home a/s

YouGov: Dobbelt så mange vil købe sommerhus

Del

Home Køberbarometer: Nyt skattefradrag tænder op under danskernes sommerhus-planer. Køberinteressen er fordoblet siden sidste år, viser spørgeundersøgelse. Mændene og de unge er mest købsparate

Fremvisning hus til salg. Foto: Palle Skov
Fremvisning hus til salg. Foto: Palle Skov

Vi er ekstra lune på et sommerhus i år: Midt i sommervarmen siger dobbelt så mange danskere som for et år siden nu, at de har planer om at købe et sommerhus. 

Det viser Home Køberbarometer, som udsendes hvert kvartal baseret på en spørgeundersøgelse fra analyseinstituttet YouGov med over 2.000 besvarelser fra et repræsentativt udsnit af voksne danskere.

Køberbarometeret er altså en stærk indikator på, hvad vi kan forvente os af boligmarkedet det næste halve år.

Ca. 4 % af danskerne siger, at de har planer om at købe sommerhus i løbet af det næste halve år. Sidste år på samme tid var det kun ca. 2 %. Ifølge YouGov en statistisk signifikant fremgang og altså en fordobling af købsinteressen.

”Selv om 4 % måske ikke lyder af meget, så er det relativt mange, der har planer om sommerhuskøb set i forhold til, at der kun er ca. 220.000 sommerhuse i Danmark, mens der er næsten 1,2 mio. parcel- og rækkehuse, samtidig med at et sommerhus er et udpræget luksusgode, mens et hus eller en lejlighed er et basalt behov,” siger boligmarkedsanalytiker i Home Henrik Hauthorn Jensen.

Økonomi bag fremgang
Han mener ikke, at det ’kun’ er det gode sommervejr, vi har oplevet i år, der er årsag til de spirende planer om sommerhuskøb. Der ligger ifølge Home-kæden mere håndfaste økonomiske forhold bag fremgangen.

I spørgeundersøgelsen, som er gennemført af YouGov for Home i perioden 26. juni til 2. juli 2018, svarer 37 % af dem med planer om sommerhuskøb nemlig også, at det er de nye skatteregler, som hæver bundfradraget fra 21.400 kr. til 40.000 kr. ved udlejning gennem bureau med øjeblikkelig virkning, der har sat gang i deres planer om at købe sommerhus.

”Det ser ud til at motivere mange, at man nu kan få et betydeligt tilskud til at eje et sommerhus ved at leje det ud nogle uger om året,” siger Henrik Hauthorn Jensen fra Home.

Kombineret med ændringerne i planloven sidste år, som i praksis udvider sæsonen med to måneder, har det sat skub i danskernes sommerhusdrømme.

”Nu kan man både leje ud i nogle af de attraktive uger, der giver gode lejeindtægter, og samtidig er der også plads til selv at benytte huset,” forklarer Henrik Hauthorn Jensen.

Økonomisk vækst, gode jobmuligheder, ekstremt lav rente, bedre lånemuligheder og øgede friværdier nærer også sommerhusinteressen, vurderer Home.

15 % danskere har planer om boligkøb det næste halve år
I alt har 15 % af danskerne planer om at købe bolig i løbet af de kommende seks måneder. Det er en samlet stigning i købsplanerne på 2 procent-point i forhold til for et år siden, og her trækker sommerhusene altså mest.

Ca. 7 % har planer om huskøb, hvilket er lidt flere end for et år siden (6 %), mens ca. 5 % (uændret) har planer om lejlighedskøb.

57 % af dem med boligkøbsplaner svarer i barometeret, at de allerede er aktive i søgningen efter en anden bolig, mens resten - 43 % - ikke er kommet i gang med søgningen endnu. Ved seneste barometer i april svarede 65 %, at de var aktivt søgende, mens kun 35 % havde købsplaner, men ikke var i gang med boligjagten endnu.

”Det viser, at flere har planer, men at de ikke er helt så konkrete som for tre måneder siden,” siger Henrik Hauthorn Jensen.

Klare kønsforskelle igen
Home Køberbarometer for juli 2018 viser også, at mændene er mere klar til at købe bolig end kvinderne (se tabel herunder). Mens det er hele 20 % af mændene, er det kun 11 % af kvinderne, der svarer, at de har planer om boligkøb det næste halve år. For sommerhusene er der tre gange så mange mænd i ’købsmode’ 6 % mod 2 % for kvinderne.

Kønsforskellen har været gennemgående i alle udgaver af Home Køberbarometer siden starten i marts 2017.

Ifølge Realkredit Danmark og Home skyldes det blandt andet, at mænd generelt er mere indstillet på at eje selv - med alt hvad det indebærer af forpligtelser. Samtidig har mænd generelt en højere løn end kvinderne, så de bedre har råd til at eje en bolig – også hvis de bor alene

Endelig er det nok færre mænd, der bliver skræmt af realkreditlån, vedligeholdelse og installationer i hus, sommerhus eller lejlighed, vurderer Home og Realkredit Danmark.

De unge købere er aktive
Ser vi på aldersfordelingen i home Køberbarometer, så er det især de helt unge 18-29 år – der er lune på et sommerhus. Her svarer 7 %, at de har planer om at købe inden for de næste seks månederne. Det er ifølge Home lidt overraskende.

”Det plejer at være de lidt ældre, der er kernekøberne til et sommerhus, men en mulig forklaring kan være, at flere unge har planer om at blive boende i lejlighed og supplere med et fristed i sommerlandet i stedet for at gå den klassiske vej og gå fra parcelhus til lejlighed. Hvis man har ejet en lejlighed nogle år, er priserne steget markant, hvilket har givet luft i budgettet til et sommerhus,” vurderer Henrik Hauthorn Jensen.

Han bakkes op af ejendomsmægler Sten Nielsen, der er medindehaver af fire home-butikker i Nordsjællands sommerhusområder.

”De unge er mest impulsive og handlingsparate, når de ellers har økonomien til det. Livsstilen med at bo i storbyerne er nok kommet for at blive. Tæt på arbejde og oplevelser og med et markant mere interessant København end for bare 20 år siden, vil mange gerne blive boende. Men behovet for græs under fødderne og ekstra plads melder sig stærkt, når familien udvides med børn. Og gode friværdier samt bankernes villighed til belåning betyder rigtig meget for beslutningen om et sommerhuskøb,” forklarer den erfarne sommerhus-mægler.

De unge er også overrepræsenteret i planerne om at købe lejlighed, 10 %, mens det er de 30-39 årige med 14 %, der er mest lune på huskøb. Begge dele er som forventet.

Ifølge home er det ikke alle, der siger i undersøgelsen, at de har boligplaner, der ender med at købe bolig det næste halve år.

Undersøgelsen kan anses som en pejling af danskernes interesse for boligkøb, men besvarelserne giver intet indblik i, hvor seriøse og fremskredne planerne er og dækker altså over boligplaner i forskellige stadier.

FAKTA1: Køberbarometret for juli 2018 viser, at:

15 % danskere har planer om boligkøb det næste halve år – det var 13 % på samme tidspunkt for et år siden

·        7 % vil købe villa eller rækkehus (6 % i juli 2017).

·        5 % vil købe lejlighed (5 % i juli 2017)

·        4 % vil købe fritidsbolig (2 % i juli 2017)

·        1 % svarer anden type bolig (1 % i juli 2017).

Note: Nogle danskere overvejer køb af mere end én bolig, derfor summerer tallet til 17 % (14 % i 2017).

Kilde: YouGov for Home, undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 2025 interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 26.juni - 2. juli 2018. Respondenter fra foregående to købsbarometer har ikke kunne deltage i undersøgelsen.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Fremvisning hus til salg. Foto: Palle Skov
Fremvisning hus til salg. Foto: Palle Skov
Download
Download
Download

Information om home a/s

home a/s
home a/s
Søren Frichs Vej 36 F
8230 Åbyhøj

+45 86154300http://home.dk/

home-kæden - kort fortalt

home er ejendomsmæglerkæde for Danske Bank-koncernen og et 100 % ejet datterselskab af Realkredit Danmark.

• home er landets mest kendte ejendomsmæglerkæde*
• home blev stiftet den 1. august 1989
• home omsætter årligt boliger for en værdi af 25-30 mia. kroner.
• home har over 900 ansatte
• home er en franchise-kæde
• home har ca. 100 franchisetagere, hvoraf de største driver 10-15 forretninger
• home har 166 home-forretninger fordelt over hele landet**
• homes ambition at være danskernes førstevalg på boligmarkedet.
• home har 4 servicecentre, hvor specialister klarer alt papirarbejdet i handlen.

home driver også en erhvervsmæglerkæde, home Erhverv, som er et landsdækkende netværk af erhvervsmæglere, der arbejder med salg, udlejning, vurdering og rådgivning inden for erhvervsejendomme og erhvervslokaler.

Find nærmeste home-forretning her, eller ring på tlf. 8615 4300.

*  Kilde:Analyseinstituttet YouGov, brandtracking 2. kvt. 2018
** medio 2018

Følg pressemeddelelser fra home a/s

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra home a/s

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum