VM i Bueskydning kåret til Årets bedste Sportevent ved Københavns Kongres og Event Award 2016

Til Københavns Kongres og Event Award blev der tirsdag aften uddelt priser til personer og organisationer, der har sat København på verdenskortet i 2015 som værter og arrangører af internationale kongresser og sportevents. VM i Bueskydning 2015 vandt i kategorien Årets bedste Sportevent.

Bueskydning Danmark, vindere af årets bedste sportevent ved Københavns Kongres og Event Award 2016. Foto: Rene Bang,

Hvert år er København værtsby for op mod et par hundrede internationale kongresser og events, og tirsdag aften fejrede Wonderful Copenhagen og Københavns Kommune de ildsjæle, der stod bag sidste års vigtige begivenheder. De er typisk ulønnede, og deres bedrift gør en markant forskel for deres fag- og interesseområde - og ikke mindst for København.

Carl Christian Ebbesen, kultur- og fritidsborgmester, der sammen med Anna Mee Allerslev, beskæftigelses- og integrationsborgmester, og Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, var vært på Rådhuset, siger:

”Det er en stor ære at være med til at fejre de værter og arrangører, som gør en særlig indsats omkring internationale begivenheder i København. De mange kongresser og events er en vigtig indtægtskilde for vores by, og målet er at tiltrække endnu flere. Derfor synes jeg, at vi skal bakke op om ildsjælenes indsats på alle de måder, vi kan.”

Der blev uddelt priser for arrangementer afholdt i 2015 i følgende kategorier: ’Årets kongresvært for kongresser med mere end 1.000 deltagere’, ’Årets kongresvært for kongresser med mindre end 1.000 deltagere’, ’Årets initiativpris’ samt ’Årets bedste sportevent’, hvor VM i Bueskydning løb med sejren. Formanden for sportsjuryen, Lars Vallentin, Head of Sportevents i Wonderful Copenhagen, siger:

”VM i Bueskydning 2015 vandt, fordi de formåede at afholde en succesfuld sportevent på en innovativ og nytænkende måde. I de majestætiske rammer på Christiansborgs Slotsplads satte Bueskydning Danmark en nichesport på den mediemæssige skydeskive og ramte bulls eye med et involverende outreach-program og betydelig international medieomtale.”

De andre nominerede til Årets bedste sportevent var ’ICF Canoe Sprint World Cup’ og ’Copenhagen Open – EM i Standarddans for professionelle’.

I samarbejde med de danske specialforbund, Sport Event Danmark, Københavns Kommune og Region Hovedstaden byder Wonderful Copenhagen årligt på en række sportevents til afvikling i hovedstadsregionen. Blandt de seneste events, der er vundet til de kommende år, er for eksempel EM Svømning 2017, VM Ishockey 2018 og EURO 2020.

Om Københavns Kongres og Event Award 2016

To stærke fagjuryer – én for kongresser og én for sportevents, med håndplukkede repræsentanter fra bl.a. vidensmiljøer, erhvervsliv, sportsmiljøet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen – afgjorde, hvem der løb med priserne.

Årets bedste sportsevent, baggrundsinformation:
Vinder: Bueskydning Danmark
Vært for: VM i Bueskydning 2015
Fakta: Samlede 590 deltagere i Sundby Idrætspark og på Christiansborg Slotsplads fra 27. juli – 2. august 2015.
Nomineret fordi: VM i Bueskydning skabte i sommeren 2015 et internationalt opsigtsvækkende sportevent i midten af København på Christiansborg Slotsplads. Eventen, som i den grad har understreget Københavns evne til at tiltrække store sportevents, beviste med verdensmesterskaberne at kunne tiltrække 590 skytter fra 92 lande og skabe en betydelig og imponerende turismeøkonomisk omsætning. Det var det største VM i bueskydning til dato. I en storstilet PR- og kommunikationsstrategi blev der sendt bueskydning til 90 TV-stationer over 5 kontinenter. VM i bueskydning opnåede en bred forankring til byen med et involverende outreach-program til skoleelever og andre interesserede, som dermed gjorde sporten til mere end blot for eliten.

Årets danske kongresværter blev Vindmølleindustrien for EWEA Offshore 2015 samt International Council for the Exploration of the Sea - vært ved marinebiologikongressen ICES Annual Science Conference 2015.

Årets initiativpris - en særpris til en event eller person, der på en nytænkende måde har gjort en indsats for byen - gik til JA-Alumni Denmark for iværksætterkonferencen, 12th Annual JA-Alumni Conference Entrepreneurship for better or for worse.

Læs mere om Københavns Kongres og Event Award.

Wonderful Copenhagen:
Ulrika Mårtensson,
senior kommunikationskonsulent, møder & kongresser
Tel. 2338 33072, ulm@woco.dk

Billeder

2017 sætter ny rekord: Over 1 mio. krydstogtgæster til Danmark i det nye år3.1.2017 07:00pressemeddelelse

De danske krydstogthavne kan nu ved årets start se frem til et ekstra travlhed i 2017, hvor fem danske byer kommer til at sætte ny rekord i antallet af krydstogtgæster. Ud over at både Skagen, Aarhus, Aalborg, Fredericia og København hver især kan gøre klar til at tage imod et rekordstort antal turister ad søvejen, er der fremgang hos alle etablerede krydstogthavne i Danmark i 2017. Så det er hele Danmark, der samlet set går ind i sin hidtil bedste sæson. For første gang nogensinde runder det samlede antal krydstogtgæster i Danmark 1 mio., når landets krydstogthavne i 2017 tilsammen får besøg af et krydstogtskib 491 gange. Derudover forventes også mindst 300.000 besætningsmedlemmer, som vil skabe liv og omsætning på de danske havne i det nye år. Det viser en opgørelse fra Cruise Copenhagen Network, der samler de danske krydstogtdestinationer. Alene i 2016, hvor der i alt kom 866.000 krydstogtgæster på besøg i Danmark, var der en beregnet samfundsøkonomiske effekt af krydstogtturismen p