Wonderful Copenhagen: Cityringen åbner nye muligheder for spredning af turister i hovedstaden

Åbningen af Metroens Cityring er en historisk begivenhed for hovedstaden, der nu bliver tilgængelig på tværs af bydele på en helt ny måde – ikke kun til gavn for byens borgere, men i høj grad for hovedstadens turister

En ny metro med 17 stationer på tværs af Indre By, brokvarterene og Frederiksberg kommer til at spille en vigtig rolle for turismen i hovedstaden, hvor Wonderful Copenhagen arbejder på at skabe en bæredygtig turisme og herunder også en større spredning af de besøgende i byen. Og her er en nem tilgængelighed ét af flere vigtige parametre.

”Stort tillykke til hovedstaden, og til os alle sammen, med den nye Cityring, som kommer til at gøre byen og dens mange oplevelser tilgængelig på tværs af bydele på en helt ny måde. Både for os, der bor her, og for vores besøgende, der vil rundt og opleve hovedstadens forskelligartede byliv og udbud af attraktioner,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Wonderful Copenhagens analyser viser, at 92 pct. af turister i København mener, at et godt offentligt transportsystem er vigtigt eller ligefrem essentielt, samtidig viser analyserne en sammenhæng mellem antallet af besøgte bydele og turisters tilfredshed, og det understreger potentialet for at skabe en større spredning af de besøgende i hovedstaden.

”Vi arbejder på at skabe en bæredygtig turismeudvikling i hovedstaden, derfor også på at få de besøgende i København til at bevæge sig mere rundt mellem de forskellige bydele, med miljøvenlige transportformer. Og her åbner Cityringen helt nye muligheder for at påvirke turisters bevægelsesmønster på tværs af byen og kommer derfor til at spiller en vigtig rolle i vores arbejde fremover,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

mail: ufh@woco.dk
mobil: 21 73 98 90

Nye tal: Turismen i København taber omsætning for 8,6 mia. kr. på tre måneder11.8.2020 09:21:45 CESTPressemeddelelse

Allerede inden sommersæsonen gik i gang, var udsigterne blodrøde for turismen i København. Og nu, hvor det, der skulle have den travleste sæson, er ved at være ovre, sætter Wonderful Copenhagen tal på, hvad den katastrofale sommersæson betyder i tabt omsætning. Og det er dyster læsning. Den tabte omsætning fra turister i København for juni, juli og august opgøres nu til 8,6 mia. kr. Et tal, der er baseret på dugfriske overnatningstal for juni, solgte hotelværelser i juli og bookingtallene for august. ”Tallene taler sig eget tydelige og meget alvorlige sprog. En nedgang i den samlede omsætning i turismen i København på 8,6 mia. kr. for de tre sommermåneder er en katastrofe for erhvervets mange virksomheder. Og for samfundet betyder den kæmpe nedgang i omsætning desværre både masser af tabte job og tabte skatteindtægter i de tre måneder på 2,6 mia. kr.,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen. København har normalt en stor tiltrækningskraft på internati