Vognmænd om ny politisk aftale: Kørselsafgifter for lastbiler modarbejder den grønne omstilling
Skatteminister Jeppe Bruus (S) offentliggjorde i dag den politiske aftale om en kilometerbaseret kørselsafgift for lastbiler.
Med i aftalen er Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Med aftalen vil regeringen fra 2025 vil indføre kørselsafgiften for lastbiler, som vil indbringe staten mere end 1 mia. kroner i provenu om året.
Regeringen kalder det en grøn afgift, men ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, mener det blot er en ekstra skat, da vognmændene ikke har andre muligheder end at betale afgiften.
-Det ikke nogen overraskelse, at regeringen har samlet et rødt flertal for at pålægge erhvervslivet flere omkostninger. Men det har stadig ikke noget med grøn omstilling at gøre, for vognmændene har ikke andet valg, end at fortsætte i diesellastbilerne og lægge regningen for afgiften over på virksomhederne og den almindelige dansker, siger John A. Skovrup.
Aftalen lægger også meget tæt på det lovforslag, som den socialdemokratiske regering lagde frem før valget.
Men der er blandt andet justeret på taksterne, som er forhøjet i miljøzoner i de store byer.
-Det giver selvfølgelig en lille besparelse for de vognmænd, som ikke skal ind i byerne. Men det bliver så endnu dyrere for dem som fx skal køre containere til havne i byerne, for slet ikke at tale om transport til de store anlægsprojekter i byerne, som er afhængig af lastbiltransport, siger John A. Skovrup, som også undrer sig over administrationsafgifterne til afgiften kommer op på 280 mio. kr. hvert år.
Varebiler mangler
Og så er det ifølge bestyrelsesformanden et stort problem, at varebiler mellem 3,5 til 12 tons først omfattes af afgiften i 2027, og at varebiler under 3,5 t. slet ikke omfattes af afgiften.
-Det skævvrider jo konkurrencen, når én gruppe af transportører skal betale for at køre, og en anden gruppe ikke skal. Det vil det skubbe transport over på uregulerede varebiler, som ikke er omfattet af samme høje krav, som lastbiler, siger John A. Skovrup og fortsætter.
-Og hvis regeringens formål med afgiften virkelig var at få flere el-køretøjer, så skulle den jo starte med varebilerne, og så omfatte lastbilerne når de er klar til at køre på el, siger John A. Skovrup bl.a. med henvisning til andre lande, som har en lignende afgift, som har bevirket, at transport er rykket over på varebiler.
Nøgleord
Kontakter
Jan ThanePresseansvarlig
Tlf:20610170jat@itd.dkBilleder
Information om ITD - International Transport Danmark
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
EU misser modulvogntogenes fulde potentiale13.3.2024 11:37:33 CET | Pressemeddelelse
Europa-Parlamentet lægger op til bedre harmonisering af reglerne for kørsel med modulvogntog, men bureaukratiserer og besværliggør samtidig processen for forsøgskørsler med modulvogntog. For ITD International Transport Danmark var det derfor en pose med blandede bolsjer, som medlemmerne af Europa-Parlamentet besluttede for revisionen af direktivet om vægte og dimensioner.
Nu kan der køres med dobbelttrailervogntog til Sverige5.3.2024 13:57:08 CET | Pressemeddelelse
ITD International Transport Danmark har længe haft et ønske om, at ruten over Øresundsforbindelsen skulle inkluderes i rutenettet for dobbelttrailervogntog. Derfor glæder brancheorganisationen sig over, at det nu er muligt at køre med denne type vogntog over Øresund.
Regeringens nye bekendtgørelse om dyretransporter er symbolpolitik når det er værst9.2.2024 12:15:00 CET | Pressemeddelelse
Med et nyt udspil hvor man hæver højdekravet for dyretransporter kan regeringen i dag fejre en symbolpolitisk sejr, hvor de eneste vindere er de politikere, der står bag den nye bekendtgørelse. Den danske særaftale gør tilværelsen sværere for de danske transportører i forhold til deres europæiske kollegaer, og dyrene kommer ikke til at mærke forskel, konstaterer man i ITD International Transport Danmark
ITD kalder EU-Kommissionens udspil for en billig omgang6.2.2024 18:23:38 CET | Pressemeddelelse
I dag offentliggjorde Europa-Kommissionen sine anbefalinger til, hvordan hele EU skal reducere udledningen af CO2 med 90% i 2040. Brancheorganisationen ITD International Transport mener, at udspillet mest af alt er symbolpolitik, men organisationen bakker op om den grundlæggende tanke bag anbefalingerne – nemlig en grønnere fremtid for vejtransportbranchen
ITD ser frem til aftale med Sverige om dobbelttrailervogntog2.2.2024 14:24:37 CET | Pressemeddelelse
Dobbelttrailervogntog kan forhåbentlig i en ikke alt for fjern fremtid køre frit mellem Danmark og Sverige. ITD glæder sig over udsigten til, at de danske dobbelttrailervogntog potentielt kan få adgang til næsten 5.000 kilometer svenske veje
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum