VM i Bueskydning kåret til Årets bedste Sportevent ved Københavns Kongres og Event Award 2016

Til Københavns Kongres og Event Award blev der tirsdag aften uddelt priser til personer og organisationer, der har sat København på verdenskortet i 2015 som værter og arrangører af internationale kongresser og sportevents. VM i Bueskydning 2015 vandt i kategorien Årets bedste Sportevent.

Bueskydning Danmark, vindere af årets bedste sportevent ved Københavns Kongres og Event Award 2016. Foto: Rene Bang,

Hvert år er København værtsby for op mod et par hundrede internationale kongresser og events, og tirsdag aften fejrede Wonderful Copenhagen og Københavns Kommune de ildsjæle, der stod bag sidste års vigtige begivenheder. De er typisk ulønnede, og deres bedrift gør en markant forskel for deres fag- og interesseområde - og ikke mindst for København.

Carl Christian Ebbesen, kultur- og fritidsborgmester, der sammen med Anna Mee Allerslev, beskæftigelses- og integrationsborgmester, og Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, var vært på Rådhuset, siger:

”Det er en stor ære at være med til at fejre de værter og arrangører, som gør en særlig indsats omkring internationale begivenheder i København. De mange kongresser og events er en vigtig indtægtskilde for vores by, og målet er at tiltrække endnu flere. Derfor synes jeg, at vi skal bakke op om ildsjælenes indsats på alle de måder, vi kan.”

Der blev uddelt priser for arrangementer afholdt i 2015 i følgende kategorier: ’Årets kongresvært for kongresser med mere end 1.000 deltagere’, ’Årets kongresvært for kongresser med mindre end 1.000 deltagere’, ’Årets initiativpris’ samt ’Årets bedste sportevent’, hvor VM i Bueskydning løb med sejren. Formanden for sportsjuryen, Lars Vallentin, Head of Sportevents i Wonderful Copenhagen, siger:

”VM i Bueskydning 2015 vandt, fordi de formåede at afholde en succesfuld sportevent på en innovativ og nytænkende måde. I de majestætiske rammer på Christiansborgs Slotsplads satte Bueskydning Danmark en nichesport på den mediemæssige skydeskive og ramte bulls eye med et involverende outreach-program og betydelig international medieomtale.”

De andre nominerede til Årets bedste sportevent var ’ICF Canoe Sprint World Cup’ og ’Copenhagen Open – EM i Standarddans for professionelle’.

I samarbejde med de danske specialforbund, Sport Event Danmark, Københavns Kommune og Region Hovedstaden byder Wonderful Copenhagen årligt på en række sportevents til afvikling i hovedstadsregionen. Blandt de seneste events, der er vundet til de kommende år, er for eksempel EM Svømning 2017, VM Ishockey 2018 og EURO 2020.

Om Københavns Kongres og Event Award 2016

To stærke fagjuryer – én for kongresser og én for sportevents, med håndplukkede repræsentanter fra bl.a. vidensmiljøer, erhvervsliv, sportsmiljøet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen – afgjorde, hvem der løb med priserne.

Årets bedste sportsevent, baggrundsinformation:
Vinder: Bueskydning Danmark
Vært for: VM i Bueskydning 2015
Fakta: Samlede 590 deltagere i Sundby Idrætspark og på Christiansborg Slotsplads fra 27. juli – 2. august 2015.
Nomineret fordi: VM i Bueskydning skabte i sommeren 2015 et internationalt opsigtsvækkende sportevent i midten af København på Christiansborg Slotsplads. Eventen, som i den grad har understreget Københavns evne til at tiltrække store sportevents, beviste med verdensmesterskaberne at kunne tiltrække 590 skytter fra 92 lande og skabe en betydelig og imponerende turismeøkonomisk omsætning. Det var det største VM i bueskydning til dato. I en storstilet PR- og kommunikationsstrategi blev der sendt bueskydning til 90 TV-stationer over 5 kontinenter. VM i bueskydning opnåede en bred forankring til byen med et involverende outreach-program til skoleelever og andre interesserede, som dermed gjorde sporten til mere end blot for eliten.

Årets danske kongresværter blev Vindmølleindustrien for EWEA Offshore 2015 samt International Council for the Exploration of the Sea - vært ved marinebiologikongressen ICES Annual Science Conference 2015.

Årets initiativpris - en særpris til en event eller person, der på en nytænkende måde har gjort en indsats for byen - gik til JA-Alumni Denmark for iværksætterkonferencen, 12th Annual JA-Alumni Conference Entrepreneurship for better or for worse.

Læs mere om Københavns Kongres og Event Award.

Wonderful Copenhagen:
Ulrika Mårtensson,
senior kommunikationskonsulent, møder & kongresser
Tel. 2338 33072, ulm@woco.dk

Billeder

Reaktion fra Wonderful Copenhagen på C40 til København i 201912.9.2018 22:23pressemeddelelse

Borgmestertopmødet C40 Mayors Summit kommer til København i 2019. Reaktion fra Wonderful Copenhagen: ”Stort tillykke til Københavns Kommune og Realdania med værtskabet af C40 Mayors Summit, som vil samle politiske ledere fra verdens største byer i København i 2019. Valget understreger Københavns stærke internationale position som en by for vigtige og dagsordensættende konferencer, ikke mindst på miljø- og klimaområdet. Vi er derfor rigtig glade for at have bidraget til Københavns bud på C40 Mayors Summit 2019, som København vandt værtskabet af i konkurrence med andre internationale storbyer,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, der sammen med partnerne i Meetingplace-netværket hvert år byder på værtskabet af mere end 100 internationale videnkongresser - oftest inden for områder, hvor hovedstaden i forvejen har en international styrkeposition, herunder miljø- og klimaområdet.

Weekenden blev årets travleste krydstogtdage22.7.2018 14:12pressemeddelelse

Med ca. 40.000 krydstogtgæster i løbet af lørdag og søndag var der ekstra travlhed i Københavns havn, hvor 9 krydstogtskibe lagde til i weekenden. En stor del af weekendens krydstogtgæster enten begyndte eller afsluttede deres krydstogt i København, hvilket har givet ekstra tid til at opleve den danske hovedstad og resten af Sjælland. I år får København besøg af 875.000 krydstogtgæster, men samtidig med at antallet af gæster er steget, er sæsonen blevet længere og strækker sig i år over 215 dage, så det gennemsnitlige antal gæster pr. dag henover året er mindre end tidligere. Hele Danmark sætter rekord i antal krydstogtgæster i år med i alt 1,1 mio. gæster rundt i de danske havne fra Skagen i nord til Rønne i øst. Og krydstogtbranchen i Danmark skaber i år en forventet omsætning på 1,5 mia. kr. og fuldtidsjob til ca. 2.100 borgere. De danske krydstogtdestinationer er, ud over København, Skagen, Aalborg, Aarhus, Fredericia, Kalundborg, Hundested, Helsingør og Rønne, som alle er samlet i

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 09:53pressemeddelelse

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter. Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor Købe