammusikken med netop deres helt særlige groove og karismatiske lyd, som strækker sig på tværs af genrer og mixer blandt andet afrobeats, dub og jazz.

I 2023 fik verden for alvor øjnene op for det legesyge musikkollektiv, hvor de, foruden en Mercury-Prize, vandt prisen for Best Jazz Act til MOBO Awards, spillede udsolgte turnéer i Europa, UK og USA, optrådte til Quincy Jones’ fødselsdag, The Graham Norton Show og Top of the Pops, samt gav en af de mest ansete koncerter til Glastonbury Festival.

Ved deres seneste besøg i Danmark kvitterede Gaffas begejstrede anmelder med imponerende seks stjerner, og til efteråret er Ezra Collective klar til at levere endnu mere gennemmusikalsk magi til danske fans, når de indtager Amager Bio.

EZRA COLLECTIVE
18. OKTOBER 2024 – AMAGER BIO, KØBENHAVN