Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen går styrket ind i 2016

Del

2015 blev et rigtig godt år for turismen i hovedstaden med 8 pct. vækst og 9,8 mio. overnatninger. Og 2015 blev også et positivt overgangsår for Wonderful Copenhagen, som er gået rustet ind i 2016 med både ny ledelse, ny organisationsstruktur og en økonomisk konsolidering af hele organisationen.

”Wonderful Copenhagen er kommet godt ud af 2015. Den positive udvikling i Wonderful Copenhagens økonomi giver mulighed for at skrue op for turismefremmende indsatser i 2016. Et år, der i øvrigt bliver et travlt turisme-år, hvor hovedstaden bl.a. sætter rekord med besøg af over 100.000 kongresdeltagere og med en krydstogtsæson, hvor antallet af passagerer stiger markant i forhold til sidste år,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Årets positive resultat muliggør øgede investeringer i turismefremmetiltag. Wonderful Copenhagens bestyrelse har allerede taget de første skridt til at iværksætte nye initiativer, som bl.a. skal styrke Copenhagen Card til glæde for turisterne og attraktionerne, som gæsterne besøger, øge markedsføringstrykket på nærmarkederne og skrue op for brugen af data til at skabe ny forretning.

Ny organisering og fokuseret indsats

I løbet af sidste år fik Wonderful Copenhagen både ny bestyrelse, ny administrerende direktør og ny ledelsesgruppe. Den nye ledelse har omstruktureret organisationen og fokuseret den turismefremmende indsats i fire overordnede forretningsområder: Kongresser, Krydstogt, Kommunikation og Udvikling.

Indsatsen, som Wonderful Copenhagen sammen med partnerne fra turismeerhvervet har gennemført i 2015, har bl.a. resulteret i 67 vundne kongresser, som til sammen repræsenterer 224.000 overnatninger og en estimeret turismeøkonomisk omsætning på ca. 696 mio. kr. Et stort, internationalt salgsarbejde målrettet verdens førende krydstogtrederier og cruise-rejseagenter har bidraget til at vende nedgangen i krydstogtturismen siden 2012 til fremgang. Og Wonderful Copenhagen har som ansvarlig for ruteudviklingsprogrammet Connected også bidraget til betydelig fremgang i flere nye, direkte flyruter til København i 2015 – primært fra USA og Kina.

Wonderful Copenhagen foretog i 2015 også en række digitale marketingkampagner målrettet både USA, Kina og nærmarkederne. Samtidig har Copenhagen Card i 2015 sat ny rekord i antallet af besøg, som Copenhagen Card-turisterne aflægger hos de 74 partnere i ordningen. Det blev til i alt 742.000 besøg – en fremgang på ca. 35 pct. i forhold til året før. 

Herudover trådte den nye turismelov i kraft i 2015, og med den har Wonderful Copenhagen fået nye, landsdækkende opgaver inden for storbyturisme og møde-og erhvervsturisme, som organisationen udvikler sammen med partnere fra hele landet.

Positivt resultat i regnskabet

Ud over turismeresultaterne i 2015 og de organisatoriske ændringer, har Wonderful Copenhagen også konsolideret organisationens økonomi med et godt regnskabsresultat.

Den nye ledelse har brugt efteråret 2015 på at gennemgå og konsolidere ressourceforbruget i organisationen og har samtidig indført ny, styrket økonomistyring. Samtidig har der været større indtægter fra salgsaktiviteter - særligt i sidste halvår, hvor væksten i salgsaktiviteterne steg markant.

Det betyder, at Wonderful Copenhagen kommer ud af 2015 med et med positivt resultat på samlet 6,1 mio. kr. Dermed er organisationen gået ind i 2016 med forøget styrke.

Et godt resultat for Wonderful Copenhagen er positivt for turismen i hovedstadsregionen, da Wonderful Copenhagen er en erhvervsdrivende fond, hvis formål netop er at fremme turismen i regionen. Wonderful Copenhagen er således ikke sat i verden for at skabe profit, men for at skabe turisme. De midler, Wonderful Copenhagen genererer i tæt samarbejde med partnerne, vil derfor indgå i fondens almennyttige formål - turismeudvikling. 

Kontakter

Uffe Hartmann
Head of Corporate Communications
Wonderful Copenhagen
Mobil: 2173 9890
Mail: ufh@woco.dk

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 09:53pressemeddelelse

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter. Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor Købe

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 07:54pressemeddelelse

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter. Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor Købe

Verdens største kongres om havvind kommer til København24.3.2017 14:22pressemeddelelse

Danmark skal være vært for kongressen Offshore Wind Energy 2019, der er verdens største kongres og udstilling med fokus på havvind. Kongressen afholdes af den europæiske organisation WindEurope i tæt samarbejde med Vindmølleindustrien og forventes at tiltrække 10.000 deltagere i 3 dage. ”Danske virksomheder var de første til at opstille vindmøller på havet, og vi er i dag hjemsted for nogle af verdens førende virksomheder på området. Derfor glæder det mig utrolig meget, at WindEurope har peget på Danmark som værtsland for Offshore Wind Energy 2019, og jeg har store forventninger til konferencen og udstillingen, da interessen for havvind er hastigt voksende i hele verden. Derfor håber jeg også, at dette kan udvikle sig til en tilbagevendende begivenhed efter 2019,” siger Jan Hylleberg, adm. direktør for Vindmølleindustrien. Ifølge de seneste tal fra 2015 beskæftiger vindmøllebranchen i Danmark 31.000 og stod for 4,6% af den totale danske eksport, mens vindmøllebranchen omsatte for godt

New Yorks turistchef imponeret over den danske hovedstads nye strategi31.1.2017 09:47pressemeddelelse

Med en helt ny turismestrategi på gaden, har Wonderful Copenhagen i en længere periode analyseret bl.a. nye tendenser, nye digitale muligheder og ændringer i turisters forbrugeradfærd. Indsatsen har skullet sikre, at Wonderful Copenhagens nye strategi, som udstikker visionen og retningen for turismeudviklingen frem mod 2020, er på forkant fire år frem i en tid, hvor turismen er i global forandring. Ud over de lokale aktører og borgerne i hovedstadsregionen har Wonderful Copenhagen også søgt international sparring undervejs i strategiprocessen, bl.a. hos New Yorks turismeorganisation, NYC & Company. Her fremhæver CEO Fred Dixon særligt den nye strategis fokus på det lokale, destinationens localhood: “Vi er imponerede over tankerne bag Wonderful Copenhagens nye strategi specielt med den relation, alle har til den danske livsstil og mere specifikt fascination af danskerne som det lykkeligste folk i verden. Jeres tilgang til livsstil og kultur er unik, og det grundlag giver jer mulighed fo

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum