Vossloh Nordic Switch Systems AB

Vossloh vinder kontrakt om tilstandsovervågning af jernbanesporskifter i Sverige

Den flerårige kontrakt omfatter sensorudstyr og overvågning af 1.000 af Trafikverkets (de svenske vej- og jernbanemyndigheder) sporskifter. Det betyder kort fortalt, at Trafikverkets vigtigste sporskifter kobles op og bliver tilgængelige online. Præcis viden om sporskifternes tekniske tilstand er et vigtigt skridt på vejen til mere effektiv jernbanevedligeholdelse og større sportilgængelighed.
Foto: Kasper Dudzik

Vossloh Nordic Switch Systems har vundet en strategisk vigtig kontrakt hos Trafikverket om databaseret tilstandsovervågning af sporskifter i Sverige. Projektet gennemføres sammen med DB Systemtechnik GmbH, et datterselskab i Deutsche Bahn AG.

– I Vossloh i Norden er vi utrolig glade for, at vi sammen med Trafikverket kan tage dette store og vigtige skridt i retning af mere moderne og mere digitaliseret svensk jernbanevedligeholdelse, siger Bertrand Gryspeert, administrerende direktør i Vossloh Nordic Switch Systems AB.

En vital del af jernbanedriften

Den flerårige kontrakt omfatter tilstandsovervågning af i alt 1.000 sporskifter i de svenske jernbaner. Sporskifter er en vital del af jernbanedriften. Samtidig er sporskifterne nogle af de mest teknisk komplekse – og derfor også mest vedligeholdelseskrævende – dele af jernbanen.

Der registreres ved hjælp af sensorteknologi løbende data om udvalgte parametre i sporet, og disse data overføres automatisk til Vosslohs cloudbaserede platform. På platformen behandles og konverteres data ved hjælp af algoritmer baseret på kunstig intelligens til anbefalinger til kunden om tiltag.

Tilstandsovervågning gør det muligt at nå klimamål

– Sensorbaseret overvågning er den grundlæggende forudsætning for tilstandsbaseret og prædiktiv vedligeholdelse af jernbaneinfrastrukturen. Resultatet af tilstandsovervågningen er større sportilgængelighed, hvilket er en vigtig forudsætning for at kunne flytte mere trafik til jernbanen i fremtiden. Kun på denne måde er det muligt på mellemlangt sigt at nå FN's ambitiøse klimamål. Kontrakten med Trafikverket giver Vossloh mulighed for at udnytte sin unikke brede forståelse af jernbanesporets fysik til at maksimere kundeværdien, siger Oliver Schuster, administrerende direktør i Vossloh AG.

FAKTA

Vossloh er en af verdens førende jernbaneteknologivirksomheder. Jernbaneinfrastruktur er vores kerneforretning, og vi tilbyder kunder over hele verden komplette løsninger fra en enkelt leverandør. Vi bidrager med vores løsninger til sikker, bæredygtig og miljøvenlig transport af mennesker og varer. Vossloh AG er en børsnoteret virksomhed med i gennemsnit 3.786 ansatte, som i 2019 solgte varer og tjenesteydelser for 916,4 mio. euro.

Læs mere om Vossloh AG (engelsk)

Foto: Kasper Dudzik

Information om Vossloh Nordic Switch Systems AB

Vossloh Nordic Switch Systems AB
271 00 Ystad

010-160 11 00http://www.vossloh-nordic.com/se/

Vossloh Nordic Switch Systems AB er Nordens førende leverandør og en af verdens førende virksomheder inden for sporskifter og sporteknologi. Vi tilbyder altomfattende ekspertise og ressourcer inden for alt vedrørende moderne sporteknologi lige fra præfabrikerede højhastighedssporskifter og skræddersyede sporsystemer til et komplet tilbehørs- og vedligeholdelsesprogram.

Følg pressemeddelelser fra Vossloh Nordic Switch Systems AB