Youtubere skal lære unge at kode

Nyt projekt støttet af Novo Nordisk Fonden vil vække de unges nysgerrighed over for IT ved at bruge de unges eget sprog og de unges kanaler til information.

IT-Universitet lancerer et nyt projekt, hvor unge youtubere skal lære andre unge at kode. Målet med projektet er at klæde unge mennesker på til at arbejde med helt grundlæggende programmering og vække en interesse for ikke bare at forbruge teknologiske løsninger, men også at forstå dem.

Det helt gennemgående tema i projektet ’Coding4you.dk’ er, at kodning er for alle, og det skal korpset af unge youtubere vise.

»Vi har meget erfaring med at lave den her form for ”outreach”, så vi ved, hvad der virker, når vi skal engagere de unge. Det er vores erfaring, at nysgerrigheden over for teknologi er rigtig stor hos de unge, hvis blot den bliver vakt på den rigtige måde,« forklarer kommunikationschef ved IT-Universitetet (ITU) Camilla Rosengaard.

Afsæt i de unges medieforbrug
Henover de næste tre år skal ITU-studerende lære unge at skrive koder til alt fra en valutaomregner til algoritmer, som kan identificere deres egen musik- eller filmsmag.

Youtuberne skal agere i et helt univers af tutorials, opgaver mm., som unge kan gribe fat i, når de vil lære om kodning.

Filosofien bag tilgangen er, at unge har meget lettere ved at finde interesse for at lære om kodning, når det bliver leveret til dem af andre unge og i de unges sprog.

ITU har et særligt fokus på at dyrke fællesskabet omkring kodning og også vise de unge, at kodning er for alle og ikke kun for de særligt interesserede.

»Det er væsentligt for os at tage udgangspunkt i de unges eget medieforbrug. Et digitalt univers, der præsenterer profiler, man kan følge, er et kendt format for målgruppen. YouTube er de unges kanal til viden, så vi skal selvfølgelig være der, hvor de unge finder deres information, når de vil lære noget,« siger Camilla Rosengaard.

Mål om at nå ud til en bred målgruppe
På ITU har de mangeårig erfaring med dialogbaseret vidensformidling til at fremme interessen for teknologi og for it-uddannelser hos en bred målgruppe. Det er der også behov for til generationen af ’digitalt indfødte’. Når det gælder maskinrummet i IT, er det nemlig de færreste, der ved, hvordan tingene fungerer, fordi informatik ikke er en obligatorisk del af en almen gymnasial uddannelse. I det nye projekt skal kodningen tages ud af klasselokalerne og i stedet integreres i de unges fritidsinteresser.

»Uddannelsesvalg handler i høj grad om identitet. Det er både et spørgsmål om, hvem man vil være, og hvad man vil lære. Derfor er det et hovedformål med projektet, ved hjælp af forskellige rollemodeller, at vise målgruppen, at kodning er en færdighed, alle kan lære og bringe i spil på meget forskellig vis,« forklarer Camilla Rosengaard.

Planen er, at youtuberne også skal ud på forskellige skoler, efterskoler og i ungdomsklubber og afholde live-kodning-events.

Skal kunne overføres til andre fag
Det andet ben i projektet på ITU er at gøre deres erfaringer tilgængelige for andre. Derfor opsamler universitetet systematisk den viden, som projektet genererer.

I slutningen af projektet afholder ITU en konference, hvor de vil dele ud af deres erfaring, så andre aktører kan lære af dem. Det gælder ikke kun i forhold til at øge unges nysgerrighed over for teknologi.

»Det kan også være inden for fysik eller matematik. Vores projekt skal være skalérbart, så andre fagområder kan lære af vores erfaringer og udbrede viden inden for andre videnskabelige eller tekniske fag til unge efter samme model,« siger Camilla Rosengaard.

ITU har netop modtaget knap fire millioner kroner i støtte fra Novo Nordisk Fonden til over de næste tre år at realisere Coding4you.dk. Projektet er ét blandt 10 projekter, der har modtaget støtte fra Novo Nordisk Fonden i fondens tematiske program ”Nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi”. Læs mere om de øvrige projekter her.

Anna Lohmann Ahlbom, presseansvarlig, IT-Universitetet i København, tlf.: 2555 0447.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, Novo Nordisk Fonden, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk.

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 20 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Stort dansk bidrag til globalt milliard-initiativ mod antibiotikaresistens9.7.2020 15:00:00 CESTPressemeddelelse

En række af verdens førende medicinalselskaber og fonde har sammen rejst godt 6 mia. kr. (USD 1 mia.) til en ny fond, AMR Action Fund, der skal bekæmpe antibiotikaresistens. Formålet er at investere i biotekselskaber, der vil udvikle nye antibiotika til patienter med akutte infektionssygdomme. Fra dansk side bidrager Novo Nordisk, LEO Pharma, Lundbeck og Novo Nordisk Fonden med samlet godt 500 mio. kr. til den nye fond.

Novo Nordisk Fonden afsætter 100 mio. kr. årligt til forskning i fremtidens landbrug og bæredygtige fødevarer6.7.2020 08:49:18 CESTPressemeddelelse

Ny viden om planter, landbrug og fødevarer skal bidrage til at skabe en bæredygtig fødevareproduktion, der samtidig kan rumme øget efterspørgsel fra en stigende verdensbefolkning. Det er udgangspunktet for Novo Nordisk Fondens nye forskningsprogram, der vil støtte originale idéer, styrke de fødevarerelaterede forskningsmiljøer og besvare spørgsmålet: Hvad skal vi spise i fremtiden?