Wonderful Copenhagen går styrket ind i 2016

2015 blev et rigtig godt år for turismen i hovedstaden med 8 pct. vækst og 9,8 mio. overnatninger. Og 2015 blev også et positivt overgangsår for Wonderful Copenhagen, som er gået rustet ind i 2016 med både ny ledelse, ny organisationsstruktur og en økonomisk konsolidering af hele organisationen.

”Wonderful Copenhagen er kommet godt ud af 2015. Den positive udvikling i Wonderful Copenhagens økonomi giver mulighed for at skrue op for turismefremmende indsatser i 2016. Et år, der i øvrigt bliver et travlt turisme-år, hvor hovedstaden bl.a. sætter rekord med besøg af over 100.000 kongresdeltagere og med en krydstogtsæson, hvor antallet af passagerer stiger markant i forhold til sidste år,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Årets positive resultat muliggør øgede investeringer i turismefremmetiltag. Wonderful Copenhagens bestyrelse har allerede taget de første skridt til at iværksætte nye initiativer, som bl.a. skal styrke Copenhagen Card til glæde for turisterne og attraktionerne, som gæsterne besøger, øge markedsføringstrykket på nærmarkederne og skrue op for brugen af data til at skabe ny forretning.

Ny organisering og fokuseret indsats

I løbet af sidste år fik Wonderful Copenhagen både ny bestyrelse, ny administrerende direktør og ny ledelsesgruppe. Den nye ledelse har omstruktureret organisationen og fokuseret den turismefremmende indsats i fire overordnede forretningsområder: Kongresser, Krydstogt, Kommunikation og Udvikling.

Indsatsen, som Wonderful Copenhagen sammen med partnerne fra turismeerhvervet har gennemført i 2015, har bl.a. resulteret i 67 vundne kongresser, som til sammen repræsenterer 224.000 overnatninger og en estimeret turismeøkonomisk omsætning på ca. 696 mio. kr. Et stort, internationalt salgsarbejde målrettet verdens førende krydstogtrederier og cruise-rejseagenter har bidraget til at vende nedgangen i krydstogtturismen siden 2012 til fremgang. Og Wonderful Copenhagen har som ansvarlig for ruteudviklingsprogrammet Connected også bidraget til betydelig fremgang i flere nye, direkte flyruter til København i 2015 – primært fra USA og Kina.

Wonderful Copenhagen foretog i 2015 også en række digitale marketingkampagner målrettet både USA, Kina og nærmarkederne. Samtidig har Copenhagen Card i 2015 sat ny rekord i antallet af besøg, som Copenhagen Card-turisterne aflægger hos de 74 partnere i ordningen. Det blev til i alt 742.000 besøg – en fremgang på ca. 35 pct. i forhold til året før.

Herudover trådte den nye turismelov i kraft i 2015, og med den har Wonderful Copenhagen fået nye, landsdækkende opgaver inden for storbyturisme og møde-og erhvervsturisme, som organisationen udvikler sammen med partnere fra hele landet.

Positivt resultat i regnskabet

Ud over turismeresultaterne i 2015 og de organisatoriske ændringer, har Wonderful Copenhagen også konsolideret organisationens økonomi med et godt regnskabsresultat.

Den nye ledelse har brugt efteråret 2015 på at gennemgå og konsolidere ressourceforbruget i organisationen og har samtidig indført ny, styrket økonomistyring. Samtidig har der været større indtægter fra salgsaktiviteter - særligt i sidste halvår, hvor væksten i salgsaktiviteterne steg markant.

Det betyder, at Wonderful Copenhagen kommer ud af 2015 med et med positivt resultat på samlet 6,1 mio. kr. Dermed er organisationen gået ind i 2016 med forøget styrke.

Et godt resultat for Wonderful Copenhagen er positivt for turismen i hovedstadsregionen, da Wonderful Copenhagen er en erhvervsdrivende fond, hvis formål netop er at fremme turismen i regionen. Wonderful Copenhagen er således ikke sat i verden for at skabe profit, men for at skabe turisme. De midler, Wonderful Copenhagen genererer i tæt samarbejde med partnerne, vil derfor indgå i fondens almennyttige formål - turismeudvikling.

Head of Corporate Communications
Mail: ufh@woco.dk

Reaktion fra Wonderful Copenhagen på C40 til København i 201912.9.2018 22:23pressemeddelelse

Borgmestertopmødet C40 Mayors Summit kommer til København i 2019. Reaktion fra Wonderful Copenhagen: ”Stort tillykke til Københavns Kommune og Realdania med værtskabet af C40 Mayors Summit, som vil samle politiske ledere fra verdens største byer i København i 2019. Valget understreger Københavns stærke internationale position som en by for vigtige og dagsordensættende konferencer, ikke mindst på miljø- og klimaområdet. Vi er derfor rigtig glade for at have bidraget til Københavns bud på C40 Mayors Summit 2019, som København vandt værtskabet af i konkurrence med andre internationale storbyer,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, der sammen med partnerne i Meetingplace-netværket hvert år byder på værtskabet af mere end 100 internationale videnkongresser - oftest inden for områder, hvor hovedstaden i forvejen har en international styrkeposition, herunder miljø- og klimaområdet.

Weekenden blev årets travleste krydstogtdage22.7.2018 14:12pressemeddelelse

Med ca. 40.000 krydstogtgæster i løbet af lørdag og søndag var der ekstra travlhed i Københavns havn, hvor 9 krydstogtskibe lagde til i weekenden. En stor del af weekendens krydstogtgæster enten begyndte eller afsluttede deres krydstogt i København, hvilket har givet ekstra tid til at opleve den danske hovedstad og resten af Sjælland. I år får København besøg af 875.000 krydstogtgæster, men samtidig med at antallet af gæster er steget, er sæsonen blevet længere og strækker sig i år over 215 dage, så det gennemsnitlige antal gæster pr. dag henover året er mindre end tidligere. Hele Danmark sætter rekord i antal krydstogtgæster i år med i alt 1,1 mio. gæster rundt i de danske havne fra Skagen i nord til Rønne i øst. Og krydstogtbranchen i Danmark skaber i år en forventet omsætning på 1,5 mia. kr. og fuldtidsjob til ca. 2.100 borgere. De danske krydstogtdestinationer er, ud over København, Skagen, Aalborg, Aarhus, Fredericia, Kalundborg, Hundested, Helsingør og Rønne, som alle er samlet i

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 09:53pressemeddelelse

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter. Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor Købe