Wonderful Copenhagen: Milliardtab nu, større risiko på sigt

Store kongresser, der aflyses. Krydstogtskibe, der ikke anløber. Og internationale storbyturister, der bliver væk, mens Danmark og store dele af verden lukkes ned. Det betyder kæmpe tab for hovedstadens turisme, som årligt omsætter for 50 mia. kr., svarende til ca. 40% af omsætningen i dansk turisme.

Kigger man helt aktuelt på marts og april, hvor Danmark indtil videre er lukket ned for indrejse frem til midten af april, skal tabet også tælles i milliarder.

Wonderful Copenhagen beregner et tab i turismeomsætning i hovedstaden for de to måneder på omkring 3,7 mia. kr. Og det tal dækker alene over tabet i omsætning fra internationale gæster. Tælles maj måned med, hedder tallet 6 mia. kr.

”Over halvdelen af turisterne i hovedstaden er internationale, og de forbruger væsentlig mere end gennemsnittet. Så ja, det slår ekstra hårdt i hovedstaden, når grænserne lukkes, og den internationale turisme går i stå. Lige nu bløder turismens mange virksomheder, og deres tab er også samfundets tab. Sidste år bidrog hovedstadens turisme med en omsætning på 50. mia. kr., 60.000 fuldtidsjobs og et offentligt provenu til vores velfærdssamfund på 16 mia. kr. Så også her er der meget på spil den kommende tid,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

På tværs af hele branchen

Wonderful Copenhagen samarbejder bredt med hele branchen fra hoteller, attraktioner og havne til kulturinstitutioner, restauranter, transportører og laget af underleverandører, og billedet er dystert på tværs af hele branchen.

”Hovedstaden har, indtil nu, haft en succesfuld, international position i forhold til både erhvervsturismen, krydstogtturismen og storbyturismen. En position, som først og fremmest skyldes et tæt samarbejde mellem flere hundrede forskellige aktører om at udvikle turismen og markedsføre destinationen. Aflysninger, kæmpe nedgang i besøg og milliardtab i omsætning har kæmpe konsekvenser på den korte bane. Men de næste par uger og måneder kan samtidig sætte så dybe spor, at der er stor risiko for, at det vil tage år at genoprette hovedstadens turisme og internationale position på området,” siger Mikkel Aarø-Hansen og fortsætter:

”Derfor er er der lige nu to ting, der er helt afgørende. Dels, at der er et konkret og stærkt fokus på at hjælpe branchen gennem krisen på den helt korte bane. Og dels, at vi samtidig holder fokus på tiden efter krisen, hvor vi får brug for at stå endnu mere sammen end nogensinde før. Fra vores side er vi i fuld gang med at forberede nye tiltag og ny markedsføring, og vi vil naturligvis gøre alt, hvad vi kan, for at hovedstadens turisme kan komme godt og hurtigt op i gear igen, så snart krisen er ovre.”

Wonderful Copenhagen gennemfører systematisk og vedvarende undersøgelser af coronavirus’ effekter for turismeerhvervet i hovedstaden.

Fakta om hovedstadens turismes internationale position, der nu er på spil:

- Hovedstaden har flere internationale overnatninger end de konkurrerende nordiske       hovedstæder

- Hovedstaden er nummer 16 på listen (ICCA) over internationale kongresbyer

- Hovedstaden er nummer 12 på liste (Burson Cohn & Wolfe’s) over internationale sportsbyer

- Hovedstaden er en af Nordeuropas mest populære krydstogtdestinationer

Uffe Hartmann, Head of corporate Communications
ufh@woco.dk

Flere krydstogtgæster i 2020 forlænger sæsonen i danske havne24.2.2020 09:46:37 CETPressemeddelelse

Danmark tager i 2020 imod flere krydstogtgæster end før, og den fremgang føres an af en række havne landet rundt. Således kan både Aarhus, Aalborg, Kalundborg og Bornholm i det nye år forvente stor fremgang i antallet af gæster, der kommer sejlende til. De 10 danske havne, der samarbejder om at udvikle krydstogtturismen, får til sammen besøg af omkring 1,2 mio. gæster i 2020, det er en fremgang på ca. 80.000 fra året før, og gæsterne kommer i højere grad end tidligere rundt i hele landet. København er stadig landets største destination for krydstogt, og samtidig en populær destination for turnaround – der, hvor krydstogtet begynder og slutter og derfor tager nye gæster ombord og sætter andre af, hvilket giver gæsterne længere tid til at bevæge sig rundt og forbruge af destinationens oplevelser. Og mens antallet af krydstogtskibe, der lægger til i København i 2020, er på niveau med året før, stiger antallet af skibe, der lægger til i de øvrige danske havne i år til 225 fra 186 sidste år

København fortsat blandt verdens 10 bedste sportsbyer30.4.2019 14:42:12 CESTPressemeddelelse

Danmarks hovedstad har i en årrække positioneret sig globalt som værtsby for internationale sportevents og er med på top-10-listen over de bedste sportsbyer i verden, som netop er offentliggjort. Listen hedder Global Sports Cities Index, som det anerkendte britiske bureau Sportcal står bag, og har i år Tokyo på førstepladsen. Der er hård international konkurrence mellem storbyerne om at vinde værtskaber af internationale sportevents, og med en 9. plads på listen, et enkelt ryk ned fra sidste års 8. plads, fastholder København sin plads i top-10. Listen udkommer hvert år, og her vurderes verdens byer på baggrund af deres værtskaber af internationale sportevents. For Københavns vedkommende bl.a. VM i ishockey, en af verdens største sportevents, som København og Herning var vært for i maj sidste år, og hvor Royal Arena i København lagde is til finalekampene. ”Det er rigtig flot, at København kan fastholde sin position blandt verdens 10 bedste sportsbyer. Sportevents skaber ikke kun liv i

Nye analyser fra Wonderful Copenhagen: Bæredygtig turismeudvikling skal sikre fremtidens vækst8.3.2019 11:30:00 CETPressemeddelelse