Vognmænd om ny politisk aftale: Kørselsafgifter for lastbiler modarbejder den grønne omstilling

Skatteminister Jeppe Bruus (S) offentliggjorde i dag den politiske aftale om en kilometerbaseret kørselsafgift for lastbiler.
Med i aftalen er Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Med aftalen vil regeringen fra 2025 vil indføre kørselsafgiften for lastbiler, som vil indbringe staten mere end 1 mia. kroner i provenu om året.
Regeringen kalder det en grøn afgift, men ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, mener det blot er en ekstra skat, da vognmændene ikke har andre muligheder end at betale afgiften.
-Det ikke nogen overraskelse, at regeringen har samlet et rødt flertal for at pålægge erhvervslivet flere omkostninger. Men det har stadig ikke noget med grøn omstilling at gøre, for vognmændene har ikke andet valg, end at fortsætte i diesellastbilerne og lægge regningen for afgiften over på virksomhederne og den almindelige dansker, siger John A. Skovrup.
Aftalen lægger også meget tæt på det lovforslag, som den socialdemokratiske regering lagde frem før valget.
Men der er blandt andet justeret på taksterne, som er forhøjet i miljøzoner i de store byer.
-Det giver selvfølgelig en lille besparelse for de vognmænd, som ikke skal ind i byerne. Men det bliver så endnu dyrere for dem som fx skal køre containere til havne i byerne, for slet ikke at tale om transport til de store anlægsprojekter i byerne, som er afhængig af lastbiltransport, siger John A. Skovrup, som også undrer sig over administrationsafgifterne til afgiften kommer op på 280 mio. kr. hvert år.
Varebiler mangler
Og så er det ifølge bestyrelsesformanden et stort problem, at varebiler mellem 3,5 til 12 tons først omfattes af afgiften i 2027, og at varebiler under 3,5 t. slet ikke omfattes af afgiften.
-Det skævvrider jo konkurrencen, når én gruppe af transportører skal betale for at køre, og en anden gruppe ikke skal. Det vil det skubbe transport over på uregulerede varebiler, som ikke er omfattet af samme høje krav, som lastbiler, siger John A. Skovrup og fortsætter.
-Og hvis regeringens formål med afgiften virkelig var at få flere el-køretøjer, så skulle den jo starte med varebilerne, og så omfatte lastbilerne når de er klar til at køre på el, siger John A. Skovrup bl.a. med henvisning til andre lande, som har en lignende afgift, som har bevirket, at transport er rykket over på varebiler.
Nøgleord
Kontakter
Jan ThanePresseansvarlig
Tlf:20610170jat@itd.dkBilleder
Information om ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Vognmænd efter vedtagelse af kilometerafgift for lastbiler: ITD fortsætter kampen mod kørselsafgiften1.6.2023 12:24:35 CEST | Pressemeddelelse
Loven om kørselsafgifter for lastbiler blev i dag vedtaget i Folketinget, og dermed er det endeligt politisk besluttet at gennemføre vejskatten. Men ITD vil fortsat kæmpe for, at erhvervet kompenseres for afgiften, som efter planen skal indføres i 2025.
Bergur Løkke Rasmussen besøger Vamdrup-vognmand: Ønsker højere lastbiler22.5.2023 13:09:49 CEST | Pressemeddelelse
Medlem af Europa-Parlamentet, Bergur Løkke Rasmussen (M), besøgte Dansk Auto Logik i Vamdrup. Den sydjyske virksomhed havde et meget konkret ønske til den europæiske politiker: Det skal være muligt at køre med højere lastbiler på vejene.
Vognmandsorganisation til Skatteudvalget: Træk forslaget om Kilometerafgift for lastbiler og gå i dialog med branchen10.5.2023 13:56:55 CEST | Pressemeddelelse
ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, havde i dag foretræde for Skatteudvalget på Christiansborg, og meldingen til politikerne var klar. Kilometerafgiften er en dyr og bureaukratisk skat, og konsekvenserne af forslaget er så dårligt belyst, at det bør trækkes tilbage.
ITD: Regeringen bør trække i nødbremsen og lytte til branchens kritik af kørselsafgifter20.4.2023 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen er endnu ikke kommet med nogle løsninger på de store problemer med vejafgiften for lastbiler, som branchen og senest Vejskatkomiteen har bragt frem. Men vognmændene fortjener at få svar, når skatteminister Jeppe Bruus (S) i dag skal i samråd og behandle kørselsafgiften i folketingssalen. ITD mener, at regeringen bør trække lovforslaget tilbage og forholde sig til kritikken
Branchen til fødevareministeren – Chaufførerne bør ikke skulle vurdere om et dyr er egnet til transport20.3.2023 17:09:33 CET | Pressemeddelelse
En samlet branche opfordrer nu fødevareminister Jacob Jensen til at tage reglerne om dyrs transportegnethed op i EU. Aktørerne vil have ændret reglerne, så chaufførerne ikke har ansvaret for at vurdere, om et dyr er egnet til transport ved afhentning. Den vurdering skal ligge hos landmanden, mener organisationerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum