Visionsteknologi forbedrer emballagekvalitet og reducerer spild

Fødevareindustrien kan undgå dyre recalls, forbedre kvaliteten markant og få bedre OEE – oppetid – med danske TriVisions visionsteknologi, der allerede har øget effektiviteten hos Arla Foods og Danish Crown. Her sikrer teknologien, at gode varer ikke kasseres på grund af fejl i indpakningen.

Danish Crown, der står for 21 procent af Danmarks eksport til Kina, sender hvert døgn fra bare en af sine fabrikker 24 containere fyldt med kødvarer til Kina med sø-fragt. Alle varer er etiketterede med kinesiske skrifttegn, som er svære at kontrollere manuelt. Selv en minimal printfejl kan medføre en helt anden betydning af et skrifttegn. Desuden giver det bøder, hvis etiketterne ikke kan scannes.

”Udfordringerne ved at eksportere til Kina er den lange transporttid, fordi fejl i vores produkters emballage først opdages efter lang og dyr transport. Så hvis vi bare én gang kan undgå, at fejl i emballage fører til afvisning af en fuld container og en bøde, så er investeringen til visionsanlægget tilbagebetalt. Med TriVisions SmartInspector kan vi med det samme se, hvilke produkter og arbejdshold, der er problemer med og kan derefter instruere de relevante ansatte i at være mere præcise,”fortæller it-konsulent, Steffen JørgensenfraDanish Crown. Samtidig med at emballagen tjekkes før afgang, får Danish Crown en detaljeret kvalitetsdokumentation, som bruges ved eventuelle reklamationer, så virksomheden ikke får ansvar for fejl, forårsaget af speditøren.

Færre og kortere nedbrud

Også Arla bruger TriVisions visionsteknologi til at sikre, at fejl i emballagen ikke spænder ben for godt indhold. Den identificerer tætningsforurening og kvalitetsfejl og ukorrekt mærkning. Dermed kan problemer afhjælpes, før skaden bliver stor. Arla får dermed færre og kortere kvalitetsrelaterede produktionsstop. Samtidig er antallet ­­af kundeklager faldet, og det samme er mængden af affald.

”Før vi fik TriVision-systemet, havde vi mange produktionsstop. Det nye system har afhjulpet mange fejl i alle dele af vores produktion, og antallet af kundeklager er faldet meget,” siger Bjarne Nielsen, produktionslinjeansvarlig, Arla Foods.

Med 80 x 80 cm er maskinen så kompakt, at den passer til enhver produktionslinje. TriVisions teknologi blev implementeret hos Arla, uden at det var nødvendigt at ændre hele produktionsanlægget. Hemmeligheden ligger i kombinationen af ​​kameraer og software, der er nemt at bruge og udviklet gennem næsten 20 år.

1500 fotos af makreldåser i minuttet

En tredje teknologi fra TriVision, CanInspector, bruges af Sæby Fiske-Industri, der er globalt førende globalt inden for makrel i dåse. Virksomheden leverer årligt 130 millioner dåser makrel til hele verden. En stor del er private label og 85 % eksporteres med op til 35 forskellige krydderlager. Det betyder, at Sæby Fiske-Industri ofte omstiller produktionen og har god nytte af visionsteknologien. Makreldåserne fotograferes otte gange i sekundet fra tre vinkler, så maskinen behandler næsten 1500 billeder i minuttet og kontrollerer blandt andet bertlekant, artwork og print.

”I mine øjne er det en vidundermaskine, vi har fået ind. Den checker produkter i en høj hastighed, som mennesker ikke kan kapere. Vi er nu i gang med nogle tillægsprogrammer, der kommer til at spare os for mange penge fremadrettet,” fastslår driftschef Torben Jensen.

På vej til Polen

Trivision samarbejder nu med den polske emballage- og bacon-industri og kan i marts opleves på messen Warsaw Pack i marts.

”Vi oplever stor polsk interesse for effektiv visionsteknologi, som er nem at bruge og som sikrer mod dyre og brand-nedbrydende recalls. Polen har kun 36 industrirobotter pr. 10.000 indbyggere og ligger dermed langt under verdensgennemsnittet på 74, så der er meget at vinde. Kombinationen af kameraer og god software opdager fejl i god tid, og afslører, hvor i produktionen, tingene skal rettes op. Det sparer mange penge for en stor fødevarevirksomhed,” fortæller Jesper Bach, CEO i Trivision.

Yderligere info: kontakt venligst Jesper Bach, CEO, TriVision på bach@trivision.dk eller mobil 41104282 og www.trivision.dk .

Hent fotos fra dette link: https://www.dropbox.com/sh/3tk2kne5159kxfc/AABz3vVfHUQGpruPwyTgLWhwa?dl=0

Førerløse truck løser flaskehalsproblemer på danske industriarbejdspladser19.8.2019 05:30:00 CESTNyhed

Har du truckcertifikat, kan du lige nu vælge og vrage mellem jobbene. Flaskehalsproblemer med truckførere er nemlig en stor hovedpine for den danske industri, og efterspørgslen stiger yderligere i travle perioder og i ferietiden. Det gør det nødvenligt for arbejdsgivere at tænke kreativt og gøre eksisterende ansatte endnu mere produktive. Derfor stiger interessen for førerløse trucks kraftigt for tiden.

Kina-klog amerikaner håndplukket il OnRobots ambitiøse satsning i Asien17.7.2019 07:00:00 CESTNyhed

Den danske eksportvirksomhed OnRobot har rekrutteret en unik hybrid-profil til at sikre succes på det asiatiske marked. Han har allerede én gang etableret en dansk robotvirksomhed i den region, og nu skal succesen gentages. James Taylor er født, opvokset og uddannet i USA, mens han primært har gjort karriere i lederstillinger inden for forretningsudvikling og marketing i teknologivirksomheder i Shanghai.