Whiskeyekspert Peter Kjær står bag bogen om Irsk whiskey

"Irsk whiskey" er den første danske bog om de gyldne irske dråber. Og forfatter og whiskeyeksperten Peter Kjær har som mål at gøre læserne klogere på drikken, der bliver mere og mere populær i disse år.

Peter Kjær har selv arbejdet for Irish Distillers i seks år, og i dag driver han sin egen vinforretning i Valby, Forretningen har selvfølgelig et stort udvalg af whisky på hylderne. Ikke kun whiskey, som er den måde, de irske destillerier staver det på, men også whisky fra andre lande.

For whisky er mange ting, men i bogen vælger Peter Kjær at zoome ind på den irske version, der har fået en renæssance i hjemlandet.

For få år siden var der kun tre destillerier tilbage i landet, men nu er antallet tidoblet. De nye destillerier søger tilbage til de stolte traditioner for at føre den videre til nutiden. Og Peter Kjær mener, det er på tide, vi også for alvor får øjnene op for den irske drik her i landet.

I bogen fortæller han hele historien bag den traditionsrige drik. Han kommer omkring ingredienser, destilleringsprocesser og fadenes betydning. Og meget mere. Både læsere uden forkundskaber og aficionados vil kunne læse med og blive klogere.
Og så leverer han selvfølgelig også en opskrift på en ægte Irish Coffee, hvor sugerør og teskeer er bandlyst. Ja, de irske traditioner trænger til at blive forklaret for os danskere, og Peter Kjær er manden, der kan fortælle alt, hvad der er værd at vide om whiskey.

Titel: Irsk whiskey
Forfatter: