YouGov belyser alkoholkonsumtionen i åtta europeiska länder

En ny europeisk YouGov Omnibus-undersökning visar på européernas inställning, agerande och motiv när det gäller alkoholkonsumtion.

Alcohol consumption

Undersökningen har genomförts i Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Norge, Spanien och Sverige.

Enligt studien är det vanligast bland spanjorerna att dricka alkohol ofta – fyra av 10 (41%) dricker alkohol flera gånger i veckan och av dem dricker 13% varje dag. När det gäller dagligt alkoholdrickande ligger även Italien & Frankrike högt (11%).

I andra änden av skalan finns finnar, norrmän och svenskar – endast 2 procent av dem dricker alkohol varje dag och en stor andel (22–24 procent) dricker mera sällan än en gång i månaden. Den här skillnaden beror sannolikt delvis på alkoholpriserna (det är välkänt att alkohol är dyrt i Skandinavien), men det kan också bero på en skillnad i synen på alkohol när det gäller hälsa och välbefinnande. I Spanien anser mer än hälften (52 procent) att det finns potentiella hälsofördelar förknippade med alkoholkonsumtion. I övriga länder i undersökningen delar man inte det perspektivet.​

Alcohol in Europe

Smaken varierar, men öl är populärt överallt

Öl är den mest populära alkoholhaltiga drycken i samtliga länder i undersökningen. I Danmark, Finland, Norge, Sverige och Spanien är vin den näst mest populära alkoholhaltiga drycken, medan drinkar hamnar på andra plats i Frankrike och Tyskland. I Italien är mousserande vin eller prosecco den näst mest populära drycken.

En majoritet i Frankrike, Tyskland, Italien och Norge dricker alkohol för att fira högtidliga tillfällen. I Danmark, Finland, Spanien och Sverige är däremot smaken det främsta skälet för att dricka alkohol. De svarande i alla länder i undersökningen – med undantag av Spanien – föredrar bekvämligheten i att dricka alkohol hemma. Spanjorer dricker främst alkohol i barer (43 procent).

Det finns också skillnader mellan länderna i hur man agerar i berusat tillstånd: I Tyskland har en av fyra (24 procent) vid mer än ett tillfälle hamnat i slagsmål när de varit berusade. Nästan en tredjedel av svenskarna (30 procent) uppger att de flera gånger haft sex med någon på grund av att de var berusade. I Danmark har två av tre (65 procent) mer än en gång kräkts på grund av att de druckit för mycket alkohol.

Siffrorna kommer från nationellt representativa undersökningar med 8 190 deltagare i Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Norge, Spanien och Sverige som genomfördes med YouGov Omnibus i september 2018.

Download

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 5 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med 30 kontor i 20 länder och panelmedlemmar i 38 länder är YouGov ett av de tio största undersökningsföretagen i världen.