Virksomhederne opretter flere praktikpladser

Nye tal fra Undervisningsministeriet viser, at der bliver oprettet flere og flere praktikpladser på de danske virksomheder. Det stigende antal praktikpladser afspejler, at virksomhederne i højere grad er opmærksomme på at uddanne fremtidens faglærte.

Undervisningsministeriet har i dag offentliggjort praktikpladstallene for februar 2018. Af tallene fremgår det, at:

• i februar blev der i alt oprettet 2.800 nye praktikpladser. Heraf var knap 2.200 i det private og godt 600 i det offentlige.
  • antallet af oprettede praktikpladser i 2018 nu er oppe på 7.800. Det er en stigning på 11 pct. sammenlignet med samme periode i 2017.
  • det er særligt det private, der står for fremgangen. Her blev der til og med februar oprettet knap 5.700 nye praktikpladser i 2018, hvilket er en stigning på 11 pct. sammenlignet med samme periode i 2017. I det offentlige er antallet steget med 160 praktikpladser.
  • der i februar var 7.300 elever i skolepraktik. Det er et fald på 13 pct. sammenlignet med samme måned sidste år.

Uddannelses- og integrationschef Jannik Bay:

”Dagens tal er rigtig godt nyt. De viser, at virksomhederne i stadigt stigende grad løfter deres del af ansvaret, når vi skal uddanne fremtidens faglærte.

Der er god grund til at være optimistisk for resten af 2018. Trepartsaftalen, der skal sikre flere praktikpladser, giver virksomhederne stærke incitamenter til at gøre endnu mere for at tage flere elever.

Tidligere på måneden modtog virksomhederne for første gang nogensinde forskudsopgørelser, der viste, om de var på rette kurs med deres uddannelsesindsats i 2018. Hvis de var, kunne de modtage en bonus, og hvis ikke, kunne de stå til at betale et merbidrag.

Der går nogle måneder, før vi kan se effekten af forskudsopgørelsen. Men så meget desto mere grund er der til at glæde sig over, at virksomhederne allerede opretter flere praktikpladser.

Der er samtidig et faldende antal elever, der er i skolepraktik. Det er positivt, når antallet af praktikpladser på virksomhederne samtidig stiger. Skolepraktik er en rigtig god trædesten til praktik på en virksomhed. Men målsætningen vil selvfølgelig altid være, at de unge kommer ud på en virksomhed i løbet af uddannelsen – hvilket 97 procent af eleverne da også allerede gør.”