Alliance4Europe

#vote4friendship - for Europe

Med en ny version af en klassisk Queen-sang og højt profilerede forkæmpere bygger en musikkampagne støtte op til de europæiske valg: til fordel for det europæiske ideal og mod nationalisme og marginalisering.
#vote4friendship_key_visual (c)A4E
  • Tværeuropæisk musikprojekt: Unge artister fra alle 28 EU-lande tilslutter sig styrkerne og skaber deres versioner af ”Friends Will Be Friends” af Queen
  • Kampagnens formål: 50 NGO’er fra over 20 lande, som uafhængig af partier, gennem den pro-europæiske ”Alliance4Europe” vil mobilisere yderligere tre millioner mennesker, der ikke benytter sin stemmeret, til at stemme til valget d. 23-26. Maj
  • Støtte fra BMW Foundation Herbert Quandt, Deutsche Post Foundation, Mercator Stiftung, DDB Warsaw, Serviceplan Group, European Front, Agora, Colnvest, Pulse of Europe, The Good Lobby, Katapult Filmproduktion GmbH, Mokoh Music GmbH, Factor product, byernes Gdánsk and Warsaw og prominente advokater som Christopher Clark, Timothy Garton Ash, Nick Stern, Agnieszka Holland og Ulrich Wickert.

München, d. 23.05.2019 - Forestil dig, det er det europæiske parlamentsvalg - og kun modstandere af Europa møder op ved valgstederne. I stedet for at gå rundt og vente på at se, hvad der sker, handler Alliance4Europe - et uafhængigt netværk af 50 civilsamfundsorganisationer og initiativer fra 20 EU-medlemslande - nu. D. 13. maj sender Alliance4Europe en stærk, musikalsk appel ud til hele Europa med #vote4friendship-kampagnen: 30 artister fra 28 medlemslande samler sig for at synge Queens hit ”Friends Will Be Friends”, som bandet gjorde royalty-frit til formålet. Den musikvideo, der er kommet ud af samarbejdet, vil blive offentliggjort på tværs af Europa. Alliance4Europes kampagne sigter primært mod unge EU-borgere, som først og fremmest tager goderne ved Den Europæiske Union for givet, men som også især er dem, som ikke går til valgurnerne. Sidste gang, der var Europaparlamentsvalg, var det kun 43.09 procent af alle stemmeberettigede, der faktisk afgav deres stemme.

En sang for venskab og frihed - og mod had og marginalisering

Kampagnens omdrejningspunkt er en tre minutter lang musikvideo til Queensangen ”Friends Will Be Friends” fremført af 30 artister fra 28 lande. Ud over musikerne indeholder videoen også mennesker fra hvert eneste europæiske land, som samler sig for at stå op for kampagnens pro-europæiske budskab. De deltagende kunstnere, der blandt andet tæller soul- og funkartist Oceana fra Tyskland, den portugisiske sanger Virgul samt det svenske alternative rockband Normandie, kommer ikke kun med et musikalsk bidrag, men viser også hvordan de engagerer sig i budskabet om et tværeuropæisk venskab gennem emotionelle videobeskeder, som de aktivt deler med deres nationale og internationale fans og følgere.

Venner af Europa, foren jer!

#vote4friendship sigter primært mod unge europæere, som imidlertid er svære at nå med traditionelle kampagner og derfor nemmere bliver manipuleret af målrettet misinformation på digitale medier. Kampagnen hviler på dialogens magt og er baseret på digitale byggeklodser og i formater, der aktivt kan deles rundt i civilsamfundet. Et bredt support-netværk af europæiske influencers, der tæller prominente navne som Christopher Clark, Timothy Garton Ash, Nick Stern, Agnieszka Holland, Ulrich Wickert, organisationer som BMW Foundation Herbert Quandt, Deutsche Post Foundation, Mercator Stiftung, DDB Warsaw, Serviceplan Group, European Front, Agora, CoInvest, Pulse of Europe, The Good Lobby, Katapult Filmproduktion GmbH, Mokoh Music GmbH, Factor product samt byerne Gdańsk og Warsawa, deler alle en fælles interesse: at styrke det europæiske budskab på tværs ad alle grænser fra et kulturelt, økonomisk og levende perspektiv. Alt kampagnemateriale, videoer og meddelelser er derfor tilgængeligt på hjemmesiden vote4friendship.eu og alliance4europe.eu/resources til at downloade og dele på alle sociale mediekanaler og -platforme.

Intet kryds, ingen indflydelse

Ud af alle EU-borgere, som er stemmeberettigede til Europaparlamentsvalget, er det mere end halvdelen, som ikke stemmer. Ved de seneste valg til Europa-Parlamentet, var valgdeltagelsen over hele Europa på 43.09 procent. ”Ved at forblive stille, åbner millioner af EU-borgere, som nyder at leve i et samlet Europa og høste fordelene på daglig basis, dørene til en radikal minoritet, som ønsker at sætte vores Europa på spil,” udtaler Sonja Stuchtey (47), initiativtager og administrerende direktør for Alliance4Europe. NGO’en, der blev grundlagt i november 2018, sætter sig mod dette med den Europa-omfattende kampagne på tværs af digitale kanaler; #vote4friendship. Kampagnens mål er at bryde tavsheden fra de 18-35-årige på tværs af Europa, som ikke stemmer, samt at motivere mindst tre millioner til at afgive deres stemme.

Serviceplan Public Relations & Content GmbH & Co. KG
Eva Sophie Vogelgesang
Brienner Str. 45 a-d
80333 München
Telefon: +49 89 / 2050 4154
E-Mail: a4eu@serviceplan.com

#vote4friendship_key_visual (c)A4E

Information om Alliance4Europe

Alliance4Europe

Om Alliance4Europe

Alliance4Europe blev grundlagt af iværksætter Sonja Stuchtey sammen med 25 europæere i november 2018. Det repræsenterer et samarbejdende netværk af civilsamfundsgrupper og borgere i Europa, som er engagerede i varetagelsen af Den Europæiske Union og dens værdier. Den første milepæl i Alliance4Europe og dets mange støtter, partnere og lokale deltagende organisationers projekt i alle EU-medlemslandene er simpel: ved at forene civilsamfund i en fælles sag vil de forstærke det positive billede af Den Europæiske Union blandt unge europæere i opløbet til valget om et nyt Europa-Parlament d. 26. maj 2019. Gennem det nyligt skabte koncept ”Alliance EU Wiki” tager Alliance4Europe, foruden initiativet med musikvideoen også initiativ til og koordinerer kampagner, bar camps, paneler og mange andre, decentralt organiserede projekter i hele Europa med mottoet ”vote4friendship”.

Efter Europaparlamentsvalget vil Alliance4Europe fortsætte med at støtte projekter, der motiverer til en dialog i Europa. Det fremmer pro-europæiske grupper og organisationer, koordinerer med Europa-omfattende kampagner og muliggør med dets omfattende online rækkevidde vidtrækkende kommunikation og deling af best practice-projekter og beretninger, der er pro-EU.

Alliance4Europe er en nonprofitorganisation (gGmbH) uden politisk tilknytning.

Følg pressemeddelelser fra Alliance4Europe