Zaki Youssef hudfletter den danske nationalfølelse

Efter megasuccessen JEG HØRER STEMMER er Zaki Youssef tilbage med DER VAR ET YNDIGT LAND på Sort/Hvid. Sammen med musikeren Turkman Souljah dissekerer han danskernes nationalfølelse, værdier og nationale ikoner og redder muslimske kvinder fra undertrykkelsen ved at hive tørklæderne af dem og stopfodre dem med god, dansk leverpostej.

Foto: Lasse Bech Martinussen

Forestillingen DER VAR ET YNDIGT LAND, som spiller på Sort/Hvid fra den 25. januar 2018, giver en lektion i at blive ægte dansk til både eksisterende danskere og alle dem, der gerne vil blive det. Som dansk/egypter ser Zaki danskerne med et dobbeltblik. Og han kan se, at de er forvirrede. Derfor har han lavet et teaterstykke om, hvad danskhed er, og alle de uskrevne regler, der gælder i Danmark.

I en blanding af personlig fortælling, genfortolkning af danske sange, standup og samfundsanalyse spidder Zaki Youssef i selskab med komponist og musiker Turkman Souljah danskernes nationalfølelse, værdier, helte og nationale ikoner. Forestillingen undersøger, hvad det kræver at høre til i Danmark i en tid, hvor lige netop det er blevet sværere. DER VAR ET YNDIGT LAND skildrer et Danmark, hvor det politiske klima har ændret sig de seneste 10 år.

”Ikke kun i forhold til tonen i debatten, men helt konkret, så har de politiske forandringer gjort det sværere at se, hvordan fremtiden ser ud for mennesker med en anden kulturel baggrund end dansk. Har jeg og mine kommende børn reelt set en fremtid her?” spørger Zaki Youssef, der mener at stramninger på flygtningeområdet, politiske danmarkskanoner og ikke mindst frygten for islam har skabt en ny virkelighed.

”Danskere ser ofte sig selv som forkæmpere for lighed, og vi er stolte af velfærdsstaten og de danske værdier. Men et er vores egen selvforståelse, noget andet er, hvorvidt vi reelt er ved at sælge ud af alt det, vi står for,” siger Zaki Youssef.

DER VAR ET YNDIGT LAND er instrueret af Sigrid Johannesen og Christian Lollike og støttet af STATENS KUNSTFOND.

Spiller fra den 25. januar – 24. februar 2018 på Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V
Tir-fre kl. 20.00 og lør. kl. 17.00
Priser: 40-185 kr.
Billetter: teaterbilletter.dk / 33 12 58 14 / billetter@sort-hvid.dk.dk
Læs mere på www.sort-hvid.dk

Nanna Balslev / 60 16 90 31/ nanna@sort-hvid.dk

FAKTA
Tekst, performance og komposition ZAKI YOUSSEF, musik og komposition TURKMAN SOULJAH, instruktion SIGRID JOHANNESEN og CHRISTIAN LOLLIKE, instruktørassistent IBEN DAMKJÆR, dramaturg JESPER BERGMANN, videodesign MADS KNUDSEN, scenografisk konsulent FREDERIKKE DALUM, kostumer konsulent THERESE A. JENSEN, rekvisitør ALICE SJURKALINA, make-up-designer NICOLAI HOLM NIELSEN, lysdesign MORTEN KOLBAK, lydteknik SØREN KNUD, scenemester MIKKEL MUNK og HELGE MORTENSEN, bygger JOAKIM RØDGAARD og RENÉ F. RASMUSSEN, tekniker JAKOB JUUL LARSEN, produktionsleder ANNE BALSMA og ANDERS SYLVEST foto LASSE BECH MARTINUSSEN AD WRONG STUDIO

MEDVIRKENDE

ZAKI YOUSSEF er en dansk-egyptisk rapper, komponist, skuespiller og dramatiker. Han har turneret i USA, Afrika, Mellemøsten og Europa.
Sammen med Turkman Souljah skabte han i 2015 den anmelderroste teatersucces JEG HØRER STEMMER, der blev nomineret til årets Musikforestilling af Reumertkomiteen i 2016. Derudover har spillet titelrollen i Don Juan på Betty Nansen Teatret (2007) og medvirket i Hotel Europa vol. 2 på Republique (2011) og Erasmus Montanus (2017) på Aarhus Teater. Youssef har vundet flere priser, bl.a. Frederiksbergs Talentpris 2008 og Reumert Talentprisen i 2011 for at have skrevet og spillet hovedrollen i Præmieperker på Det Kongelige Teater.

TURKMAN SOULJAH (Lawand Shakur Othman) er komponist, DJ, producer, tekstforfatter, klassisk pianist, bassist og vokalist. Han har turneret og samarbejdet med en lang række kunstnere som Outlandish, TV2, Per Vers, L.O.C., Ukendt Kunstner, Barbara Moleko, Burhan G og Topgunn.
Sammen med Zaki Youssef har han komponeret musikken til forestillingen Præmieperker på Det Kongelige Teater og musikken til balletten Krash på Det Kongelige Teater (2013) samt til Jeg Hører Stemmer med Zaki for Sort/Hvid og Det Kongelige Teater i 2015. Han studerer på Rytmisk Musikkonservatorium.

Nanna Balslev / 60 16 90 31/ nanna@sort-hvid.dk

Foto: Lasse Bech Martinussen

Sort/Hvid er ledet af Christian Lollike.Teateret er grundlagt i 1972 under navnet CaféTeatret. I 2014 skiftede CaféTeatret navn til Sort/Hvid, men blot et halvt år senere brændte det historiske teater i Skindergade og arbejdet med at finde nye lokaler og midler til finansiering begyndte. Det nye teater i Staldgade i Den Brune Kødby åbnede i april 2017.

Den ikoniske fællesbog FRIT FLET bliver til scenekunst18.12.2018 07:00:00 CETPressemeddelelse

Den ikoniske fællesbog FRIT FLET af Naja Marie Aidt, Line Knutzon og Mette Moestrup bliver til scenekunst i samarbejde mellem Sort/Hvid og Mungo Park Kolding. Det bliver en musikalsk slagmark af rå kroppe, smertende skønhed og grusomt forfald. Den yngste på scenen er i 20’erne, den ældste nærmer sig firs. Iscenesættelsen skabes i tæt samarbejde mellem instruktør Liv Helm, scenograf Franciska Zahle og komponist Hannah Schneider.

Er det usandsynligt kønsstereotypt at tænde på ”jeg elsker dig”?18.10.2018 07:00:00 CESTPressemeddelelse

”Jeg si´r til min partner, at jeg kan li' det hårdt, for det er så usandsynligt kønsstereotypt at tænde på ’jeg elsker dig’”. Hun har ikke noget stort behov for at tale om tamponer og lige rettigheder. Med mindre publikum gerne vil have det, så kan hun godt. Hun vil gerne have, at alle skal kunne relatere til hende. Hun vil gerne gøre det personligt. Lige midt i års-"fejringen" af #MeToo vender Nanna Cecilie Bang tilbage til København med True.Story - en hybrid mellem monolog og stand-up, der kan få vores selvfede, grænsesøgende samfund til at rødme. Forestillingen er bl.a. en del af Power Of Women Festival 2018.