Visionsteknologi forbedrer emballagekvalitet og reducerer spild

Fødevareindustrien kan undgå dyre recalls, forbedre kvaliteten markant og få bedre OEE – oppetid – med danske TriVisions visionsteknologi, der allerede har øget effektiviteten hos Arla Foods og Danish Crown. Her sikrer teknologien, at gode varer ikke kasseres på grund af fejl i indpakningen.

Danish Crown, der står for 21 procent af Danmarks eksport til Kina, sender hvert døgn fra bare en af sine fabrikker 24 containere fyldt med kødvarer til Kina med sø-fragt. Alle varer er etiketterede med kinesiske skrifttegn, som er svære at kontrollere manuelt. Selv en minimal printfejl kan medføre en helt anden betydning af et skrifttegn. Desuden giver det bøder, hvis etiketterne ikke kan scannes.

”Udfordringerne ved at eksportere til Kina er den lange transporttid, fordi fejl i vores produkters emballage først opdages efter lang og dyr transport. Så hvis vi bare én gang kan undgå, at fejl i emballage fører til afvisning af en fuld container og en bøde, så er investeringen til visionsanlægget tilbagebetalt. Med TriVisions SmartInspector kan vi med det samme se, hvilke produkter og arbejdshold, der er problemer med og kan derefter instruere de relevante ansatte i at være mere præcise,”fortæller it-konsulent, Steffen JørgensenfraDanish Crown. Samtidig med at emballagen tjekkes før afgang, får Danish Crown en detaljeret kvalitetsdokumentation, som bruges ved eventuelle reklamationer, så virksomheden ikke får ansvar for fejl, forårsaget af speditøren.

Færre og kortere nedbrud

Også Arla bruger TriVisions visionsteknologi til at sikre, at fejl i emballagen ikke spænder ben for godt indhold. Den identificerer tætningsforurening og kvalitetsfejl og ukorrekt mærkning. Dermed kan problemer afhjælpes, før skaden bliver stor. Arla får dermed færre og kortere kvalitetsrelaterede produktionsstop. Samtidig er antallet ­­af kundeklager faldet, og det samme er mængden af affald.

”Før vi fik TriVision-systemet, havde vi mange produktionsstop. Det nye system har afhjulpet mange fejl i alle dele af vores produktion, og antallet af kundeklager er faldet meget,” siger Bjarne Nielsen, produktionslinjeansvarlig, Arla Foods.

Med 80 x 80 cm er maskinen så kompakt, at den passer til enhver produktionslinje. TriVisions teknologi blev implementeret hos Arla, uden at det var nødvendigt at ændre hele produktionsanlægget. Hemmeligheden ligger i kombinationen af ​​kameraer og software, der er nemt at bruge og udviklet gennem næsten 20 år.

1500 fotos af makreldåser i minuttet

En tredje teknologi fra TriVision, CanInspector, bruges af Sæby Fiske-Industri, der er globalt førende globalt inden for makrel i dåse. Virksomheden leverer årligt 130 millioner dåser makrel til hele verden. En stor del er private label og 85 % eksporteres med op til 35 forskellige krydderlager. Det betyder, at Sæby Fiske-Industri ofte omstiller produktionen og har god nytte af visionsteknologien. Makreldåserne fotograferes otte gange i sekundet fra tre vinkler, så maskinen behandler næsten 1500 billeder i minuttet og kontrollerer blandt andet bertlekant, artwork og print.

”I mine øjne er det en vidundermaskine, vi har fået ind. Den checker produkter i en høj hastighed, som mennesker ikke kan kapere. Vi er nu i gang med nogle tillægsprogrammer, der kommer til at spare os for mange penge fremadrettet,” fastslår driftschef Torben Jensen.

På vej til Polen

Trivision samarbejder nu med den polske emballage- og bacon-industri og kan i marts opleves på messen Warsaw Pack i marts.

”Vi oplever stor polsk interesse for effektiv visionsteknologi, som er nem at bruge og som sikrer mod dyre og brand-nedbrydende recalls. Polen har kun 36 industrirobotter pr. 10.000 indbyggere og ligger dermed langt under verdensgennemsnittet på 74, så der er meget at vinde. Kombinationen af kameraer og god software opdager fejl i god tid, og afslører, hvor i produktionen, tingene skal rettes op. Det sparer mange penge for en stor fødevarevirksomhed,” fortæller Jesper Bach, CEO i Trivision.

Yderligere info: kontakt venligst Jesper Bach, CEO, TriVision på bach@trivision.dk eller mobil 41104282 og www.trivision.dk .

Hent fotos fra dette link: https://www.dropbox.com/sh/3tk2kne5159kxfc/AABz3vVfHUQGpruPwyTgLWhwa?dl=0

Älykkäät työkalut älykkään tuotantoekosysteemin luomiseen15.4.2019 11:19:51 CESTPressemeddelelse

Jokainen yritys tarvitsee ainutlaatuisia automaatioratkaisuja omaan tuotantoympäristöönsä, mutta yritykset eivät voi suunnitella ratkaisuja alusta lähtien jokaiseen eri prosessiin ja käyttötarkoitukseen. Tämän vuoksi on tärkeää, että yritykset valitsevat optimaaliset robottivälineet maksimoidakseen automaatioarvonsa. Kunnolliset välineet voivat auttaa muuttamaan koko tuotantosyklin saumattomaksi prosessiksi ostosta ja asennuksesta aina käyttöön ja uudelleenkehitykseen saakka.

Nyt opkøb: OnRobot sikrer sig flere nye teknologier og produkter15.4.2019 09:34:21 CESTNyhed

Rettighederne til den unikke robotteknologi bag den nordjyske robotløsning RAGNAR er blevet købt af at Odense-firmaet OnRobot, fordi fynboerne ser oplagte synergimuligheder med OnRobots produktsortiment. 12 robotudviklere fra det konkursramte Aalborg-firma Blue Workforce i Aalborg får samtidig ny arbejdsgiver, efter OnRobot har tilbudt dem arbejde som udviklere i den succesfulde internationale robotvirksomhed.

Scape Technologies udvider igen markedet: Ny SCAPE Mini-Picker er det nemme startsæt til driftssikker bin-picking10.4.2019 07:00:00 CESTNyhed

Scape Technologies henvender sig nu igen til nye segmenter på markedet med lanceringen af et nyt produkt, nemlig SCAPE Mini-Picker. Den nye SCAPE Mini-Picker er en nem løsning med et startsæt til driftssikker bin-picking. SCAPE Mini-Picker er udviklet til virksomheder, teknologicentre eller uddannelsesinstitutioner, som gerne vil hurtigt i gang med at få bin-picking erfaringer uden at foretage store investeringer.

ROEQ fuldautomatiserer den nye MiR1000 robot9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

To splinternye danske robotopfindelser udgør tilsammen en komplet automatiseret logistikløsning. De bliver præsenteret i denne uge på USA’s største robotmesse Automate 2019 i Chicago. ROEQ lancerer en unik rullebane TR1000 Top Roller, som monteres på toppen af den nye MiR1000-robot og automatiserer læsning og aflæsning af robotterne ved afgangs- og modtagestationer. Nyskabelsen automatiserer håndtering af et helt ton gods. Derved kan industrien eliminere belastende fysisk arbejde i logistikkæden og fjerne flaskehalse og ventetid

Mobile Industrial Robots sætter igen ny standard: Ny mobil robot fra MiR fordobler løftekapacitet og trumfer med AI9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Med lancering af en ny og endnu stærkere mobil cobot: MiR1000 med ikke mindre end 1 ton løftekapacitet, markerer Mobile Industrial Robots (MiR) sig endnu en gang som markedsleder indenfor logistikoptimering. MiR1000 imødekommer et stærkt ønske fra industrier med tunge komponenter. Oven i de fordoblede kræfter lægger den verdensledende robotproducent som den første i verden en optimeret navigation med kunstig intelligens.

Universal Robots udvider sin turné med besøk i Trondheim hvor norske produsenter kan se fordelene ved brukervennlig og fleksibel automasjon9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Universal Robots og Cobotnor kommer til Trondheim den 24. april på sin suksessfulle UR+ Workshop 2019-turné i Norge. De første arrangementene på turnéen har vært så godt besøkt at man har valgt å utvide med et arrangement i Trondheim. Besøkende får praktisk opplæring med samarbeidende roboter og gode råd fra industrieksperter om produksjonseffektivisering med samarbeidende roboter og automasjon.