Danske bilister afslører: Her er de mest irriterende passagerer
Selvom det kan være hyggeligt at have selskab i bilen, så oplever danske bilister også, at passagerer kan gøre ting under kørslen, der kan være utroligt irriterende. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har foretaget for Gjensidige.
Når danske bilister får pulsen op i trafikken, skyldes det ikke altid de andre trafikanter på vejene.
I mange tilfælde kommer chaufførens vrede og irritation nemlig fra en helt anden og meget nær kant: Passagererne i bilen.
Og i en ny undersøgelse, som Kantar Public har foretaget for Gjensidige, løfter danske bilister sløret for, hvilken adfærd fra gæsterne i bilen, der er særligt irriterende.
Her peger flere end hver tredje adspurgte bilist på passagerer, der kommenterer kørslen, hvilket er skarpt forfulgt af passagerer, der decideret kritiserer kørslen samt gæster i bilen, der distraherer chaufføren under kørslen.
Men selvom bilister udpeger de tre ting, som værende noget af det mest irriterende at blive udsat for af passagerer, så har de også en anden og mere alvorlig ting tilfælles, lyder det fra Henrik Sagild, der er direktør i skade i Gjensidige.
“Når man kører med i en bil, så har man også et medansvar for, at kørslen foregår sikkert. Men hvis man distraherer chaufføren eller man kommenterer og kritiserer kørslen, så risikerer man sådan set at fjerne bilistens fokus fra at køre bil, og så er der en reel risiko for at ende i farlige situationer,” siger han.
På de efterfølgende pladser over irriterende adfærd hos passagerer, peger bilisterne i undersøgelsen desuden på dem, der viser forkert vej samt passagerer, der vil bestemme over musikken under kørslen.
Men selvom den irriterende adfærd måske ikke er lige så farlig for trafiksikkerheden, som de andre, så er de alligevel med til at tegne et billede af, at det faktisk betyder noget, hvordan man opfører sig som passager i en bil, lyder det fra Henrik Sagild.
“Hvis man kører med høj hastighed på eksempelvis motorvej, skal der meget lidt uopmærksomhed fra førerens side til, før man kan ende i alvorlige ulykker. Derfor er det generelt bare en god ide som passager at være opmærksom på sin adfærd, og sørge for, at chaufføren kan koncentrere sig 100 procent om at køre bil.”
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.004 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i august og september 2023.
Hvilken adfærd blandt medpassagerer irriterer dig mest, når du kører bil? |
|
Passagerer der kommenterer på min kørsel |
36% |
Passagerer der viser forkert vej |
14% |
Passagerer der distraherer mig |
28% |
Passagerer der kritiserer min kørsel |
29% |
Passagerer der vil bestemme over radio/musik |
9% |
Ingen af ovenstående |
26% |
Ved ikke |
7% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Så mange har svært ved at få råd til julegaverne18.12.2024 07:44:00 CET | Pressemeddelelse
4 ud af 10 danskere over 18 år synes, det er svært at få råd til julegaverne, viser ny undersøgelse. Men behøver alle gaver at være nogen, der koster penge?
Trods vintertariffer og dyr strøm: Så mange gør intet for strømbesparelser i hjemmet13.12.2024 07:41:00 CET | Pressemeddelelse
Selvom sæsonen for vintertariffer er begyndt, ændrer mange danskere ikke deres vaner for strømforbrug. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og NRGi.
Julen giver minus på kontoen: Så få danskere sparer op til jul4.12.2024 07:46:00 CET | Pressemeddelelse
Jul og nytår står for døren, og vi er gået ind i de måneder, hvor vi typisk bruger flere penge end normalt. De større udgifter sidst på året risikerer at give danskerne overtræk på bankkontoen, men det er alligevel kun hver fjerde dansker, der sparer op til køb af julegaver. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Mange glemmer vigtig ting: Kan få varmeregningen til at stige28.11.2024 07:38:00 CET | Pressemeddelelse
Flere end fire ud af ti danskere glemmer at tjekke om deres radiatorer og varmeinstallationer fungerer optimalt, viser ny undersøgelse. Det kan føre til højere varmeregninger og unødvendig klimabelastning, advarer ekspert.
Ny undersøgelse: Forældre bekymrede over børns høje skærmforbrug26.11.2024 07:47:00 CET | Pressemeddelelse
Danske børns skærmforbrug er højt, og det gør flere af børnenes forældre bekymrede. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum