Yhdellä viidestä on uudenvuodenlupaus vuodelle 2020

Vain harva on kuitenkaan onnistunut pitämään uudenvuodenlupaustaan vuodelle 2019, osoittaa YouGovin uusi tutkimus.
Photo by Bruno Nascimento on Unsplash

YouGovin viimeisin tutkimus osoittaa, että yksi viidestä (21 %) on tehnyt uudenvuodenlupauksen vuodelle 2020. Alle 40-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa yksi neljästä on tehnyt uudenvuodenlupauksen (26 %), mutta yli 60-vuotiaisista suomalaisista vain 16 % on tehnyt uudenvuodenlupauksen.

Todennäköisyydet lukuisten lupausten pitämiselle eivät kuitenkaan ole järin suuret. Tältä ainakin vaikuttaa, kun tarkastellaan sitä, miten lupausten pitäminen sujui suomalaisilta vuonna 2019.

16 % suomalaisista muistaa tehneensä uudenvuodenlupauksia vuodelle 2019. Puolet heistä (55 %) piti osan lupauksistaan, kun taas yksi neljästä (25 %) piti kaikki lupauksensa. 18 % ei pitänyt ainuttakaan lupauksistaan.

Kysyimme suomalaisilta myös, mitä uudenvuodenlupauksia he ovat joskus tehneet. Kolme kaikkien aikojen suosituinta uudenvuodenlupausta liittyvät kaikki terveyteen. Lähes kaksi viidestä (37 %) uudenvuodenlupauksia joskus tehneistä ovat ottaneet tavoitteekseen kuntoilun lisäämisen tai parempaan kuntoon pyrkimisen. Joka kolmas (34 %) on halunnut pudottaa painoa tai parantaa ruokavaliotaan (30 %).

Nuoret, alle 40-vuotiaat, jotka myös tekevät uudenvuodenlupauksia herkemmin, ovat suuremmassa määrin tehneet uutena vuotena lupauksen vähentää matkapuhelimen käyttöään. 6 % on pyrkinyt vähentämään matkapuhelimensa käyttöä suhteessa 2 %:iin muusta väestöstä.

Tutustu koko kyselyyn täällä

Tutkimuksesta

Tutkimus perustuu edustavasti valittujen yli 18-vuotiaiden YouGov-paneelin jäsenten haastatteluihin 08-01-2020– 24-01-2020. Vastaajia Suomessa 1005. Lähde: YouGov.

Photo by Bruno Nascimento on Unsplash