Mobility Denmark

Bilindustrien: Giv danskerne laderet

Del

De Danske Bilimportører foreslår at give "lade-ret" til de danske familier med bil, der ikke har egen parkering, og dermed ikke mulighed for at opsætte egen ladeboks. Hvis borgeren gør brug af sin lade-ret, skal kommunerne tvinges til at opsætte ladere i nærheden.

Ifølge Danmarks Statistik er der over 730.000 danske familier med bil, der bor i etagebolig, rækkehus eller lign. og som derfor ikke nødvendigvis har mulighed for fast parkering og etablering af egen ladeboks. Hvis ikke disse familier har adgang til offentlige “kantstens-ladere” til elbilen foran bopælen, kan det være praktisk umuligt at have en elbil i dagligdagen.

Med forslaget vil en borger med bopæl i fx en etagebolig uden mulighed for egen parkering kunne kræve af kommunen, at der skal opsættes ladestandere på offentlige parkeringspladser ved ejendommen.

“Vi ser desværre eksempler på, at borgere afleverer deres elbil tilbage fordi der ikke er tilstrækkelig mulighed for opladning tæt på bopælen. Det er brandærgerligt” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører

Gratis for det offentlige

Kommunerne kan ikke selv sætte offentlige ladestandere op, men kan derimod lave udbud som private aktører kan byde ind på. Det sikrer, at opsætning af ladestanderne betales af private aktører til den billigste pris.

“Det bedste ved vores forslag er næsten, at det ikke koster det offentlige noget. Tværtimod. Det offentlige skal bare sørge for at få sat udbudene igang hurtigst muligt, så ladestanderne kan komme op. Det er der private aktører der tilmed vil betale for” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Stor forskel blandt kommunerne

Det handler ikke nødvendigvis om at have flest offentlige ladestandere pr familie med bil, da de fleste borgere i fx Ærø og Samsø kommuner har mulighed for selv at opsætte en ladestander i deres indkørsel. København og Frederiksberg er derimod gode eksempler på kommuner hvor der er mange familier med bil, der bor i etageejendom, og hvor behovet for offentlige kantstensladere er massivt.

“Flere kommuner er håbløst bagefter, og det forsinker den grønne omstilling. Som eksempel er der i Københavns kommune over 120.000 offentlige parkeringspaldser, men kun ca. 3.000 offentlige ladere. Når en tredjedel af bilparken forventes at kunne oplades om blot 6 år, skal der virkelig sættes fart på, hvis vi skal kunne nå at imødekomme efterspørgslen. Derfor bør borgerene få rettigheden til at kunne lade sin bil” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

null
null
null
null

Pressefoto

Klik her

Kildeangivelse

Gengivelse af pressemeddelelsens tekstindhold bedes kildeangivet: De Danske Bilimportører

Gengivelse af tal og statistikker bedes kildeangivet: Bilstatistik.dk

Nøgleord

Kontakter

De Danske Bilimportører

Følg os på følgende kanaler:

www.bilimp.dk

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilfabrikkernes repræsentation i Danmark. Vi varetager bilbranchens interesser over for politikere, myndigheder og den danske befolkning, mens vi holder samfundet opdateret ved hjælp af relevant data og information.

Følg pressemeddelelser fra Mobility Denmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Mobility Denmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye