Visionen om en vindenergi-hub i Nordsøen præsenteret for Clean Energy Ministerial

For at nå Paris-aftalens klima- og energimål effektivt og med begrænsede omkostninger er det nødvendigt med internationalt samarbejde og nytænkning. Det var budskabet fra North Sea Wind Power Hub konsortiet, da konsortiet i dag den 24. maj 2018 fik mulighed for at fremlægge sin vision for Clean Energy Ministerial (CEM).

Bestyrelsesformand for Energinet, Lars Barfoed, fremlægger North Sea Wind Power Hub som vision for Clean Energy Ministerial

Årets Clean Energy Ministerial afholdes som en central af Nordic Clean Energy Week i København og Malmø. North Sea Wind Power Hub konsortiet, der består af Energinet, Gasunie, Port of Rotterdam, TenneT Netherlands og TenneT Germany,fik på dagens møde mulighed for at fremlægge sin vision for energiministrene fra de fleste af verdens største økonomier samt Danmark, Norge, Sverige, Finland og Holland (G20+ landene). Bestyrelsesformanden for Energinet, Lars Barfoed, stod for præsentationen.

”Konsortiets fælles vision er på én gang både dristig og enkel”, fortæller Lars Barfoed, bestyrelsesformand i Energinet. ”Vi ønsker at anlægge en central hub i Nordsøen, hvor der kan tilknyttes havmølleparker i stor skala og skabes nye elmotorveje og handelsforbindelser mellem Nordsølandene”.

I 2040 forventes havmøller i Nordsøen at skulle generere 70-150 gigawatt elektricitet, hvilket vil svare til ca. 20 % af hele EU’s elforbrug. Der skal således opføres ca. 7-15 gange så meget vindproduktion, som findes i dag i Nordsøen. For at det skal lykkes, skal der være en nøje grad af planlægning og koordinering mellem landene. Samtidig vil der være store udgifter at spare på infrastrukturen ved en regional tilgang. I stedet for, at hvert enkelt land skal føre sine egne havmølleparker i land, viser første beregninger, at der vil kunne spares op mod 30 % af omkostningerne gennem en fælles løsning.

”Visionen tager et langsigtet og internationalt perspektiv på optimering af de enorme vindenergi-ressourcer, som Nordsøen rummer. Vi skal interessere os mere for helheden, regionale synergier og hvordan vi gradvist og koordineret kan udbygge vindkapacitet og infrastruktur i Nordsøen i stedet for hver gang at bygge nye vindmølleparker, som om de var de sidste”, udtaler Lars Barfoed.

Udover at undersøge perspektiver i den centrale hub som opsamlingssted for havmøllestrøm, arbejder konsortiet også med udviklingen af lagring og konvertering af elektricitet, blandt andet Power to Gas, som en aktivitet, der skal kunne udfoldes offshore og skabe merværdi for den opsamlede havmøllestrøm.

En hub i Nordsøen vil ikke opstå uden videre, men de fem partnere i konsortiet har forpligtet sig på at bruge tiden frem til midten af 2019 på at undersøge potentialet i visionen. Det sker gennem konkrete undersøgelser af tekniske, miljømæssige og markedsmæssige perspektiver.

”Hvis en vindenergi-hub i Nordsøen skal gå fra vision til realitet, kræver det - uanset de tekniske og økonomiske potentialer - massiv politisk opbakning fra en lang række deltagerlande. Derudover har Nordsøen beskyttede naturområder af vital betydning for vores økosystem, og mange interessenter skal involveres for at balancere både hensyn til klima og miljø samt en omkostningseffektiv udvikling af både vindmølleparker og infrastruktur. Det har dagens præsentation på Clean Energy Ministerial forhåbentlig været med til at fremme”, afslutter Lars Barfoed .

North Sea Wind Power Hub visionen

Kommunikationskonsulent Henriette Fast Viese
e-mail: hfv@energinet.dk
tlf. 21800894

Elforbrugere skal kunne swipe sig til grøn omstilling14.3.2018 11:21pressemeddelelse

En af nøglerne til en effektiv grøn omstilling er fleksibelt forbrug – elforbrugerne skal kunne sælge strøm fra elbilens batteri til nettet eller vente med at lade varmepumpen køre, til det bedst kan betale sig. Det kræver data og helt nye forretningsmodeller. Danske Energinet og estiske Elering går forrest og vil i et pilotprojekt afprøve ny teknologi, så forbrugerne simpelt og sikkert kan give aktører i elmarkedet adgang til data om deres strømforbrug.