Virksomhederne ser på fremtiden med afdæmpet optimisme

Trusler om handelskrig slår skår i industriens optimisme, mens det i byggeriet især er manglen på medarbejdere, der giver udfordringer. Det viser nye tal fra Danmarks Statiks konjunkturbarometer.

Det går den rigtige vej, men heller ikke ret meget mere. Nogenlunde sådan kan man beskrive virksomhedernes syn på fremtiden ifølge Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for september.

- Truslerne om en ødelæggende handelskrig mellem USA og Kina præger erhvervslivets forventninger til fremtiden. Og det er ikke uden grund, for det vil gå særlig hårdt ud over en lille åben økonomi som den danske, og det er også i tankerne hos virksomhederne, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Byggevirksomheder mangler medarbejdere
I byggeriet har det såkaldte konjunkturbarometer også - trods fem års fremgang – svært ved at nå op i det positive felt. Nettotallet i Danmarks Statistiks konjunkturindikator dannes ved at trække de negative bedømmelser fra de positive bedømmelser i virksomhederne.

- I september landede den sammensatte indikator ligesom måneden før på et stort rundt nul. Det er svært at pege på andre årsager til den afdæmpede optimisme i byggebranchen end, at udfordringen med rekruttering af medarbejdere tydeligt kan mærkes rundt omkring på byggepladserne, siger cheføkonomen.

I september blev 31 procent af byggevirksomhederne ifølge Danmarks Statistik begrænset i produktionen på grund af mangel på arbejdskraft.

Brug for både dansk og udenlandsk arbejdskraft
Den høje beskæftigelse og gode ordrebeholdning gør det ekstra nødvendigt at bruge alle tænkelige kanaler til at rekruttere arbejdskraft.

- Vi har brug for flere, der vælger en faglært uddannelse. Derfor er det stærkt, at der i år er indgået 17 procent flere praktikpladsaftaler end sidste år. Vi har også brug for seniorer, der vælger at blive længere tid på arbejdsmarkedet, og samtidig har vi brug for mere udenlandsk arbejdskraft, især fra de andre EU-lande, siger Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, ans@danskbyggeri.dk, telefon 30 36 02 65