Volvo Car Denmark

Volvo Cars præsenterer den nye fuldelektriske SUV, Volvo EX30: En lille SUV med store ambitioner

Volvo Cars præsenterer den nye model Volvo EX30: En fuldelektrisk, lille SUV, der på trods af sin størrelse er spækket med det største og bedste fra Volvo. Volvo EX30 har det mindste CO2-aftryk for en Volvo nogensinde, og den er optimeret med Volvos førende sikkerhedsløsninger.

Volvo Cars vil sætte skub på udbredelsen af elbiler, og Volvo EX30 er skabt til formålet med dens lille størrelse og attraktive pris, der starter fra 274.000 DKK for Standard Range Core-varianten.

Volvo Cars kan endelig præsentere den nye model Volvo EX30, der er en fuldelektrisk, lille SUV. Volvo EX30 er på trods af sin lille størrelse spækket med det største og bedste fra Volvo: Den er udviklet, så den har det mindste CO2-aftryk for en Volvo nogensinde, og den er optimeret med de førende sikkerhedsløsninger, den svenske bilproducent er kendt for.

Med dens lille størrelse og attraktive pris er Volvo EX30 skabt til at sætte fart på udbredelsen af elbiler. Prisen starter fra 274.000 DKK for Standard Range Core varianten.

”Den fuldelektriske EX30 er vores mindste SUV nogensinde, men det er en stor nyhed for vores kunder og for os som virksomhed. Vi siger, at Volvo EX30 er lille, men alligevel stor, fordi den leverer alt, hvad du kan ønske dig fra en Volvo – bare i en mindre pakke. Som enhver anden Volvo er EX30 en fremragende bil, der er sikker og udviklet til mennesker og deres behov,” siger Jim Rowan, CEO for Volvo Cars.

Lanceringen er en essentiel milepæl for Volvo Cars’ ambition om at være en fuldelektrisk bilproducent inden 2030. Det er den fjerde elektriske SUV, Volvo Cars lancerer i det voksende elbilmarked, og Volvo Cars forventer, at Volvo EX30 vil være med til at imødekomme den store efterspørgsel.

Volvo EX30 er holdt i den skandinaviske designtraditions stil, som Volvo er kendt for: lang akselafstand, store hjul og ensartet udhæng, der skaber en visuel balance. Den har et skråsikkert look med Volvos velkendte Thors Hammer-forlygter.

Den nye Volvo bliver præsenteret i Milano i Italien, hvor den for første gang vises frem for offentligheden, og i Danmark kan den allerede bestilles nu.

Perfekt til bykørsel

Volvo EX30 har det mindste klimaaftryk for en Volvo nogensinde. Det er et stort skridt i Volvo Cars’ ambition om at blive klimaneutral i 2040. Volvo Cars har formået at reducere det samlede CO2- fodaftryk over 200.000 kilometers kørsel til under 30 tons*. Det svarer til en reduktion på 25 procent sammenlignet med de fuldelektriske modeller Volvo C40 og XC40.

Volvo EX30 er udviklet til at være lige så sikker, som man forventer af en Volvo, men bilen leverer særligt på sikkerhed med fokus på færdsel i byen. Volvo EX30 er blandt andet udstyret med en døråbningsalarm, der skal hjælpe med at reducere situationer, hvor en bildør bliver åbnet og forårsager ulykker for cyklister eller fodgængere.

Som den første Volvo-bil nogensinde kommer Volvo EX30 også med en forbedret version af Volvos parkeringsassistent. Park Pilot Assist-funktionen* hjælper på alle typer af parkeringspladser, om det er en parallelparkering på snæver plads, en buet, vinkelret eller diagonal parkering. Parkeringsassistenten kan identificere ledige parkeringspladser, og når en parkeringsplads er valgt, overtager parkeringsassistenten styringen af bilen og parkerer, mens displayet viser afstanden til andre biler og genstande rundtomkring.

Batteriteknologi til dine behov

Volvo EX30 har tre forskellige transmissionssystemer, så føreren af bilen kan tilpasse kørslen efter behov, og to forskellige typer af batterier, LFP og NMC.

Tilbringer man mest tid på kortere distancer eller bykørsel, kan man vælge en enkeltmotor med LFP- batteri, der er mere omkostningseffektivt og kræver færre ressourcer at producere. Foretrækker man maksimal rækkevidde, kommer Volvo EX30 også med en enkeltmotor med NMC-batteri. Den genererer energi mere effektivt end LFP-varianten, så man får en rækkevidde på op til 480 kilometer mellem opladninger.

Hvis man vægter ydeevne højest, er det optimale valg den firehjulstrukne dobbeltmotor Performance-variant, der parrer NMC-batteriet med en ekstramotor. Den kombination gør Volvo EX30 til den hurtigst accelererende Volvo nogensinde med en en acceleration fra 0-100 km/t på 3,6 sekunder og 315 kWh (428 hk).

Volvo EX30 oplader hurtigt. Performance-varianten har en opladningskapacitet på op til 153 kW, mens en Volvo EX30-variant med standardrækkevidde har en kapacitet på 134 kW. Det betyder, at du kan oplade dit batteri fra 10 til 80 procent på lidt over 25 minutter.

Interiør og infotainmentsystem med optimeret brugeroplevelse

Volvo EX30 har et enkelt 12-tommer midterdisplay integreret i instrumentbrættet, ligesom højtalerne er samlet i en soundbar samme sted. Infotainmentsystemet kommer med indbygget Google, ligesom Volvo Cars også arbejder sammen med Apple, Qualcomm og ECARX for at sikre den bedst mulige brugeroplevelse.

Bilen kommer med en digital nøglefunktion, som gør Volvo EX30 let at betjene. Nøglefunktionen er bygget på UWB- og CCC-industristandarder, som er kompatibel med en lang række telefonbrands- og modeller.

Volvo EX30 kommer i fire forskellige farver. Farvepaletten indeholder blandt andet en Cloud Blue og en Moss Yellow, der er inspireret af lav, der vokser på klipperne langs den svenske vestkyst. Bilen har også flere lystemaer, der er inspireret af forskellige skandinaviske landskaber. Det er fx varmt sollys, der bryder gennem skovens blade, det berømte nordlys og den gyldne sommerhimmel i midsommeren. Lystemaet kan matches med et lydtema, der fuldender den rolige oplevelse i kabinen.

Cross Country-variant på vej

Volvo EX30 bliver også lanceret i en Cross Country-variant, der forventes at kunne bestilles fra 2024. Volvo Cars forventer at påbegynde produktionen senere samme år. Cross-Country-varianten af Volvo EX30 kommer med en række skræddersyede funktioner såsom øget frihøjde, 19-tommer sorte hjul og mulighed for at vælge 18-tommer fælge med skræddersyede dæk.

Volvo EX30 Cross Country kan kendes på glideskinnerne på fronten, siderne og bagsiden, de specielle sorte paneler på kofangeren og bagklappen – og Cross Country-brandingen med det lille, svenske flag monteret på kølerhjelmen.

Se med, når Volvos CEO Jim Rowan løfter sløret for den nye EX30 her:

Det med småt

• Volvo EX30 kan bestilles fra i dag i hele Europa og andre udvalgte markeder.

• Beregningen, der resulterer i et CO2-aftryk på under 30 tons over 200.000 kilometers kørsel, er baseret på forbruget af el-opladning fra EU27-elmixet. Volvo EX30 har det laveste CO2-aftryk for en Volvo-bil sammenlignet med globalt

• Park Pilot assisten fås i Ultra spec.

• Opladningstider afhænger af faktorer som udendørstemperatur, aktuel batteritemperatur, ladeudstyr, batteritilstand og bilens tilstand.

• Rækkevidde og energieffektivitet er beregnet i forhold til den realistiske WLTP-kørselscyklus under kontrollerede forhold for en ny bil. Det kan variere i virkeligheden. Tallene er baseret på foreløbige målinger

• Digital nøglefunktion afhænger af telefonkompatibilitet. UWB-baseret teknologi er planlagt til at blive udrullet næste år gennem OTA-softwareopdatering.

• Funktioner og tjenester er muligvis ikke tilgængelige på alle markeder og vil ikke være standard på alle markeder eller i alle modeller.

Om Volvo Car Group

Volvo Cars i 2022

Volvo Car Group registrerede et driftsresultat på 23,3 milliarder SEK. Omsætningen i 2022 beløb sig til 330,1 milliarder SEK, mens det globale salg nåede op på 615,121 biler.

Om Volvo Car Group

Volvo Cars blev grundlagt i 1927. I dag er det et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med salg i omkring 100 lande. Volvo Cars er børsnoteret på børsen Nasdaq Stockholm, hvor det bliver handlet under “VOLCAR B”. Volvo Cars har siden 2010 været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding.

Volvo Cars har til formål at give kunderne en premium-oplevelse og en frihed ’to move in a personal, sustainable and safe way’. Denne ambition afspejles ambitionen om at blive en fuldt elektrisk bilproducent inden 2030. Volvo Cars forpligter sig også til en løbende reduktion af sit CO2-fodaftryk med ambitionen om at være en klimaneutral virksomhed inden 2040.

I december 2022 beskæftigede Volvo Cars cirka 43.200 fuldtidsansatte. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, marketing og administration er hovedsageligt placeret i Göteborg, Sverige. Virksomhedens primære bilproduktionsanlæg er placeret i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing og Shanghai (Kina). Volvo Cars’ R&D og design foregår i Göteborg (Sverige), Camarillo (USA) og Shanghai (Kina).

Følg pressemeddelelser fra Volvo Car Denmark

Flere pressemeddelelser fra Volvo Car Denmark