Whirlpool erstatter gaffeltrucks med danske robotter

Transport af låger til tørretumblere foregår nu hurtigere, sikrere og mere rentabelt på Whirlpools fabrik i Polen. Før kørte en bemandet gaffeltruck mellem to afdelinger med komponenterne. Nu samarbejder tre autonome mobile robotter fra Mobile Industrial Robots om at køre i rutefart til montageafdelingen, så lågerne altid er fremme i tide. Erfaringerne Marimed automatisering af den interne transport har vist sig at være så gode, at verdens største producent af hvidevarer nu udbreder den til flere af sine fabrikker i Europa.
Whirlpool har beregnet, at investeringen i danskproducerede mobile robotter har tjent sig selv hjem på to år. De ansatte, som før havde transportopgaver, bidrager nu til øget produktivitet i montage. Derfor var det ikke en vanskelig beslutning at vælge den samme teknologi til yderligere en fabrik i Polen samt to fabrikker i Italien.

Hvert 15. sekund bliver en ny tørretumbler færdigproduceret på Whirlpools hvidevarefabrik i den polske by Lódź. Det sker i en effektiv proces, hvor medarbejdere og robotteknologier hver især gør det, de er bedst til. Automatiseringen af processer og transport er forudsætningen for, at Whirlpool kan producere tilstrækkeligt konkurrencedygtigt på et marked med små marginaler og høje krav til omstillingsevne.

Vores produktion indebærer megen intern transport af forskellige komponenter. De mobile robotter fra MiR har gjort det muligt at levere dele til montage uden menneskelig involvering. Det har frigjort medarbejdere til mere værdiskabende opgaver end transport fra a til b, siger Szymon Krupiński, leder af Whirlpools fabrik i Lódź.

Robotterne tilpasser sig let fabriksændringer

Whirlpool har beregnet, at investeringen i de autonome mobile robotter har tjent sig selv hjem på to år. De ansatte, som før havde transportopgaver, bidrager nu til øget produktivitet i montage. Derfor var det ikke en vanskelig beslutning at vælge den samme teknologi til yderligere en fabrik i Polen samt to fabrikker i Italien.

Siden Whirlpool implementerede sine første MiR-robotter, har fabrikkernes layout ændret sig adskillige gange. De mobile robotter har smidigt tilpasset sig forandringer i indretningen. De finder blot nye veje til de lokationer, de er programmeret til at bevæge sig imellem.

Den lette betjening af MiR-robotter gør det muligt for dem at blive brugt af personalet uden nogen teknisk eller programmeringsmæssig baggrund. Dette gør det muligt for os effektivt at bruge robotterne uden at foretage store investeringer i at uddanne medarbejderne i sammenhæng med den nye teknologi, siger Paolo Aliverti, Logistics Program Manager Industry 4.0, Whirlpool.

Whirlpool har siden 2018 anvendt MiR-robotterne fra Danmark til at optimere sin interne logistik. Koncernen er verdens førende største hvidevareproducent med en årlig omsætning på ca. 20 milliarder euro, 92.000 ansatte og 65 produktionsanlæg og teknologiforskningscentre. Virksomheden står bag brands som Whirlpool, KitchenAid, Maytag, Consul, Brastemp, Amana, Bauknecht, JennAir og Indesit.

Tryggere trafik på fabrikkerne

De samarbejdende MiR-robotter forbedrer vores sikkerhed markant, fordi vi kan undgå kollisioner mellem mennesker og gaffeltrucks eller stablere, siger Szymon Krupiński, Whirlpool.

Dermed er han helt på linje med de 72 procent af lederne i industrien, som betegner risikoen for sammenstød og påkørsler på fabriksgulvet som en stor udfordring og bekymring i hverdagen. Et flertal af arbejdsgiverne ser nu selvkørende mobile robotter som et middel til at højne sikkerheden for industriens medarbejdere. Det viser en analyse foretaget blandt virksomhedsledere i industrien.

Hvert år kommer tusindvis af medarbejdere til skade på jobbet som følge af pallestablere og gaffeltrucks. En undersøgelse har vist, at der alene i Tyskland sker i snit 40 arbejdsulykker hver dag med gaffeltrucks og palleløftere, og ifølge European Statistics on Accidents at Work har cirka 10 procent af alle skader forårsaget af gaffeltrucks alvorlige konsekvenser for de involverede.

MiR200-robotterne hos Whirlpool repræsenterer således en øget tryghed og sikkerhed på fabrikken, når de hensynsfuldt kører rundt blandt medarbejderne og automatisk læsser og losser komponenter og bortskaffer affald. Avancerede sensorer, laserscannere, kunstig intelligens og sikkerhedsalgoritmer sørger for, at de autonome mobile robotter har optimal sikkerhed med 360 graders syn rundt om sig selv. Dermed undgår de automatisk forhindringer, samtidig med at robotterne med lyd- og lyssignaler kan gøre opmærksom på deres tilstedeværelse. Ruten, som robotterne kører mellem præmontage og montageafdelingen, er 130 meter lang og klares af to robotter ad gangen, mens den tredje sørger for at blive ladet op i robotternes ladestation. Whirlpool bruger MiR’s flådestyringssystem til kørselsplanlægning og løbende prioritering af robotternes opgaver.

Mobile Industrial Robots er den førende producent af selvkørende og samarbejdende mobile robotter. Mobile Industrial Robots blev grundlagt i 2013 af den erfarne robotudvikler Niels Jul Jacobsen, der er en nøglefigur i selve opbygningen af Danmarks internationalt anerkendte robotklynge. MiR-robotterne har for længst bevist deres værd, og tusinder kører nu rundt i den globale industri og automatiserer intern transport. MiR har dermed på rekordtid skabt et helt nyt marked. MiR er ejet af den førende leverandør af automatiseret testudstyr, amerikanske Teradyne, som også ejer danske Universal Robots. MiR’s globale stab tæller 220 medarbejdere fordelt på afdelinger i Danmark, USA, Singapore, Spanien, Kina og Tyskland.

Fotos:

Video: https://youtu.be/hGOLQXaFCXQ

PR-partner for MiR i Danmark: Malene Grouleff, +45 28915809, malene@grouleff.it

72 procent af lederne i industrien betegner risikoen for sammenstød og påkørsler på fabriksgulvet som en stor udfordring og bekymring i hverdagen. Et flertal af arbejdsgiverne ser nu selvkørende mobile robotter som et middel til at højne sikkerheden for industriens medarbejdere.