Waturu

Waturus produktion er nu i gang og de første vandvarmere leveret

De første enheder af Waturus vandvarmer er produceret og er nu leveret til udvalgte offentlige og private reference kunder. Produktionen af enhederne, der i Danmark eksklusivt forhandles af Brødrene Dahl, opskaleres fra Q4.
De første enheder af Waturus vandvarmer er produceret og er nu leveret til udvalgte offentlige og private reference kunder. Her ses Toke Reedtz, CEO i Waturu. Foto: PR.

Den børsnoterede greentech-virksomhed Waturu har opstartet produktionen af deres højeffektive og vandbesparende vandvarmer, og de første enheder er nu leveret til de første referencekunder. De første leverancer var oprindeligt planlagt til december sidste år, men forsinkelser hos underleverandører og problemer med delkomponenter har medvirket til udskudt produktion og levering.

– Vi har arbejdet hårdt for at få vores produkt på markedet, og på baggrund af den seneste tids mange spekulationer om hvorvidt der overhovedet fandtes et produkt og lignende, er er det dejligt, at vi nu er klar og har leveret de første produkter, siger Toke Reedtz, CEO i Waturu.

Inden udgangen af Q4 2020 forventer Waturu at kunne offentliggøre flere detaljer om kunder og løsninger.

Fra og med Q4 flytter Waturu produktionen til større lokaler i Fredericia og opskalerer produktionen ved at udnytte robotter i montagen af enhederne. Den specialudviklede vandvarmer er i første omgang primært målrettet ejendomme med stor cirkulation af varmt brugsvand samt som erstatning for mindre tankbaserede løsninger og i Danmark forhandles den udelukkende via grossistvirksomheden Brødrene Dahl.

Sparer minimum 50 procent vand og op til 90 procent energi

Vandvarmeren fra Waturu er en decentral og tank-løs enhed, der monteres under et tappested og derfra opvarmer vandet umiddelbart inden, det løber ud gennem hanen. Dermed kan der spares mere end 50 procent vand sammenlignet med, hvis der anvendes en almindelig fjernvarmeløsning med cirkulation.

– Vi undgår en masse spild ved kun at varme det vand op, der faktisk skal bruges. Samtidig sparer vi helt op til 90 procent af den energi, der normalt bruges på opvarmningen, fordi vores løsning fjerner behovet for at cirkulere store mængder opvarmet vand rundt i bygningen, uden at det blive brugt, siger Toke Reedtz.

Investeringen i en komplet Waturu-løsning installeret i en ejendom tjener sig i gennemsnit ind på under tre år.

Dræber bakterierne

Udover økonomiske såvel som klimamæssige besparelser øger vandvarmeren også vandets kvalitet. Ved at afsætte energien direkte i vandet dræbes 99,9 procent af bakterierne i vandet. Den funktionalitet er helt unik og dokumenteret af eksterne partnere inden for mikrobiologi.

I forbindelse med COVID-19 har vi jo oplevet, hvordan lukning af eller nedsat aktivitet i vandsystemer øger risikoen for vækst af Legionella og andre bakterier, der efterfølgende er brugt mange penge på at rense for. Men selvom vandet har stået stille i rørene i længere tid, kan vi altså dræbe bakterierne, inden de passerer gennem vandhanen, siger Toke Reedtz.

Toke Reedtz
CEO, Waturu
toke@waturu.com

Billeder