Digital teknologiforståelse skal være et obligatorisk fag
Regeringen misser en oplagt mulighed for at sikre alle elevers digitale kompetencer og dannelse i folkeskolen, når digital teknologiforståelse kun bliver et valgfag

Det er rigtig positivt, at regeringen vil have mere teknologiforståelse i folkeskolen. Men udspillet fra regeringen om en ny folkeskole sikrer desværre ikke, at alle elever får den nødvendige indsigt i den digitale verden, så længe digital teknologiforståelse ikke bliver et selvstændigt og obligatorisk fag for alle elever i folkeskolen.
Det mener formand i Ingeniørforeningen, IDA Laura Klitgaard, der naturligvis er glad for, at regeringen omsider vil rykke på at få digital dannelse og digitale kompetencer ind i skolen. Men omvendt ærgrer hun sig over, at digital teknologiforståelse kun bliver et valgfag.
”Digital teknologi fylder mere og mere i vores samfund, i vores hverdag og sociale liv, og udviklingen gør, at vi skal klæde vores børn ordentligt på. Hvis faget ikke kommer på skoleskemaet hos alle elever, er jeg bange for, at vi taber alt for mange, og at faget ikke får godt nok fat,” siger hun.
Laura Klitgaard, der også sidder for bordenden i den teknologiske alliance Engineer the Future, håber derfor, at der politisk kan laves en aftale, hvor digital teknologiforståelse bliver et obligatorisk fag på skoleskemaet, og ikke kun bliver et valgfag.
”Hvis alle børn og unge skal vokse op med lige muligheder for at anvende, udvikle, forstå og tage kritisk stilling til digitale teknologier, skal der handles nu. Det er ikke nok, at børn kan downloade og bruge TikTok, Snapchat og andre apps. Hvis vi skal skabe nye generationer, der faktisk er digitalt indfødte, er der ingen tid at spilde,” siger hun.
Digitale løsninger er ifølge IDAs formand en integreret del af hele den måde vores liv og vores samfund er indrettet på i dag, og på sigt vil digitaliseringen komme til at fylde meget mere.
”Derfor er der også et stort behov for, at alle skolebørn lærer at forholde sig kritisk til teknologierne, forstår hvordan de påvirker vores liv og samfund, og at de også på basalt niveau lærer at konstruere og designe med digitale værktøjer, eksempelvis ved at programmere og mestre computersystemer,” siger Laura Klitgaard.
Kontakter
Ulrik Frandsen 23 65 09 69
Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Nyt klimamål mangler både ambitioner og bred opbakning18.12.2025 12:05:33 CET | Pressemeddelelse
Det nye 2035-mål løfter kun klimaambitionerne marginalt og mangler den brede politiske opbakning, som er afgørende for investeringer i den grønne omstilling, lyder det fra IDA.
Epx kan bygge bro til tekniske videregående studier15.12.2025 14:48:46 CET | Pressemeddelelse
Den kommende erhvervs- og professionsrettede ungdomsuddannelse kan blive et stærkt valg for unge med interesse for teknologi, it og naturvidenskab, hvis de unge sikres mulighed for matematik på højt niveau.
Nye kompetencer kan styrke dansk cybersikkerhed12.12.2025 07:22:00 CET | Pressemeddelelse
Udviklingsprojekt baner vejen for mangfoldighed og flere kompetente medarbejdere indenfor cybersikkerhed.
Hjemmearbejde øger medarbejdertilfredsheden11.12.2025 10:55:21 CET | Pressemeddelelse
Muligheden for at arbejde hjemmefra er grundstenen i et fleksibelt arbejdsliv, viser en ny undersøgelse blandt IDA’s medlemmer. Derfor vækker "return-to-office”-bølgen undren i IDA.
Ingeniørerne fik pæne reallønsstigninger i 20258.12.2025 08:21:06 CET | Pressemeddelelse
Lønudviklingen for IDA’s medlemmer var mere behersket i 2025 sammenlignet med de ekstraordinært høje stigninger i de foregående år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum