YouGov kaster lys over alkoholforbruket i åtte europeiske land

En europeisk YouGov-undersøkelse avslører europeernes holdninger, atferd og begrunnelser når det gjelder å drikke alkohol.

Alcohol consumption

Undersøkelsen er gjennomført i Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italia, Norge, Spania og Sverige.

Ifølge undersøkelsen er det spanjolene som drikker mest alkohol. 13 % av dem drikker hver dag, og bare 12 % drikker alkohol mindre enn én gang i måneden. Italia og Frankrike følger tett etter, der én av ti voksne (11 %) drikker alkohol hver dag. I den andre enden av skalaen er det bare 2 % finner, nordmenn og svensker som drikker alkohol hver dag, og de fleste (22-24 %) drikker alkohol mindre enn én gang i måneden. Trolig skyldes denne forskjellen delvis prisen (alkohol er notorisk dyrt i skandinaviske land), men også ulik oppfatningen av alkohol i forhold til helse og velvære. I Spania tror mer enn halvparten (52 %) at det kan være positive helseeffekter forbundet med å drikke alkohol. I alle andre land i undersøkelsen er det enighet om at dette ikke stemmer.

Alcohol in Europe

Smaken varierer, men øl er populært alle steder

Øl er den mest populære alkoholholdige drikken i alle de landene der undersøkelsen ble gjennomført. I Danmark, Finland, Norge, Sverige og Spania er vin den nest mest populære alkoholholdige drikken, mens det i Frankrike og Tyskland er cocktail som kommer på andre plass. I Italia er musserende vin eller prosecco favorittdrikk nr. 2.

Folk flest i Frankrike, Tyskland, Italia og Norge drikker alkohol for å feire spesielle anledninger. I Danmark, Finland, Spania og Sverige derimot er det smaken som er hovedgrunnen til å drikke alkohol. Respondentene fra alle land i undersøkelsen unntatt Spania foretrekker å drikke alkohol hjemme hos seg selv. Spanjolene drikker alkohol hovedsakelig på bar (43 %).

Folks atferd etter å ha drukket varierer også fra land til land: I Tyskland har en av fire personer (24 %) vært innblandet i en slåsskamp i fylla ved mer enn én anledning. Nesten en tredjedel av svenskene (30 %) innrømmer at de har hatt sex med andre flere ganger bare fordi de var fulle. I Danmark har to av tre personer (65 %) spydd mer enn én gang etter å ha drukket for mye alkohol.

Disse dataene er basert på nasjonalt representative undersøkelser i 8 land, der spørsmålene ble stilt til 190 personer i hvert av landene Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italia, Norge, Spania og Sverige. Undersøkelsen ble gjennomført av YouGov Omnibus i september 2018.

Download

YouGov er en internasjonal data- og markedsanalysegruppe. Vårt kjernetilbud er meningsmålinger, som kommer fra vårt sterkt engasjerte deltakerpanel bestående av 5 millioner mennesker fra hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår egen ekspertise innen dyptgående undersøkelser og inngående kjennskap til bransjen i en systematisk plattform for undersøkelser og markedsføring.

Vår serie med syndikerte, egenutviklede dataprodukter inkluderer YouGov BrandIndex, som måler den aktuelle oppfatningen av merkevarer, og YouGov Profiles, vårt planleggings- og segmenteringsverktøy. Vår markedsledende YouGov Omnibus gir raskt og kostnadseffektivt svar på markedsrelaterte spørsmål fra hele befolkningen eller utvalgte målgrupper. Vi tilbyr også et bredt utvalg av kvantitative og kvalitative tjenester, som skreddersys av våre spesialistteam for å dekke kundenes spesifikke behov.

Med 30 kontorer i 20 land og panelmedlemmer i 38 land er YouGovs internasjonale markedsundersøkelsesnettverk et av de ti største i verden.