Vognmænd bør tilpasse forsikringerne til coronatiden

Lige nu har de fleste virksomheder fokus på at holde gang i omsætningen og have tilstrækkelig likviditet. Forsikringsselskabet If anbefaler at tage forsikringerne med i dette regnestykke.

Coronatiden trækker også spor gennem transportbranchen. Nogle har travlt, andre oplever stilstand. Forsikringsselskabet If anbefaler at tilpasse erhvervsforsikringerne til de aktuelle aktiviteter. Ændringerne kan indebære flere fordele.

”Det gælder om at være korrekt dækket, men også om ikke at betale for mere end det nødvendige. Forholdene i markedet ændrer sig meget hurtigere end normalt, men forsikringerne kan også tilpasses fra dag til dag. Vi oplever, at nogle kan spare penge og andre skal have justeret op for at overholde lovgivningen,” forklarer Anette Willadsen, leder af Erhvervscentret hos If Skadeforsikring.

Det er særligt følgende forhold, transportvirksomhederne skal være opmærksomme på:

Ændringer i omsætningen
Ansvarsforsikring og Fragtførerforsikring bliver prissat med en procentsats af årlig omsætning. Husk at orientere forsikringsselskabet om væsentlige ændringer i omsætningen. Hvis omsætningen falder, falder prisen på forsikringen også.

Afskedigelser/nyansættelser
Det kan være nødvendigt at afskedige medarbejdere eller ansætte flere i en periode. Her er det vigtigt at justere den lovpligtige arbejdsskadeforsikring, så man kun betaler for det reelle antal medarbejdere.

Hvis lastbiler og varebiler står stille
Står bilerne stille, er der ingen grund til at betale fuld forsikring. Den kan midlertidigt ændres til en Stilstandsforsikring, så bilerne er forsikret mod fx brand og hærværk. Når de skal i drift igen, kan forsikringen hurtigt ændres tilbage.

Hvis du har nye aktiviteter
Nogle vognmænd tager nye kundegrupper og opgaver ind i denne tid og måske transporterer man andre varegrupper. En branchekode kan have betydning for ansvarsforsikringens pris. Nævn det for forsikringsselskabet, så du ikke betaler for meget for din ansvarsforsikring.

If oplyser, at flere spørger hvorvidt Driftstabsforsikring dækker i forhold til coronakrisen.
”En driftstabsforsikring dækker tabt indtjening på grund af skade på maskiner, inventar, varer eller bygninger. Hvis fx de ansatte skal i hjemmekarantæne, så er det ikke en årsag, der gør at driftstabsforsikring dækker”, forklarer Anette Willadsen.

Kompensation for forsikringsudgifter
Det er via de statslige hjælpepakker muligt at søge kompensation for faste udgifter, herunder forsikringsudgifter. Det gælder, hvis virksomheden har mistet minimum 40 procent af omsætningen, som følge af coronavirus/covid-19, og foreløbigt for perioden 9. marts til 8. juli.

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være næsten 7.000 dygtige medarbejdere, heraf godt 600 i Danmark, kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.