Vismandsrapport: Der er plads til højere lønstigninger

Ifølge vismændenes prognose er der plads til lønstigninger næste år – vel at mærke uden at der bliver sat gang i en skadelig lønprisspiral. Det er gode nyheder for lønmodtagerne.

De økonomiske vismænd har netop udgivet deres rapport ”Dansk Økonomi, efterår 2022”. Dansk økonomi står over for det, vismændene kalder for en ”moderat lavkonjunktur”. Arbejdsløsheden forbliver trods nedturen på et relativt lavt niveau på 110.000 personer.

Cheføkonom i Dansk Metal, Erik Bjørsted, mener, der er gode chancer for at holde ledigheden på et relativt lavt niveau. Derfor tegner arbejdsgiverne i øjeblikket et billede af de økonomiske udsigter, som ikke er retvisende.

”Arbejdsgiverne tegner i øjeblikket et alt for dystert billede af dansk økonomi. Mange virksomheder øgede sidste år deres indtjening og egenkapital. De danske virksomheder er så velpolstrede, at mange kan ride stormen af. Samtidig er konkurrenceevnen ekstremt stærk. Mange virksomheder klager også fortsat over mangel på arbejdskraft, så ordrebøgerne er næppe tomme,” siger Erik Bjørsted.

I vismændenes prognose kommer lønstigningerne til næste år op på 5,2 procent. Men på trods af de højere lønstigninger bliver der ikke sat gang i en skadelig lønprisspiral. Inflationen forventes at komme under kontrol. Det er en god nyhed for lønmodtagerne.

”Selvom arbejdskraften længe har været i restordre, har lønstigningerne hidtil været overraskende små. Arbejdsgiverne er sluppet billigt. Men vismændenes prognose viser med al tydelighed, at der er plads til markant højere lønstigninger, end vi har været vant til, uden at der bliver sat gang i en skadelig lønprisspiral. Det er en rigtig god nyhed,” siger Erik Bjørsted.

Hvis inflationen skal komme under kontrol, er det dog vigtigt, at politikerne sørger for, at inflationshjælpen til danskerne er finansieret og ikke puster til inflationsbålet.

”Der er folketingsvalg, og politikerne kan i deres iver for at lette konsekvenserne af prisernes himmelflugt let komme til at hælde benzin på inflationsbålet. Det er en svær balancegang. Indtil videre har politikerne dog klaret balancegangen nogenlunde,” siger Erik Bjørsted.