Wonderful Copenhagen går styrket ind i 2016

2015 blev et rigtig godt år for turismen i hovedstaden med 8 pct. vækst og 9,8 mio. overnatninger. Og 2015 blev også et positivt overgangsår for Wonderful Copenhagen, som er gået rustet ind i 2016 med både ny ledelse, ny organisationsstruktur og en økonomisk konsolidering af hele organisationen.

”Wonderful Copenhagen er kommet godt ud af 2015. Den positive udvikling i Wonderful Copenhagens økonomi giver mulighed for at skrue op for turismefremmende indsatser i 2016. Et år, der i øvrigt bliver et travlt turisme-år, hvor hovedstaden bl.a. sætter rekord med besøg af over 100.000 kongresdeltagere og med en krydstogtsæson, hvor antallet af passagerer stiger markant i forhold til sidste år,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Årets positive resultat muliggør øgede investeringer i turismefremmetiltag. Wonderful Copenhagens bestyrelse har allerede taget de første skridt til at iværksætte nye initiativer, som bl.a. skal styrke Copenhagen Card til glæde for turisterne og attraktionerne, som gæsterne besøger, øge markedsføringstrykket på nærmarkederne og skrue op for brugen af data til at skabe ny forretning.

Ny organisering og fokuseret indsats

I løbet af sidste år fik Wonderful Copenhagen både ny bestyrelse, ny administrerende direktør og ny ledelsesgruppe. Den nye ledelse har omstruktureret organisationen og fokuseret den turismefremmende indsats i fire overordnede forretningsområder: Kongresser, Krydstogt, Kommunikation og Udvikling.

Indsatsen, som Wonderful Copenhagen sammen med partnerne fra turismeerhvervet har gennemført i 2015, har bl.a. resulteret i 67 vundne kongresser, som til sammen repræsenterer 224.000 overnatninger og en estimeret turismeøkonomisk omsætning på ca. 696 mio. kr. Et stort, internationalt salgsarbejde målrettet verdens førende krydstogtrederier og cruise-rejseagenter har bidraget til at vende nedgangen i krydstogtturismen siden 2012 til fremgang. Og Wonderful Copenhagen har som ansvarlig for ruteudviklingsprogrammet Connected også bidraget til betydelig fremgang i flere nye, direkte flyruter til København i 2015 – primært fra USA og Kina.

Wonderful Copenhagen foretog i 2015 også en række digitale marketingkampagner målrettet både USA, Kina og nærmarkederne. Samtidig har Copenhagen Card i 2015 sat ny rekord i antallet af besøg, som Copenhagen Card-turisterne aflægger hos de 74 partnere i ordningen. Det blev til i alt 742.000 besøg – en fremgang på ca. 35 pct. i forhold til året før.

Herudover trådte den nye turismelov i kraft i 2015, og med den har Wonderful Copenhagen fået nye, landsdækkende opgaver inden for storbyturisme og møde-og erhvervsturisme, som organisationen udvikler sammen med partnere fra hele landet.

Positivt resultat i regnskabet

Ud over turismeresultaterne i 2015 og de organisatoriske ændringer, har Wonderful Copenhagen også konsolideret organisationens økonomi med et godt regnskabsresultat.

Den nye ledelse har brugt efteråret 2015 på at gennemgå og konsolidere ressourceforbruget i organisationen og har samtidig indført ny, styrket økonomistyring. Samtidig har der været større indtægter fra salgsaktiviteter - særligt i sidste halvår, hvor væksten i salgsaktiviteterne steg markant.

Det betyder, at Wonderful Copenhagen kommer ud af 2015 med et med positivt resultat på samlet 6,1 mio. kr. Dermed er organisationen gået ind i 2016 med forøget styrke.

Et godt resultat for Wonderful Copenhagen er positivt for turismen i hovedstadsregionen, da Wonderful Copenhagen er en erhvervsdrivende fond, hvis formål netop er at fremme turismen i regionen. Wonderful Copenhagen er således ikke sat i verden for at skabe profit, men for at skabe turisme. De midler, Wonderful Copenhagen genererer i tæt samarbejde med partnerne, vil derfor indgå i fondens almennyttige formål - turismeudvikling.

Head of Corporate Communications
Mail: ufh@woco.dk

2017 sætter ny rekord: Over 1 mio. krydstogtgæster til Danmark i det nye år3.1.2017 07:00pressemeddelelse

De danske krydstogthavne kan nu ved årets start se frem til et ekstra travlhed i 2017, hvor fem danske byer kommer til at sætte ny rekord i antallet af krydstogtgæster. Ud over at både Skagen, Aarhus, Aalborg, Fredericia og København hver især kan gøre klar til at tage imod et rekordstort antal turister ad søvejen, er der fremgang hos alle etablerede krydstogthavne i Danmark i 2017. Så det er hele Danmark, der samlet set går ind i sin hidtil bedste sæson. For første gang nogensinde runder det samlede antal krydstogtgæster i Danmark 1 mio., når landets krydstogthavne i 2017 tilsammen får besøg af et krydstogtskib 491 gange. Derudover forventes også mindst 300.000 besætningsmedlemmer, som vil skabe liv og omsætning på de danske havne i det nye år. Det viser en opgørelse fra Cruise Copenhagen Network, der samler de danske krydstogtdestinationer. Alene i 2016, hvor der i alt kom 866.000 krydstogtgæster på besøg i Danmark, var der en beregnet samfundsøkonomiske effekt af krydstogtturismen p