headspace

World Economic Forum anbefaler headspace-modellen

På World Economic Forums årlige møde i Davos bliver headspace Danmark fremhævet som en af de modeller, der kan tages i brug, når vi skal tackle den globale udfordring med stigende mental mistrivsel blandt unge.

Når WEF interesserer sig for unges mentale trivsel, skyldes det, at vi risikerer, at mange unge vil falde ud af uddannelse og job, det vil ramme de unge for livet og gå hårdt ud over vores samfund, den globale produktion samt vækst og beskæftigelse, hvis der ikke sættes ind i tide med konkret handling.

Dertil kommer, at vi som globalt samfund har brug for velfungerende unge i fremtiden for at sikre den gode arbejdskraft og den menneskelige kreativitet for at tackle f.eks. klimaudfordringerne. Det er derfor, WEF faktisk sidestiller unges mentale mistrivsel som en lige så stor udfordring som klimakrisen – det er helt entydigt, at de to store udfordringer skal håndteres samtidig.

WEF anslår, at det vil koste 107.000 milliarder kroner (16.000 milliarder dollar) i tabt global økonomisk vækst i 2030, hvis der ikke gøres noget. Allerede i dag er mental mistrivsel blandt de ansatte med til at reducere produktiviteten for virksomheder over hele verden.

”Intet samfund kan blot afskrive det stigende antal unge, som er ramt af mental mistrivsel. World Economic Forums og dermed verdens globale virksomheders klare anbefalinger er et meget vigtigt gennembrud internationalt for tankerne om, at en tidlig forebyggende indsats kan bringe de unge på uddannelses- og jobsporet igen. Jeg er meget glad for den rapport – nu kan vi alle samles om en fælles indsats, der vil gøre en skelsættende forskel”, siger Poul Nyrup Rasmussen, stifter af og protektor for Det Sociale Netværk/headspace Danmark.

Brug for mere forebyggelse
WEF har fastslået, at mental trivsel ikke prioriteres i de offentlige sundhedsbudgetter, særligt ikke når det kommer til den tidlige indsats, der behandler mennesker, inden de bliver så syge, at de behøver indlæggelse.

Forebyggende indsatser er simpelthen ”god samfundsøkonomi”, fordi det reducerer udgifterne til indlæggelse og behandling. WEF har derfor via australske Orygen, der forsker i unges mentale trivsel, udviklet et såkaldt ”Global Framework for Youth Mental Health”, der giver en række globale anbefalinger til, hvordan sundhedsvæsenet bør indrettes, så unge får den hjælp, de har brug for i tide.

headspace Danmark er en af flere organisationer verden over, der har tjent som inspiration til anbefalingerne, der senere følges op af en rapport om unges mentale mistrivsel på globalt plan.

Den seneste version af Global Framework for Youth Mental Health kan hentes her:

Hør Craig Hodges Projektleder hos Orygen fortælle mere: https://www.youtube.com/watch?v=_N6b2-J91FQ

Information om headspace

headspace

headspace Danmark arbejder for, at unge mellem 12–25 år hurtigt skal have mulighed for at få hjælp og støtte til problemer, de måtte have og dermed komme tilbage på sporet af deres eget liv igen. Der er tale om et nyskabende initiativ og en ny organisering, der favner både professionelle og frivillige i et helt nyt arbejdsfællesskab, som skal hjælpe de unge på de unges egne præmisser.

Følg pressemeddelelser fra headspace

Flere pressemeddelelser fra headspace

Unge i mistrivsel går for længe, inden de opsøger hjælp21.6.2023 13:59:37 CEST | Pressemeddelelse

Aldrig før har der været så mange muligheder for rådgivning, hvis man er ung og har ondt i livet eller møder bump på vejen, men samtidig viser spritnye tal fra headspace, at mere end halvdelen af de unge, der opsøger headspace, går for sig selv i mere end 12 måneder, inden de opsøger hjælp. Og desværre bliver dem, der opsøger headspace, også stadigt yngre. Derfor er der brug for at prøve noget nyt.