Visionært udspil om ny infrastrukturplan fra S

Branchefællesskabet Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri roser Socialdemokratiets udspil til en infrastrukturplan. Planen til 70 mia. kr. skal modernisere og udbygge veje, jernbaner og cykelstier i Danmark.

Udspillet fra Socialdemokratiet er det første konkrete bud på en plan for investeringer i infrastrukturen frem mod 2030, som både indeholder vej- og baneprojekter og udbygning af cykelstierne.

- Alle projekterne i udspillet vil reducere trængslen, som alene med trafikken på vejene i hovedstadsområdet i år vil passere 22 mio. spildte timer i kø. Det svarer til det niveau, som Trængselskommissionen først ventede i 2025, hvor alle forslagene fra kommissionen skulle være gennemført. Det siger lidt om, hvor hurtigt trængslen stiger, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur.

Dansk Infrastruktur støtter varmt Socialdemokratiets ønske om et bredt forlig om en infrastrukturplan, der også omfatter jernbanen, men håber på, at partierne også ser på de nuværende store problemer på banen.

Jernbanen skal rettes op nu

Ifølge Dansk Infrastruktur er der behov for et bredt forlig, som også ser på, hvordan man her-og-nu kan få rettet op på jernbanen. Allerede nu er der massive forsinkelser i udskiftningen af signaler, der både blokerer og udsætter fornuftige investeringer i jernbanen og udhuler investeringerne i fornyelsen af skinner.

- Der er brug for en ny anlægsplan for jernbanen. En plan, der prioriterer opgradering af hastigheden og elektrificeringen frem for et nyt signalsystem, som i bedste fald først er færdigt om 10 år. Samtidig er der brug for at få skiftet de nedslidte tog, som har passeret udløbsdatoen på både 30 år og 40 år, siger Henrik Friis.

Rentable infrastrukturprojekter står i kø

Kraka har for Dansk Byggeri udarbejdet en analyse, som viser, at der allerede nu ligger projekter for infrastrukturen for over 110 mia. kr. Projekter, der har en intern rente på over fire procent, og som vil give overskud i løbet af en årrække. Danmark kunne blive rigere af disse investeringer, hvor gevinsterne i form af mindre transporttid overstiger omkostningerne. Samlet er der anlægsplaner for næsten 350 mia. kr., som mangler finansiering.

- Der er masser af planer, men der mangler en udrulningsplan med start- og slutdato og finansiering. Den håber vi, at Folketingets partier snart kan blive enige om. Jo længere vi venter, jo større tab for samfundet - både for virksomhederne, arbejdsmarkedet og for den enkelte, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis.

Branchedirektør i Dansk Infrastruktur Henrik Friis, hfr@danskbyggeri.dk, telefon 20 31 15 03

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.