Virksomhederne køber og leaser færre biler

Selv om der stadig er fuld damp på økonomien, er markedet for erhvervslivets investeringer i nye biler nu tilsyneladende mættet. Fra august 2017 til juli 2018 har virksomhederne købt eller leaset 12.300 færre biler end i de foregående 12 måneder.

De senere år har erhvervslivet investeret i nye biler som aldrig før. Men efter rekord på rekord ser markedet for erhvervslivets bilkøb i år ud til at være på retur.

- Antallet af nyregistrerede personbiler i erhvervslivet er faldet med 11,5 procent det seneste år, og antallet af varebiler med 3,6 procent. Selv om der er en optimistisk grundtone i erhvervslivet – ikke mindst i byggeriet - er der en naturlig overgrænse for, hvor mange nye biler, man går ud og investerer i, siger cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg.

Ifølge Danmarks Statistik er der det seneste år – fra august 2017 til juli 2018 - nyregistreret 83.689 personbiler og 39.098 varebiler i erhvervslivet.

Byggevirksomheder er afhængige af biler
Danmarks Statistiks opgørelse af bilsalget til erhvervene er ikke opdelt på brancher. Men det er velkendt, at bygge- og anlægsbranchen er den af de større brancher, som efterspørger flest varebiler. Ikke mindst fordi de er mest afhængig af at kunne transportere sig selv til og fra kunder, og fordi de bruger bilen til at opbevare værktøj og materialer.

- Tidligere blev der solgt flest varebiler mellem to og tre tons. Men i 2017 og 2018 er erhvervslivet steppet et niveau op, så det nu er varebiler mellem tre og 3,5 tons, der sælges flest af – 14.700 det seneste år, siger Bo Sandberg.

Leasing er stadig et hit
- At antallet af nyregistrerede biler i erhvervslivet - trods et dyk her i 2018 – i flere år har befundet sig i overhalingsbanen, skyldes blandt andet, at det er blevet mere og mere populært at lease. Det giver virksomhederne fleksibilitet og mulighed for hurtigt at kunne tilpasse kapaciteten. I øjeblikket udgør leasingbilerne 74 procent. af alle nye personbiler i erhvervslivet, men også den andel ser ud til at have stabiliseret sig, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Han peger på, at det først og fremmest er de positive økonomiske konjunkturer, der har fået virksomheder til at øge investeringer i biler de seneste år. Men de sænkede registreringsafgifter i 2016 og 2017 spiller selvfølgelig også ind.