Visma fortsætter strategien og udvider familien igen: Opkøber dansk lagerstyringssystem

Visma e-conomics 160.000 kunder kan fremover se frem til en ny løsning til lagerstyring integreret direkte i programmet. Visma har således købt virksomheden Rackbeat, der leverer et lagerstyringssystem målrettet små og mellemstore virksomheder. I processen har Rackbeat takket nej til både nationale og internationale venturefonde og business angels.

(fra venstre) medstiftere af Rackbeat Steen Bøttzau Haunstrup, Morten Bæhrenz, Christian Mark Christiansen & adm. direktør i Visma e-conomic Lars Engbork

Der er et stort fokus på at digitalisere de danske virksomheder. Det gør sig også gældende hos softwarevirksomheden Visma, der med en målrettet strategi opkøber virksomheder og gør dem til en del af Visma-familien og et økosystem af cloudbaserede softwareløsninger.

Nu opkøber Visma virksomheden Rackbeat, der har udviklet et lagerstyringssystem til små og mellemstore virksomheder. Systemet er bygget med henblik på at demokratisere lagerstyring og dermed give mindre virksomheder adgang til forudsigelser, overblik og bedre mulighed for at kontrollere sine forsyningskæder, som samlet skal styrke SMV’ernes konkurrenceevne.

Rackbeat bliver tilknyttet Visma e-conomic, der står bag Danmarks førende regnskabsprogram med mere end 160.000 kunder, hvoraf mange allerede bruger Rackbeat i dag. Administrerende direktør i Visma e-conomic Lars Engbork tiltræder i øvrigt som bestyrelsesformand i Rackbeat.

Opkøbet og tilføjelsen af Rackbeats løsning vil ifølge Lars Engbork give e-conomics løsning et helt nyt perspektiv.

“Vi har med e-conomic skabt et system, der gør det nemt og effektivt for de danske SMV’er at lave regnskaber og fakturering, så de i stedet kan fokusere på deres kerneforretning. Vi er samtidig konstant på udkig efter nye måder at forenkle vores kunders administration og gøre deres forretning mere konkurrencedygtig, og her kommer Rackbeats lagerstyring ind i billedet, der er bredt efterspurgt af vores kunder. Integrationen af deres løsning i e-conomic kommer til at udgøre en vigtig faktor, som vores kunder kommer til at nyde stor gavn af,” siger Lars Engbork, der samtidig forklarer, at opkøbet endnu engang understreger Vismas tilgang til markedet:

“Vi forsøger konstant at gøre vores løsning bedre til gavn for de danske SMV’er. Der var derfor groft sagt to veje at gå: Vi kunne enten bygge et lagerstyringssystem op fra bunden, eller vi kunne søge ud mod markedet og finde løsninger, der direkte kan integreres i vores system. Sidstnævnte er en konkret del af vores strategi, og med de synergier, vi ser mellem e-conomic og Rackbeat, er det logisk med et opkøb.”

Nej tak til venturefonde og business angels

Rackbeat blev stiftet i 2017 af Steen Bøttzau Haunstrup og Morten Bæhrenz. I processen omkring opkøbet har Rackbeat afvist både venturefonde og business angels.

“Det giver supergod mening for Rackbeat at slå sig sammen med e-conomic. Vi har skabt en løsning, der sikrer kunder et konstant vareflow, så selv de mindre virksomheder kan konkurrere mod de større. Visma e-conomic har kapaciteten og mere end 160.000 kunder, og vi har teknologien,” siger Steen Bøttzau Haunstrup.

Medstifter Morten Bæhrenz fortsætter:

“Tilbage i 2017 byggede vi Rackbeat, fordi vi så et potentiale i at hjælpe SMV’er med at blive endnu mere konkurrencedygtige. Rackbeat er samtidig bygget i et økosystem med et mindset om API-first, som sikrer direkte integration til e-conomics nuværende program. Vi har takket nej tak til både nationale og internationale venturefonde og business angels, fordi vores løsning netop passer så godt sammen med e-conomic.”

Internationalt potentiale

I første omgang vil Rackbeat blive integreret til Visma e-conomics danske kunder. Men ifølge Lars Engbork har Rackbeat allerede vist, at deres koncept kan fungere uden for landets grænser. Med Vismas opkøb skal Rackbeats løsning ekspanderes yderligere til andre markeder.

“Vi ved, at Rackbeats lagerstyringssystem fungerer godt til det danske marked. Men det har også været vigtigt for os, at Rackbeat allerede har bevist sit værd uden for landets grænser. Det er en udvikling, vi planlægger at udfolde endnu mere, og deres opbygning i et åbent API gør, at deres løsning relativt gnidningsfrit ville kunne flyttes til vores søsterselskaber uden for Danmark,” siger Lars Engbork.

Papirerne på opkøbet blev underskrevet d. 1. december 2021. Rackbeat beholder både sit navn og alle medarbejdere og bliver boende på deres nuværende adresse i København.

Information om Visma e-conomic

Visma e-conomic

Om Visma:

Visma er en af Europas førende leverandører af forretningskritisk software og services, der skaber et mere effektivt og bæredygtigt samfund. Vi forenkler menneskers arbejdsliv ved at automatisere og forenkle processer for private og offentlige virksomheder og organisationer af alle størrelser. I 2020 havde Visma en omsætning på 1.741 millioner euro. Tilsammen er vi 14.000 medarbejdere dedikeret til at gøre i morgen bedre end i dag for vores 1.135.000 private og offentlige kunder i Norden, Benelux, Central- og Østeuropa og Latinamerika. Besøg os på visma.dk.

Om Rackbeat:

Rackbeat er grundlagt i 2017 af serieiværksætter Steen Bøttzau Haunstrup samt Morten Bæhrenz, Christian Mark Christiansen og Lasse Rafn med visionen om at demokratisere, simplificere og automatisere lagerstyring for små til mellemstore virksomheder. Med den vision er de blevet Nordens hurtigst voksende lagersystem, da de giver SMV'er adgang til de samme konkurrencefordele som store virksomheder med tunge og dyre systemer. Rackbeat har i dag 30 medarbejdere, +300 kunder og omsatte i 2020 for DKK 1.339.041.

Følg pressemeddelelser fra Visma e-conomic

Flere pressemeddelelser fra Visma e-conomic

Software-gigant vil have medarbejdere til at tage gamle telefoner og computere med på arbejde til genanvendelse10.11.2021 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

87 ton CO2. Så meget CO2 regner Visma i Danmark med, at de kan spare, når de i samarbejde med Atea ruller et nyt bæredygtighedspartnerskab ud, der sætter fokus på den voksende globale udfordring med elektronikaffald. Medarbejdere i virksomheden opfordres til at lede i gemmerne efter aflagte telefoner, computere, printere m.v., som Atea vil hjælpe med at genanvende. Initiativet er det første af sin slags i Danmark.

Visma Enterprise Danmark indgår aftale med Netcompany om mit.dk9.11.2021 13:11:41 CET | Pressemeddelelse

mit.dk er en ny innovativ borgerløsning, som blandt andet forener digital post på tværs af offentlige og private aktører. Blandt de første aktører har HR- og lønvirksomheden Visma Enterprise, som håndterer en kvart million lønsedler om måneden, valgt at tilslutte sig den banebrydende digitale platform. På mit.dk får Visma Enterprise mulighed for at optimere og udvikle nye digitale services til kunderne.

Ny betalingsløsning bryder bankmonopol: Kan spare dansk erhvervsliv for godt 1,3 milliarder om året4.11.2021 07:30:00 CET | Pressemeddelelse

De danske banker har siden tidernes morgen haft monopol på betalinger mellem virksomheder. Men nu bryder et nyt samarbejde mellem Visma e-conomic og November First deres monopol med betalingstjenesten Smart Pay, hvor virksomheder gennem e-conomic kan godkende og betale leverandørfakturaer - uden at logge ind i netbank. Smart Pay vurderes til at kunne spare dansk erhvervsliv for godt 1,3 mia. kr. om året.